arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

آستون مارتین با جورج کلونی و جیمز باند به جنگ فراری رفت

نمایش لوکس‌ترین مدل آستون مارتین در مهمانی بزرگ در شهر ونیز، رونمایی از نسل جدید نیسان پاترول در ابوظبی، فروش مدل‌های قدیمی لندروور دیفندر با قیمتی بسیار گران‌تر از نسل جدید و تغییر استراتژی ولوو همزمان با عرضه شاسی‌بلند جدید کارخانه.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: نمایش لوکس‌ترین مدل آستون مارتین در مهمانی بزرگ در شهر ونیز، رونمایی از نسل جدید نیسان پاترول در ابوظبی، فروش مدل‌های قدیمی لندروور دیفندر با قیمتی بسیار گران‌تر از نسل جدید و تغییر استراتژی ولوو همزمان با عرضه شاسی‌بلند جدید کارخانه.

بازگشت ونکوییش

آستون مارتین در مراسمی با حضور جمعی از ستارگان مشهور سینما از لوکس‌ترین مدل خود به نام «ونکوییش» رونمایی کرد. این ماشین که موتور دوازده سیلندر دارد، نزدیک‌ترین رقیب فراری «دودیچی چیلندره» است که بهار امسال به بازار عرضه شد.

آستون مارتین می‌خواست همسو با روند الکتریکی شدن ماشین‌های اسپرت، نسل جدید ونکوییش را با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه کند. اما پس از این که لارنس استرول، میلیاردر کانادایی هدایت کارخانه را در دست گرفت از مهندسان شرکت خواست که ونکوییش را با موتور دوازده سیلندر بسازند. خواسته دیگر آقای استرول این بود که این ماشین قوی‌ترین در کلاس خود باشد.

با اعدادی که آستون مارتین تاکنون اعلام کرده، ونکوییش روی کاغذ به این هدف رسیده است. موتور دوازده سیلندر توربوی ماشین ۸۳۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند که از موتور فراری قوی‌تر است. حداکثر سرعت ماشین هم ۳۴۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده که پنج کیلومتر در ساعت از فراری بیشتر است. اما آستون مارتین شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ونکوییش را اعلام نکرده است. شتاب فراری دودیچی چیلندره ۲.۹ ثانیه است.

بدنه ونکوییش از مدل‌های دیگر آستون مارتین کشیده‌تر است. چراغ‌های جلو تغییر کرده و بخش عقب ماشین هم متفاوت طراحی شده است. به جز این‌ها، ظاهر ماشین کم و بیش شبیه مدل‌های دیگر کارخانه است.

مدل دوازده سیلندر آستون مارتین مانند فراری فقط برای دو نفر جا دارد. پشت صندلی‌ها فضایی است که مجموعه‌ای از کیف‌های نفیس چرمی را می‌توان برای آن سفارش داد.

برخلاف فراری که مجموعه‌ای از نمایشگر و دکمه‌های لمسی دارد، ونکوییش از دکمه‌های عادی در اتاق استفاده کرده است. سقف ماشین هم شیشه‌ای است تا اتاق پرنورتر باشد.

جورج کلونی، مایکل داگلاس، کوین کاستنر و بندیکت کامبربچ از هنرمندانی بودند که در مراسم رونمایی ونکوییش شرکت کردند.

آستون مارتین امسال شصتمین سال حضورش در فیلم‌های جیمز باند را جشن گرفت. دنیل کریگ، هنرپیشه نقش جیمز باند هم از مهمان‌های ویژه مراسم رونمایی مدل ونکوییش بود. ماشین توسط فرناندو آلونسو و لنس استرول، دو راننده تیم فرمول یک آستون مارتین رونمایی شد.

لارنس استرول،‌ مدیر کارخانه در مراسم رونمایی گفت: «آمدن ونکوییش لحظه‌ای مهم برای آستون مارتین است. این ماشین مجموعه جدید و قوی ما را کامل کرده و جایگاه ما را در بازار ماشین‌های بسیار لوکس تقویت می‌کند.»

