arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳

ماهواره ساخت بوئینگ در فضا متلاشی شد

یک ماهواره ارتباطی که توسط شرکت عظیم هواپیماسازی بوئینگ طراحی و ساخته شده بود، در مدار زمین متلاشی شد. اینتل‌ست، اپراتور این ماهواره، «قطع کامل» ماهواره «آی‌اس-۳۳ ایی» را تایید کرده است. این حادثه مشتریان را در اروپا و آفریقا و نیز بخش‌هایی از منطقه آسیا-اقیانوسیه تحت تاثیر قرار داده است. اینتل‌ست همچنین گفته است که اقدامات لازم برای تکمیل «تجزیه و تحلیل جامع» این حادثه را انجام داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک ماهواره ارتباطی که توسط شرکت عظیم هواپیماسازی بوئینگ طراحی و ساخته شده بود، در مدار زمین متلاشی شد.
 
اینتل‌ست، اپراتور این ماهواره، «قطع کامل» ماهواره «آی‌اس-۳۳ ایی» را تایید کرده است. این حادثه مشتریان را در اروپا و آفریقا و نیز بخش‌هایی از منطقه آسیا-اقیانوسیه تحت تاثیر قرار داده است.
 
اینتل‌ست همچنین گفته است که اقدامات لازم برای تکمیل «تجزیه و تحلیل جامع» این حادثه را انجام داده است.
 
بوئینگ اخیرا با بحران‌هایی در چندین جبهه مواجه بوده است، با اعتصاب کارکنانش در بخش هواپیماهای تجاری و مشکلات فضاپیمای استارلاینر.
 
اینتل‌ست گفته است: «ما در حال هماهنگی با بوئینگ، سازنده ماهواره، و آژانس‌های دولتی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و مشاهدات هستیم.»
 
بوئینگ در مورد این حادثه اظهار نظر مستقیمی نکرده و صرفا به اظهارات اینتل‌ست ارجاع داده است.
 
وبسایت ردیابی فضایی وزارت دفاع آمریکا به‌نام «اسپیس‌تراک» هم این حادثه را تایید کرده است.
 
این وبسایت هشداری را که از سوی نیروهای فضایی ایالات متحده آمریکا هم مطرح شده، آورده است مبنی بر این که «هم‌اکنون در حال ردیابی حدود ۲۰ قطعه مرتبط» با ماهواره است.
 
این حادثه در حالی روی می‌دهد که دو فضانورد فضاپیمای استارلاینر بوئینگ چهار ماه پیش در ایستگاه فضایی بین‌المللی گیر کردند. کپسول بوئینگ استارلاینر در ماه ژوئن با این فضانوردان وارد ایستگاه شد و برای انجام پرواز برگشت نامناسب تشخیص داده شد.
 
این دو فضانورد قرار است سال آینده با فضاپیمای اسپیس‌ایکس ایلان ماسک به زمین برگردانده شوند.
 
بوئینگ همچنین از ماه گذشته با اعتصاب بیش از ۳۰ هزار کارگر در بخش ساخت هواپیماهای تجاری خود مواجه بوده است.
 
اعضای اتحادیه کارگری قرار است روز چهارشنبه در مورد تازه‌ترین پیشنهاد این شرکت رای دهند. پیشنهاد جدید شامل افزایش ۳۵ درصدی دستمزد طی چهار سال آینده است.
 
هفته گذشته، بوئینگ اعلام کرد که به دنبال ۳۵ میلیارد دلار بودجه جدید است. این شرکت همچنین اعلام کرد که تعدیل ۱۷ هزار نیرویش - حدود ۱۰ درصد نیروی کارش - را از ماه نوامبر آغاز خواهد کرد.
 
در ماه ژوئیه، بوئینگ موافقت کرد که به اتهام «توطئه کلاهبرداری» اعتراف کند و پس از نقض توافق تعویق تعقیب قضایی در سال ۲۰۲۱، دست‌کم ۲۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بپردازد.
 
این قرارداد در رابطه با دو هواپیمای مکس-۷۳۷ بود که بیش از پنج سال پیش در حوادث تقریبا مشابهی که منجر به مرگ ۳۴۶ نفر شد، از بین رفتند.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان