arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

اولین روز مجمع ملی حزب دموکرات؛ این شاید «آخرین» سخنرانی پربیننده بایدن بود

سخنرانی جو بایدن در مجمع ملی حزب دموکرات که برای انتخاب نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، همان سخنرانی‌ای نبود که او امید داشت آن را ایراد کند؛ دست کم امسال و در این شرایط. اما اگر کسی بخواهد بداند که بخت و اقبال با چه سرعتی می‌تواند تغییر کند، باید به این رئیس‌جمهور نگاه کند که چگونه زندگی شخصی و حرفه‌ای او دستخوش مصیبت‌ها و ناملایمات شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: سخنرانی جو بایدن در مجمع ملی حزب دموکرات که برای انتخاب نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، همان سخنرانی‌ای نبود که او امید داشت آن را ایراد کند؛ دست کم امسال و در این شرایط.
 
اما اگر کسی بخواهد بداند که بخت و اقبال با چه سرعتی می‌تواند تغییر کند، باید به این رئیس‌جمهور نگاه کند که چگونه زندگی شخصی و حرفه‌ای او دستخوش مصیبت‌ها و ناملایمات شد.
 
بایدن در اولین شب «مجمع ملی حزب دموکرات» آمریکا، در یک گردهمایی پرازدحام در شیکاگو، از کارهای صورت گرفته در دوره ریاست ‌جمهوری خود دفاع کرد؛ دستاوردهایی که در واقع شامل شرح بسیاری از موضوعاتی بود که در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ و همچنین در دوران رقابت انتخاباتی امسال نیز به آن پرداخته بود.
 
او در پایان این سخنرانی تقریبا یک ساعته خود که با فریادهای شورانگیز «متشکریم، جو» از سوی حاضران همراه بود، گفت: «من هم مانند بسیاری از شما، قلب و روحم را به این ملت دادم.»
 
قبل از رفتن روی صحنه، اشلی و جین، دختر و همسر جو بایدن، او را به حضار معرفی کردند و آقای بایدن پس از معرفی توسط دخترش اشلی و همسرش جیل، روی صحنه رفت. همسرش در مورد تصمیم شوهرش به خروج از رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری گفت که او «عمیقا» به این موضوع فکر کرد و بعد تصمیمش را گرفت.
 
سپس جو بایدن به روی صحنه رفت و بعد از اینکه اشلی را در آغوش کشید، یک دستمال کاغذی از جیبش درآورد و اشکش را پاک کرد.
 
بعد در حالی که جمعیت حاضر همچنان ابراز احساسات می‌کرد، جو بایدن دستش را روی قلبش گذاشت، کمی قامتش را صاف کرد و لبخندی پهن همه صورتش را گرفت.
 
سخنرانی او حاوی نگاه دقیقی به جایگاهش در تاریخ بود، اما او مقداری از وقتش را هم صرف ستایش از معاونش کرد، یعنی زنی که امیدوار است جای او را در کاخ سفید بگیرد.
 
او گفت: «انتخاب کامالا اولین تصمیمی بود که وقتی نامزد حزبمان شدم گرفتم و بهترین تصمیمی بود که در تمام دوران حرفه‌ای‌ام گرفتم. او پشتکار دارد، تجربه دارد و فوق‌العاده صادق است.»
 
برخلاف سخنرانی چهار هفته پیش در دفتر کار بیضی شکل و معروف رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، آقای بایدن این بار مستقیما از سپردن مشعل به نسل جدید حرف نزد، اما محتوای حرف‌هایش به اندازه کافی واضح بود.
 
پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور، خانم هریس و همسرش داگ امهوف روی صحنه رفتند تا آقای بایدن و همسرش جیل را در آغوش بگیرند.
 
معاون رئیس‌جمهور پس از در آغوش گرفتن آقای بایدن به او گفت: «دوستت دارم!»
 
این مراسم با حضور برنامه‌ریزی شده - اما اعلام نشده - خود خانم هریس ادامه یافت و او با تشویق شدید حضار روی صحنه رفت.
 
او گفت: «جو، از شما به خاطر رهبری تاریخی‌تان و برای یک عمر خدمتتان به ملت‌مان و همه کارهایی که هنوز به آنها ادامه می‌دهید، متشکریم، برای همیشه از شما سپاسگزاریم.»
 