آستون مارتین هزار دستگاه ونکوییش در سال تولید خواهد کرد و اولویت خرید با مشتریان قدیمی کارخانه است. قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند قیمت حدود ۳۰۰ هزار دلار به بالا باشد که از قیمت حدود ۴۰۰ هزار دلاری که برای فراری پیش‌بینی شده کمتر است.

ونکوییش آخرین مدل از سری جدید محصولات آستون مارتین است و این خودروساز امیدوار است با این سری به سال‌ها بحران مالی پایان دهد.

آستون مارتین در سه ماه دوم سال جاری میلادی بیش از صد میلیون دلار ضرر کرد، در حالی که فراری در مدت مشابه نزدیک به ۴۶۰ میلیون دلار سود کرده است. با این حال آقای استرول معتقد است که آستون مارتین بحران را رد کرده و فروش این شرکت در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد. صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی، مرسدس-بنز و جیلی، خودروساز چینی از سرمایه‌گذاران اصلی آستون مارتین هستند.

نسل جدید پاترول

نیسان در مراسمی در ابوظبی نسل جدید مدل پاترول را رونمایی کرد. مدل جدید پاترول با موتور قوی‌تر و امکانات لوکس و رفاهی بیشتر پاییز امسال به بازار می‌آید.

پاترول با بیش از هفتاد سال سابقه یکی از قدیمی‌ترین نام‌ها در صنعت خودرو است. اولین نسل این ماشین سال ۱۹۵۱ به بازار عرضه شد و نیسان می‌گوید تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته است. ماشینی که هفته گذشته رونمایی شد، هفتمین نسل پاترول است.

پاترول نزدیک‌ترین رقیب تویوتا لندکروزر است. در آمریکای شمالی، پاترول با نام آرمادا عرضه می‌شود و با شاسی‌بلندهایی مثل فورد اکسپدیشن و شورلت تاهو رقابت می‌کند.

در پاترول جدید یک موتور شش سیلندر توربو جایگزین موتور هشت سیلندر نسل قبل شده است. نیسان می‌گوید این قوی‌ترین موتوری است که تاکنون برای پاترول ساخته است. این موتور ۴۲۵ اسب بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پاترول را می‌توان با یک موتور بنزینی ضعیف‌تر با قدرت ۳۱۶ اسب بخار هم سفارش داد.

نسل جدید پاترول با کمک‌فنر‌های بادی ساخته شده که سواری راحت‌تری دارد و به راننده امکان می‌دهد ارتفاع ماشین را تنظیم کند. اتاق هم پر از امکانات لوکس است. از جمله سیستمی که دمای بدن سرنشینان را اندازه می‌گیرد و دمای اتاق را با توجه به دمای بدن آنها تنظیم می‌کند.

سیستم صوتی با کیفیت بالا که ساخت شرکت آمریکایی کلیپش است، امکان نورپردازی اتاق با ۶۴ رنگ مختلف و صندلی‌های چرم از دیگر امکانات لوکس پاترول است. برای راحتی رانندگی در مسیرهای ناهموار یک دوربین زیر ماشین را به راننده نمایش می‌دهد. پاترول دو نمایشگر ۱۴.۳ اینچی دارد که با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند. برای سرنشینان عقب هم می‌توان دو نمایشگر ۱۲.۸ اینچی سفارش داد.

قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما انتظار می‌رود ارزان‌ترین مدل حدود شصت هزار دلار باشد.

بازگشت دیفندر

لندروور نمونه‌هایی بازسازی‌شده‌ از مدل کلاسیک دیفندر را به بازار عرضه خواهد کرد. این ماشین‌ها توسط زیرمجموعه خودروهای کلاسیک کارخانه به امکانات مدرن مجهز شده و تغییراتی کرده تا رانندگی با آن‌ها راحت‌تر شود.

لندروور برای این مدل‌ها از دیفندرهایی استفاده می‌کند که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تولید شده‌اند. موتور این ماشین‌ها هشت سیلندر است و ۴۰۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت ماشین ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش ۵.۶ ثانیه است.

