arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳

پرونده «تعرض جنسی» رومن پولانسکی با توافق طرفین مختومه شد

وکیل رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی- فرانسوی برنده جایزه اسکار خبر داد که پرونده مربوط به شکایت از او به اتهام «تعرض جنسی» به یک دختر نوجوان در آمریکا که به دهه هفتاد میلادی بازمی‌گردد، خارج از دادگاه بین دو طرف حل و فصل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وکیل رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی- فرانسوی برنده جایزه اسکار خبر داد که پرونده مربوط به شکایت از او به اتهام «تعرض جنسی» به یک دختر نوجوان در آمریکا که به دهه هفتاد میلادی بازمی‌گردد، خارج از دادگاه بین دو طرف حل و فصل شده است.
 
الکساندر روفوس ایساک، وکیل آقای پولانسکی، روز چهارشنبه دوم آبان به خبرگزاری فرانسه گفت قرار بود این پرونده که موضوع آن شکایت از موکلش به اتهام «تعرض جنسی» در سال ۱۹۷۳ بود، ماه اوت آینده در دادگاهی در شهر لس‌آنجلس بررسی شود، ولی با توجه به توافق طرفین دعوی این شکایت پس گرفته شد.
 
او افزود: «با رضایت کامل دو طرف این شکایت پس گرفته شد و اکنون دادگاه رسماً آن را منفصل کرده است.»
 
این شکایت که سال ۲۰۲۳ به مراجع قضایی ایالت کالیفرنیا تسلیم شد، ادعا می‌کرد که رومن پولانسکی دختر نوجوانی را که نام کاملش در شکایت مشخص نشده بود، در سال ۱۹۷۳ برای صرف شام به رستوران دعوت کرد.
 
شکایت می‌افزاید که آقای پولانسکی پس از دادن الکل  به این دختر نوجوان او را در حالت مستی به خانه خود برده و به او تعرض جنسی کرد.
 
وکیل شاکی فروردین امسال در تشریح پرونده به خبرنگاران گفت: «قربانی بارها از او خواهش کرد این کار را نکند. شاکی مدعی است که متهم به التماس‌های او توجه نکرد، لباس‌هایش را درآورد و به تعرض جنسی ادامه داد که موجب درد و رنج جسمی و روحی شدیدی برای قربانی شد.»
 
این شکایت مدنی که رقم دقیق غرامت مطالبه شده در آن اعلام نشده در ژوئن سال ۲۰۲۳ و مدت کوتاهی قبل از انقضای قانونی در ایالت کالیفرنیا به دادگاه تسلیم شد که بازه زمانی برای ارائه شکایات مربوط به تعرض‌های جنسی در گذشته را طولانی‌تر کرده بود.
 
گلوریا آلرد، وکیل شاکی نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «براساس رضایت کامل دو طرف و خارج از دادگاه در مورد این شکایت توافق شد.»
 
رومن پولانسکی، کارگردان آثار معروفی مثل «بچه رزمری»، «مستأجر» و «محله چینی‌ها» است که برای ساخت فیلم «پیانیست» جایزه اسکار برد.
 
آقای پولانسکی که اکنون ۹۱ ساله است، در دهه‌های اخیر به چهره‌ای جنجالی و اختلاف‌برانگیز در عرصه هنر و سینما بدل شده است. برخی او را به خاطر نبوغ خلاقانه‌اش می ستایند و برخی دیگر تأکید می‌کنند که او همواره یک متعرض و خلافکار جنسی بوده است.
 
این اولین مورد از تشکیل پرونده علیه رومن پولانسکی به اتهام «تجاوز و تعرض جنسی» در آمریکا نیست.
 
او پس از دستگیری در سال ۱۹۷۷ برای پرهیز از محاکمه به خاطر جرایم جدی تر به تجاوز به دختر ۱۳ ساله‌ای به نام سامانتا گیمر اعتراف کرد. ولی پس از سپری کردن ۴۲ روز در زندان و زمانی که به نظر می‌رسید قاضی پرونده قصد دارد در حکم آزادی مشروط او تجدید نظر کند از آمریکا به فرانسه گریخت.
 
سال‌ها بعد سامانتا گیمر از رومن پولانسکی دفاع کرد و سال گذشته عکسی از آن‌ها در کنار یکدیگر منتشر شد.
 
در سال‌های اخیر اتهامات دیگری علیه آقای پولانسکی از سوی بازیگران زن نیز مطرح شده است.
 
یک نمونه خبرساز آن محاکمه رومن پولانسکی در فرانسه براساس شکایت شارلوت لوئیس، بازیگر بریتانیایی، بود. در ماه مه امسال دادگاه در پایان دادرسی آقای پولانسکی را از اتهام بدنام کردن خانم لوئیس تبرئه کرد.
 
شارلوت لوئیس در سال ۲۰۱۰ رومن پولانسکی را به تعرض جنسی در زمانی که او ۱۶ ساله بود متهم کرد. آقای پولانسکی سال گذشته در گفتگو با مجله فرانسوی «مچ» ادعاهای این بازیگر را «دروغ شنیع» توصیف کرد.
 
در واکنش به این مصاحبه، خانم لوئیس به اتهام بدنام کردنش از رومن پولانسکی شکایت کرد که به صدور کیفرخواست علیه این کارگردان منجر شد.
نظرات بینندگان