arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

تروئیکای اروپا در شورای حکام خواستار انتشار عمومی گزارش‌های محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران شد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا ضمن تکرار ادعاهایی  درباره برنامه هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام در وین، خواستار انتشار عمومی گزارش‌های محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا ضمن تکرار ادعاهایی  درباره برنامه هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام در وین، خواستار انتشار عمومی گزارش‌های محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران شدند.
 
تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، اعلام کرد: ما از مدیرکل آژانس می‌خواهیم که به طور مستمر شورای حکام را در جریان وضعیت برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد. همچنین خواهشمندیم که این گزارش به اطلاع عموم برسد.
 
سه کشور اروپایی در ادامه نشست شورای حکام به تدابیر جبرانی ایران اشاره و عنوان کردند: ایران بسیار فراتر از تعهدات برجامی خود به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است. این کشور تمام محدودیت های برجام را در مورد غنی سازی و انباشت اورانیوم غنی شده آشکارا نقض کرده و ذخایر اورانیوم خود را با غنای بالا (۶۰ درصد) بدون هیچ توجیه غیرنظامی معتبری افزایش داده است. ایران همچنین طی سه ماه گذشته، ظرفیت کلی تولید خود را با نصب و راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته جدید به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. مدیرکل آژانس نیز برای اولین بار پس از سال‌ها، گزارش داده است که ایران در مرکز تحقیقات آب سنگین خنداب (اراک) عملیات عمرانی انجام داده است، بدون اینکه تمام اطلاعات مورد نیاز را به آژانس ارسال کند. ما همچنین گزارش های قبلی آژانس در مورد فعالیت های مرتبط با تولید فلز اورانیوم در ایران را به یاد می آوریم. تولید فلز اورانیوم گامی کلیدی در توسعه سلاح هسته ای است و ما از ایران می خواهیم که دیگر این کار را انجام ندهد.
 
تروئیکا مدعی شدند: ایران به مانع تراشی در کار آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و این مساله پیامدهای زیانباری را برای تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به همراه دارد. طی بیش از سه سال و نیم است که ایران به طور جدی مانع از راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر برجام شده است. در نتیجه این عدم شفافیت، آژانس تداوم دانش خود در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ معدن اورانیوم را از دست داده است.
 
آن‌ها همچنین تصمیم ایران برای لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه پادمان جامع صورت گرفت را محکوم و ادعا کردند: این تصمیم به طور جدی بر توانایی آژانس برای انجام عملیات راستی‌آزمایی در ایران، به ویژه در تأسیسات غنی‌سازی تأثیر می‌گذارد.
 
انگلیس، فرانسه و آلمان  پایبندی کامل ایران به محدودیت اتمی در این توافق، از سرگیری تعهدات داوطلبانه ایران در برجام، اجرا و تصویب پروتکل الحاقی و احیای مجوز بازرسان آژانس که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است را خواستار شدند.
 
اعضای اروپایی توافق برجام ادعا کردند که این گام‌ها به بازسازی «اعتماد ضروری بین ایران و جامعه بین‌المللی» کمک می‌کند. آنها با تکرار این ادعای نخ‌نما که پیشرفت‌های اتمی ایران «به طور قابل‌توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و نظام منع اشاعه تسلیحات اتمی را تضعیف می‌کند»، مدعی شدند: ما در کنار شرکای بین المللی خود در مورد بهترین راه حل برای رفع تردیدهای فزاینده در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. ما به راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و آماده استفاده از تمام اهرم‌های دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم.
نظرات بینندگان