arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

نزدیک به نیم قرن حبس زیر تیغ اعدام؛ بوکسور سابق ژاپنی در ۸۸ سالگی تبرئه شد

دادگاهی در ژاپن روز پنجشنبه حکم تبرئه یک بوکسور سابق ۸۸ ساله این کشور را در جریان بازنگری یک پرونده قتل چهارگانه علیه وی در سال ۱۹۶۶ صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دادگاهی در ژاپن روز پنجشنبه حکم تبرئه یک بوکسور سابق ۸۸ ساله این کشور را در جریان بازنگری یک پرونده قتل چهارگانه علیه وی در سال ۱۹۶۶ صادر کرد.

حکم محکومیت قبلی این بوکسور سابق ژاپنی بدین ترتیب پس از دهه‌ها انتظار در صف اعدام، در محاکمه مجدد نقض شد.

تبرئه ایوائو هاکامادا توسط دادگاه منطقه‌ای شیزوئوکا، او را به پنجمین محکوم به مرگ تبدیل می‌کند که در جریان محاکمه‌ای مجدد در سیستم قضایی پس از جنگ ژاپن بی‌گناه شناخته می‌شود. این پرونده می‌تواند بحث در مورد لغو مجازات اعدام در ژاپن را بار دیگر به جریان بیاندازد.

خبرگزاری ان‌اچ‌کی به نقل از کوشی کونیی، قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده اعلام کرد که دادگاه به جمع‌بندی لازم در خصوص چندین مورد شواهد جعلی رسیده و آقای هاکامادا را بی‌گناه تشخیص داده است.

هاکامادا سال ۱۹۶۶ به قتل مدیر یک شرکت و سه عضو خانواده‌اش و آتش زدن منزل مسکونی آن‌ها در مرکز ژاپن متهم شد.

او سپس در سال ۱۹۶۸ از سوی دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد، اما حکم وی به دلیل روند طولانی برپایی دادگاه‌های تجدید‌نظر و محاکمه مجدد، به اجرا گذاشته نشد.

ایوائو هاکامادا بخش عمده‌ای از ۴۸ سال حبس را در انتظار اعدام پشت میله‌های زندان گذراند و این باعث شد از او به عنوان فردی که طولانی‌ترین انتظار برای اعدام در حبس را متحمل شده است، یاد شود.

برپایی نخستین دادگاه تجدید نظر که در نهایت درخواست تبرئه وی را رد کرد دست کم ۲۷ سال طول کشید.

دومین درخواست تجدیدنظر سال ۲۰۰۸ توسط خواهرش هاکامادا که اکنون ۹۱ سال دارد، ثبت شد و دادگاه سرانجام در سال ۲۰۲۳ به نفع او رای داد تا راه برای آخرین محاکمه مجدد او در ماه اکتبر هموار شود.

هاکامادا سال ۲۰۱۴ زمانی که دادگاهی بر اساس شواهد جدید مبنی بر اینکه محکومیت او ممکن است بر اساس اتهامات جعلی توسط بازرسان تایید شده باشد، حکم تجدید نظر صادر کرد.

با صدور این حکم، ایوائو هاکامادا بدون آنکه تبرئه شود از زندان آزاد شد و به دلیل سن بالا و وضعیت سلامتی شکننده ادامه دوران محکومیت را در منزل گذراند.

در جلسه نهایی دادگاه شیزوئوکا که ماه مه پیش از صدور حکم تبرئه در روز پنجشنبه برگزار شد، دادستان ها بار دیگر خواستار مجازات اعدام شده بودند؛ این موضوع انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشری را به همراه داشت که معتقد بودند دادستان ها در پی طولانی‌تر کردن محاکمه هستند.

هاکامادا در جریان تحقیقاتی که پس از دستگیری وی انجام شد، ابتدا اتهامات را رد کرد و سپس به قتل اعتراف کرد. او بعدها اعلام کرد که تحت فشار و خشونت پلس در بازجویی‌ها مجبور به اعتراف شده است.

یکی از موارد اصلی اختلاف، پنج قطعه لباس خون‌آلود بود که بازرسان ادعا می‌کردند هاکامادا در هنگام ارتکاب جرم آن‌ها را پوشیده و سپس در یک مخزن خمیر سویای تخمیر شده مخفی کرده بود. این لباس‌ها بیش از یک سال پس از دستگیری او پیدا شدند.

یک دادگاه عالی توکیو در سال ۲۰۲۳ با اشاره به نتایج آزمایش‌های علمی که نشان می‌داد لباس آغشته به خمیر سویای تخمیر شده پس از گذشت یک سال به شدت تیره می‌شود و لکه‌های خون در آن قابل مشاهده نیستند، احتمال جعل مدرک توسط بازرسان را مطرح کرد.

ژاپن و ایالات متحده تنها کشورهای عضو گروه هفت هستند که مجازات اعدام را حفظ کرده‌‌اند. یک نظرسنجی توسط دولت ژاپن نشان داد که اکثریت قاطع مردم این کشور از حکم اعدام‌ حمایت می‌کنند.

نظرات بینندگان