واکنش به اعتراض‌ها درباره جنگ غزه
 
چند هزار نفر برای شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز در نزدیکی محل برگزاری افتتاحیه مجمع ملی حزب دموکرات به خیابان‌ها آمدند و خواستار آتش‌بس در غزه و پایان دادن به حمایت آمریکا از اسرائیل شدند.
 
برخی از تظاهرکنندگان نیز که به زور حصار امنیتی اطراف محل برگزاری مراسم را شکسته و از آن عبور کرده بودند، توسط پلیس بازداشت شدند.
 
به نظر می‌رسد که میزان مشارکت بسیار کمتر از جمعیت ده‌ها هزار نفری بود که سازمان‌دهندگان این تظاهرات امیدوار بودند شکل بگیرد و بسیار کمتر از ۱۵ هزار نفری که آنها ادعا کردند در محل حضور داشتند.
 
جو بایدن در سخنرانی خداحافظی خود در این مراسم، گفت معترضانی که در خیابان جمع شده‌اند «نظری دارند که می‌خواهند بیان کنند».
 
وی گفت: «مردم بی‌گناه زیادی از هر دو طرف کشته می‌شوند.»
 
این تظاهرات در شیکاگو اختلاف عمیق در صف دموکرات‌ها بر سر یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات جناح چپ در صحنه سیاست آمریکا یعنی حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ در غزه را برجسته کرده است.
 
در جریان تظاهرات روز دوشنبه، گروه کوچکی از معترضان حامی فلسطین حصار اطراف محیط امنیتی مجمع را فرو ریختند و از آن عبور کردند.
 
پلیس شیکاگو اعلام کرد که وضعیت به سرعت مهار شد و معترضان نتوانستند حصار امنیتی داخلی را بشکنند. حداقل چهار نفر بازداشت شدند.
 
بسیاری از تظاهرکنندگان علیه جنگ غزه گفتند که بین بایدن و معاونش تفاوت چندانی نمی‌بینند.
 
عمر یونس، از بنیانگذاران سازمان «جیسور» که یک گروه غیردولتی از جوانان فلسطینی در شیکاگو است، گفت: «حزب دموکرات ممکن است چهره جدیدی نشان دهد، اما حمایتش از سرکوبگری اسرائیل بدون تغییر باقی می‌ماند.»
 
یکی دیگر از معترضان به نام تالیس جورج مونرو گفت که او قطعا به خانم هریس و معاونش، تیم والز، رای خواهد داد، اما نمی‌خواهد برای حمایت از اسرائیل در جنگ در غزه به آنها «مجوز بی چون و چرا» بدهد.
 
آقای مونرو، اهل کلیولند در ایالت اوهایو، گفت که او بیشتر نگران چیزی است که آن را «تهدید بزرگتر» توصیف کرد و گفت که این تهدید سیاست‌های دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان است.
 
او گفت: «با ترامپ ما به ملی‌گرایی مسیحیان سفیدپوست نزدیک هستیم و این بزرگترین مشکل این کشور در حال حاضر است.»
 
سایر معترضان گفتند که به جیل استاین نامزد حزب سبز رای خواهند داد یا اصلا رای نخواهند داد.
 
شرکت‌کنندگان در تظاهرات همچنین به سخنرانی کورنل وست نامزد مستقل ریاست جمهوری، استاد فلسفه و فعال چپ، گوش دادند.
 
او خطاب به جمعیت گفت: «این موضوع به برخی سیاست‌های ماکیاولیستی یا برخی محاسبات سودگرایانه انتخابات مربوط نیست، بلکه به اخلاق مربوط است.»
 
هیلاری کلینتون گفت وقت شکستن «سقف شیشه‌ای» است
 
در شب افتتاحیه مجمع ملی حزب دموکرات‌، هیلاری کلینتون که به‌عنوان اولین نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاریخ‌ساز شده است، گفت که چگونه یکی از سخت‌ترین سقف‌های شیشه‌ای در آمریکا را شکسته است.
 
او گفت: «وقتی مانعی از سر راه یکی از ما برداشته می‌شود، راه را برای همه ما باز می‌کند.»
 
اما در حالی که نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ یک واقعه تاریخی بود، این تلاش در نهایت با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری به شکست انجامید.
 
اکنون در حالیکه حزب دموکرات در تلاش است تا اولین زن را به کاخ سفید بفرستد، هیلاری کلینتون به هزاران نفر از هواداران حزب دموکرات در مجمع ملی این حزب در شیکاگو گفت زمان آن رسیده است که مشعل به دست فرد جدیدی سپرده شود.
 
