arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۵ مهر ۱۳۸۰: کمال خرازی از من خواست در نمازجمعه مواظب باشم تندروی‌های افراطیون اوج نگیرد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: کاخ سفید آمریکا، بعد از صحبت‌هاى دیروز رهبرى، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده وگفته است، ایران باید موضع خود را مشخص کند. آقاى [کمال]خرازى، [وزیر امورخارجه]، تلفنى خواست که فردا در نمازجمعه مواظب باشم، تُندروى‌هاى افراطیون اوج نگیرد وگفت، رییس هیأت اروپایى که از ایران رفته‌اند، از ریاض تلفنى تماس‌گرفته و از علت تغییر موضع رهبرى سئوال کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۵ مهر ۱۳۸۰: ساعت ده صبح، براى سخنرانى [درگردهمایى هم‌اندیشى دفاع مقدس و رسالت دانشگاه‌ها]، در جمع اساتید معارف اسلامى دانشگاه، به [تالار علامه امینی]دانشکده الهیات [دانشگاه تهران]رفتم. به خاطر دیررسیدن میهمانان، با یک ساعت تأخیر شروع شد. آقاى [احمد]احمدى، خیرمقدم گفت و سئوال‌هاى اساتید را مطرح کرد. هدف، تقویت اطلاعات اساتید، براى جوابگویى به سئوالات و ابهامات دانشجویان است. بیشتر دربارة جنگ، زمینه‌هاى شروع، طولانى‌شدن جنگ، قطعنامه پایان جنگ، دستاورد‌ها و... و نیز وضع جارى جهان و منطقه، پس از انفجارهاى یازده سپتامبر آمریکا و خطرهاى ناشى از آن، سؤال داشتند. در همین موارد صحبت کردم و پاسخ سئوالات را دادم. 

به کوشک رفتم. تا ساعت چهار بعد از ظهر به استراحت و استفاده از سونا و استخر و مطالعه پرداختم. عصر و شب، در منزل روى خطبه‌هاى نمازجمعه فردا وگزارش‌هاى فراوان اوضاع جارى دنیا، مطالعه مى‌کردم. امروز در شهر زوگ سوییس، فرد مسلحى [به نام فریدریش لایباخر، ۵۷ ساله]وارد پارلمان محلى شده و با سلاح و انفجار مواد منفجره ۱۴ نفر [از جمله سه نماینده]را کشته و ۱۸ نفر را مجروح کرده و خودش هم کشته شده؛ گویا از اهالى ناراضى سوییس است. در الجزایر هم ۲۲ نفر را گروه‌هاى مسلح، قتل‌عام کرده‌اند؛ این‌گونه حوادث در الجزایر مرتباً تکرار مى‌شود. در فلسطین، اسراییلى‌ها علیرغم آتش‌بس و مذاکرات دیروز [یاسر]عرفات، [رییس تشکیلات خودگردان فلسطین]به [شهر]رفح حمله کرده‌اند و جمعى را شهید و مجروح نموده‌اند. 

در ایتالیا، [سیلویو برلوسکونی]، نخست‌وزیر، گستاخانه به اسلام حمله کرده و گفته است، اسلام در همان حد هزار وچهارصد سال پیش مانده و تمدن غرب بر تمدن اسلام برترى دارد که باعث خشم مسلمانان و اعتراضات زیاد و درخواست عذرخواهى شده است. 

کاخ سفید آمریکا، بعد از صحبت‌هاى دیروز رهبرى، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده وگفته است، ایران باید موضع خود را مشخص کند. آقاى [کمال]خرازى، [وزیر امورخارجه]، تلفنى خواست که فردا در نمازجمعه مواظب باشم، تُندروى‌هاى افراطیون اوج نگیرد وگفت، رییس هیأت اروپایى که از ایران رفته‌اند، از ریاض تلفنى تماس‌گرفته و از علت تغییر موضع رهبرى سئوال کرده است.

نظرات بینندگان