arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

کرباسچی: بسیاری از حزب اللهی‌هایی که می‌شناختیم فرق کرده‌اند / نارضایتی در جامعه خیلی عمیق است

کرباسچی می‌گوید: بسیاری از حزب اللهی‌هایی که می‌شناختیم فرق کرده‌اند، منطبق با شرایط تغییر اجتماعی خیلی‌ها فرق کرده‌اند. خیلی از کسانی که در کیهان علیه ما فحش و بد و بیراه می‌نوشتند به آن طرف خط رفته‌اند و ما باید جلویشان را بگیریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین به تندروها و تغییر رویه برخی از آنها در دولت چهاردهم پرداخت.
 
قسمتی از گفتگوی مذکور به شرح زیر است:
 
*طیف تندروی نزدیک اصولگرا را می‌توانیم بچه حزب الهی بدانیم؟
 
شما می‌توانید نامش را هرچه بگذارید. هزار تا حرف می‌شود روی چیزی گذاشت اما عملکردها مهم است. این که انقلابی یا حزب اللهی بگذاریم، عملکردی که به نفع مردم نیست و شعاری است. مصالح را در نظر نگرفتن است.
 
*بچه حزب اللهی‌هایی که در گذشته می‌شناختید را امروز می‌توانیم تندرو بخوانیم؟
 
بسیاری از حزب اللهی‌هایی که می‌شناختیم فرق کرده‌اند، منطبق با شرایط تغییر اجتماعی خیلی‌ها فرق کرده‌اند. خیلی از کسانی که در کیهان علیه ما فحش و بد و بیراه می‌نوشتند به آن طرف خط رفته‌اند و ما باید جلویشان را بگیریم. بالاخره جریان اجتماعی خیلی چیزها را با خود می‌برد، یکی از این طرف و یکی از آن طرف.
 
*مثلا آقایان پناهیان و ذوالنوری از جمله چهره هایی بودند که اخیرا شاهد چرخش مواضع آن‌ها بودیم. این چرخش‌ها تاثیری و توصیفی دارند؟
 
این افراد تغییر حالات دارند. در تغییر احوالات می‌شود آن‌ها را شناخت. بهتر است روی افراد تکیه نکنیم چراکه جریانات کلی مهم است.
 
 نارضایتی در جامعه خیلی عمیق‌تر از این است که یک دولت بتواند مدعی شود که این را از بین می‌برد. اگر دولتی خیلی خوب کار کند، نارضایتی افزایش نکند می‌تواند تا حدی نارضایتی را کاهش دهد. ولی این که بگوییم الان این دولت می‌تواند نارضایتی را کامل از بین ببرد، بنده چنین اعتقادی ندارم.
 
*منظور این است که افرادی که به تند و تیزی معروف بودند می‌توانیم بگوییم به سمت جریان عاقله می‌روند یا این یک پوسته ظاهری است؟
 
هر دو احتمال وجود دارد. ممکن است برای آینده رنگ عوض کرده باشند. ممکن است در دیدگاه هایشان تغییری وجود داشته باشد. هر دوی این‌ها را داشته‌ایم. بالاخره همه مثل هم هستیم.

نظرات بینندگان