خانم کلینتون گفت: «ما با هم شکاف‌های زیادی را در بلندترین و سخت‌ترین سقف شیشه‌ای ایجاد کرده‌ایم. در طرف دیگر سقف شیشه‌ای کامالا هریس قرار دارد که دست خود را بالا می‌برد و به عنوان چهل‌وهفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده سوگند یاد می‌کند.»
 
به گفته چندین نماینده و سیاستمدار زن که در مجمع ملی حزب دموکرات شرکت داشتند شرایط از زمان نامزدی ریاست جمهوری خانم کلینتون تغییر کرده است.
 
در آن زمان، او جنسیت خود را محور مبارزات قرار داده بود و خانم هریس از این حرکت ظاهرا اجتناب کرده است. اینکه آیا پس‌زمینه سیاسی به اندازه‌ای تغییر کرده است که این معاون رئیس‌جمهور بتواند به بالاترین مقام کشور برسد، همچنان یک سوال است.
 
هیلاری کلینتون در اوایل شب و هنگام حضور بر صحنه به حاضران گفت که آقای بایدن «عزت، نجابت و شایستگی را به کاخ سفید بازگرداند.»
 
استقبالی که سالن مملو از شرکت‌کنندگان در مجمع ملی دموکرات‌ها از آقای بایدن کردند به همان اندازه جذاب بود.
 
دموکرات‌های شرکت‌کننده در مجمع ملی شیکاگو تمام روز خوشحال بودند که این می‌توانست به همان اندازه نشان قدردانی از تصمیم بایدن به کناره‌گیری از حضور بر صحنه سیاست باشد که در سال ۱۹۷۲ در سن ۲۹ سالگی زمانی که به عضویت کنگره انتخاب شد آغاز شد.
 
در روز دوم مجمع، باراک اوباما در جمع اعضای شرکت‌کنندگان در این کنوانیسون سخنرانی خواهد کرد.
 
روز چهارشنبه نوبت بیل کلینتون خواهد بود. هر دو رئیس‌جمهور سابق برای دو دوره به ریاست جمهوری انتخاب شدند.
 
 بایدن این فرصت را نخواهد داشت. در عوض، او مجبور شد که میراث خود به‌عنوان رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای را در یک سخنرانی تشریح و از آن دفاع کند.
 
مگر اینکه طی پنج ماه آینده اتفاق خاصی بیفتد که مستلزم سخنرانی او خطاب به مردم آمریکا باشد، این آخرین سخنرانی اوست که برای مخاطبان در سراسر آمریکا همزمان پخش می‌شود.
 
در پایان سخنرانی، او یک بیت از تصنیفی به نام سرود آمریکایی را خواند.
 
او گفت: «وقتی روزهایم تمام می‌شود بگذار در قلبم بدانم که آمریکا، آمریکا، تمام توانم را برای تو به کار بردم.»
 
جمعیت حاضر به شدت ابراز احساسات کرد.
 
این شاید آخرین سخنرانی پربیننده بایدن باشد
 
هشت سال پیش، بایدن با فشار نه چندان ملایم باراک اوباما به نفع خانم کلینتون از نامزدی ریاست جمهوری صرفنظر کرد. چهار سال پیش، او نامزدی را به دست آورد، اما همه‌گیری کووید فرصتی را برای او فراهم نکرد تا پس از موفقیت در کسب نامزدی در یک تالار پر از دموکرات‌ها سخنرانی پذیرش نامزدی خود را ایراد کند.
 
بنابراین، سخنرانی خداحافظی او در برابر جمعیت دموکرات‌ها نزدیک‌ترین فرصت شبیه به آن سخنرانی از دست رفته بود.
 
او پس از پایان سخنرانی خود که به ساعت شرق آمریکا پس از نیمه شب ایراد شد، با هواپیمای ویژه رئیس‌جمهوری شیکاگو را برای تعطیلات به مقصد کالیفرنیا ترک کرد.
 
حضور او در مجمع ملی دموکرات‌ها در شیکاگو به چند روز نرسید و فقط چند ساعت به طول انجامید؛ و علیرغم میلش، فرصت باقیمانده او در کاخ سفید چند ماه خواهد بود و به چند سال نخواهد رسید!
نظرات بینندگان