سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در نامه ای به رییس جمهوری از وی خواست ضمن عذرخواهی از مردم، نسبت به تصمیم بستن زیارتگاهها و مراسم مذهبی تجدید نظر کند.
به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام عباس رفعتی نائینی سخنگوی آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه، در این نامه ، خطاب به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری آورده است: جناب آقای رئیس جمهوری، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیشبینی قبلی آنها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسیهای دقیق کارشناسی به این واقعیت دست یافتهاند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد میباشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به ۱ درصد نمی رسد و نماز جمعهها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به ۱ درصد نمی رسد.
در ادامه این نامه آمده است: طبعاً مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده دارید نسبت به بستن زیارتگاهها و مراسم مذهبی تجدید نظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید.
ادامه نامه حاکیست: متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته ماندن حرمها و نماز جمعهها همچنان تاکید میورزید در حالیکه برخیاز مکانها که بیشاز ۲۶ درصد تاثیر گذار در شیوع ویروس بودهاند را تعطیل نکردهاید!
نامه افزوده است: جناب آقای رئیس جمهور حتماً میدانید دو عنصر مکان و زمان در کسب فیوضات معنوی بر اساس آیات و روایات نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند.
در ادامه این نامه ادامه تاکید شده است: اینک با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این دو عنصر بالندگی معنوی یعنی ماه خدا و اعتاب مقدس به هم پیوستهاند و از طرفی سنت حسنه حوزههای علمیه همواره پمپاژ و شارژ معنویت و تبلیغ دین به وسیله اعزام مبلغین به اقصی نقاط کشور در ماه مبارک رمضان بوده است و با توجه به اینکه وظیفه حاکمیت اسلامی همانگونه که قرآن کریم می فرماید، بسط معنویت، فرهنگ و معیشت است.
نامه حاکیست: یقیناً هرچه بُعد معنوی جامعه را ارتقاء بخشید موجب تقویت نظام خواهد شد، لذا استدعا دارم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایید و با نظر کارشناسان بهداشتی یادشده مخالفت ننمایید و دستور بازگشایی زیارتگاهها و برگزاری برنامههای دینی و تبلیغی را بار رعایت پروتکلهای بهداشتی صادر فرمایید.
در ادامه این نامه تصریح شده است: در پایان این تصدیع، یادآور میشوم همواره مردم متدیّن و ولایتمدار ایران، انقلابی بوده و هستند و پای این انقلاب و نظام ایستادهاند، بنابراین نباید با تصمیمات نادرست این مردم را نسبت به دین و حاکمت اسلامی دلسرد نمود./
حجت الاسلام رفعتی نائینی در نامه خود تاکید کرده است: مردم ایران عزیز به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید متابعت از مقررات و قوانین جمهوری اسلامی را واجب میدانند، لذا درخواست میکنم به دستورالعملهای خود بیشتر توجه داشته باشید.
نامه سرگشاده سخنگوی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به رییس جمهوری و مطالبه عذرخواهی دولت از مردم و بازگشایی مراکز زیارتی در حالی است که آیت الله اعرافی مدیر این حوزه ها چند روز پیش در اظهاراتی که در مرکز خبر حوزه منتشر شد، تاکید کرده بود: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکلهای وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی میدانیم.
اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبتهای ناروا میدهند، گفته است: «اینگونه اتهامات دور از واقع آنقدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بینالمللی شاهد نقشآفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیمسازیهای نهاد حوزه بودهاند، ولی بهعنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض میکنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچگونه فشاری وجود ندارد».
بر این اساس مشخص نیست، نامه سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در مخالفت با این اظهارات است و یا این که بعنوان نظر شخصی وی ابراز شده است.
ییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمیتوان گفت که در مرحله پساکرونا به سر میبریم.
محمدرضا قدیر عصر سهشنبه در گفتوگویی بیان کرد: پایان کرونا نامعلوم است و ازاینرو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامهریزی شود.
ییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمیتوان گفت که در مرحله پساکرونا به سر میبریم.
محمدرضا قدیر عصر سهشنبه در گفتوگویی بیان کرد: پایان کرونا نامعلوم است و ازاینرو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامهریزی شود.
ییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه خطرات ویروس کرونا، گفت: قم همچنان در بحران کرونا قرار دارد و نمیتوان گفت که در مرحله پساکرونا به سر میبریم.
محمدرضا قدیر عصر سهشنبه در گفتوگویی بیان کرد: پایان کرونا نامعلوم است و ازاینرو باید در راستای توانمندسازی مردم برای مقابله با این ویروس برنامهریزی شود.
«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راههای انتقال آن عطسه، سرفه، دستدادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه میکنند، افراد علاوه بر پرهیز از دستدادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ بههنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند
عالم شجاع و خداترس یعنی این.
چرا بازار گشوده شد اما حرم های اهلبیت نه؟
دست از این موش و گربه بازی بردارید>
حرم اهلبیت را بازگشایی کنید شاید خداوند رحمت و برکاتش را بر ما نازل فرماید و کرونا دست از سر شیعیان علی ابن ابیطالب بردارد.
بیائیم صادق باشیم . با دستگاه خاندان پرفضیلت اهلبیت شوخی نکنیم.
رونق اقتصاد به معیشت مردم کمک می کند
معیشت مردم به ایمان و اخلاق یاری می رساند
یعنی با وجود تعطیل بودن باز هم در ابتلا به کرونا سهم داستند؟ البته طبق گفته جنابعالی
من نمیدونم این آمار سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصدرا از کجا در اوردید؟
در ضمن در صف های نماز که باید به هم چسبیده باشه درصد انتقال خیلی بالاست
من میگویم انصافا دولت درموضوع کرونا خوب عمل کرده وهمه سازمانها نهادها
همت کردند ازجمله سپاه پاسدارن -ارتش -نیروی انتظامی وغیره ...
وهمه باید دستورات ستاد مبارزه باکرونا را رعایت کنیم وبه ان احترام بگذاریم.
آفرین بر این خانم بهداشت
ما زبان را نگریم و قال را ما روان را بنگریم و حال را
بوستانها که دیگه ربطی به خرجی مردم نداره؟ این دوگانگی رفتار دولت برای چیست؟ شما که باز بودن بازار و پاساژ رو توجیه کردین در مقایسه بوستانها با زیارتگاهها چه توجیهی دارین؟!!!
«فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ، فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مى گردد».
«كادَ الْفَقْرُ أنْ يَكُونَ كُفْراً، نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند». دليل همه اين است كه فقر زمينه انواع انحرافات عقيدتى و اخلاقى را به ويژه در وجود افراد كم ظرفيت فراهم مى سازد. بسيار ديده شده است كه افراد فقير كلمات كفرآميز بر زبان جارى مى كنند و هنگامى كه زن و فرزند خود را گرسنه مى بينند دست به هر كارى مى زنند، قوانين اجتماعى را مى شكنند، آداب و اخلاق انسانى را به فراموشى مى سپارند و براى رفع فقر خود هر كارى را مجاز مى شمارند و اگر شخص فقير كم ظرفيت واقعا كافر نشود، به مرز كفر نزديك مى گردد و حداقل رضايت به قضاى الهى را از دست مى دهد.