برای بهبود عملکرد خودرو، سیستم فنربندی و ترمزها به‌روز شده و اتاق خودرو هم به امکانات مدرنی از جمله رادیوی ماهواره‌ای و یک نمایشگر کوچک مجهز شده است. صندلی‌ها راحت‌تر از مدل‌های کلاسیک دیفندر است و خریداران می‌توانند صندلی اسپرت هم سفارش دهند.

خریداران همچنین می‌توانند امکانات اضافی مانند نردبان، رکاب، باربند، چراغ‌های ال‌ئی‌دی و چرخ‌های بزرگ ۱۸ اینچی برای ماشین خود سفارش دهند.

لندروور نسل جدید دیفندر را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کرد. با این حال مدل‌های کلاسیک دیفندر همچنان محبوب است.

این محبوبیت باعث شده تا قیمت مدل‌های بازسازی شده دیفندر بالا باشد. قیمت پایه دیفندر ۱۳۰ کلاسیک که برای هفت سرنشین جا دارد ۲۴۴ هزار و ۸۰۰ پوند (۳۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار) است. برای مقایسه، نسل جدید دیفندر ۱۳۰ با قیمت ۸۵ هزار و ۵۸۵ پوند (۱۰۷ هزار دلار) فروخته می‌شود.

تجدید نظر ولوو

جیم روآن (Jim Rowan)، مدیر ولوو می‌گوید که این شرکت در برنامه‌اش برای تبدیل شدن به یک خودروساز کاملا الکتریکی تجدید نظر کرده و ممکن است مدل‌های بنزینی و هیبرید را برای مدتی در محصولاتش نگه دارد. برنامه جدید ولوو همزمان با رونمایی مدل جدید بنزینی و هیبرید XC90 اعلام شد.

ولوو از اولین خودروسازانی بود که اعلام کرد تولید ماشین‌های بنزینی را کنار گذاشته و تا سال ۲۰۳۰ همه مدل‌هایش را برقی خواهد کرد. اما به گفته آقای روآن شرایط بازار و نگرانی خریداران از نبود زیرساخت کافی برای شارژ ماشین‌های الکتریکی باعث شده این شرکت زمان‌بندی خود را تغییر دهد.

گران بودن ماشین‌های الکتریکی نسبت به مدل‌های بنزینی از دلایل دیگر کاهش رشد فروش این ماشین‌ها است. قطع شدن سوبسید‌های دولتی برای خرید ماشین‌های الکتریکی در کشورهایی مانند آلمان هم باعث کاهش ناگهانی فروش شده است.

ولوو اعلام کرده که به سرمایه‌گذاری در ساخت قوای محرکه هیبرید ادامه خواهد داد و در برنامه جدیدش پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ ماشین‌های الکتریکی و هیبرید-الکتریکی بین ۹۰ تا صد در صد فروش را شامل شود.

XC90 جدید با موتور بنزینی و هیبرید-الکتریکی عرضه می‌شود. مدل هیبرید-الکتریکی با باک پر و باتری شارژ شده می‌تواند تا ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر مسافتی که ماشین با نیروی باتری حرکت می‌کند ۷۰ کیلومتر است.

تغییرات ظاهری در مدل جدید XC90 آن را به مدل EX90، شاسی‌بلند الکتریکی ولوو شبیه کرده است. ولوو همچنین برخی فن‌آوری‌های جدید EX90 از جمله نمایشگر بزرگتر که با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کند را هم به شاسی‌بلند غیرالکتریکی خود اضافه کرده است.

نسل اول XC90 اولین بار در سال ۲۰۰۲ و برای رقابت با شاسی‌بلندهای آلمانی به بازار عرضه شد. با وجود این که ماشین به اندازه رقیبان آلمانی‌اش فروش نداشت، اعتبار خوبی کسب کرد. ولوو تاکنون حدود یک میلیون دستگاه XC90 فروخته و این ماشین هنوز از پرسودترین مدل‌های کارخانه است.

نظرات بینندگان