arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳

بذرهای فلسطینی در میان «آخر‌الزمان غزه» به انبار «روز قیامت» سپرده شدند

همزمان با ادامه درگیری‌ها در نوار غزه که با گذشت بیش از یکسال شرایط آخر‌الزمان گونه، قحطی و گرسنگی را برای ساکنان این باریکه پدید آورده است، انبار «روز قیامت» در شمالگان روز چهارشنبه پذیرای هزاران نمونه بذر جدید از جمله بذر‌های فلسطینی بود. انبار «روز قیامت» در درون کوهی در جزیره سالوابارد با فاصله تقریبی هزار و ۳۰۰ کیلومتر از قطب شمال واقع است. این انبار که به مثابه کشتی نوح محصولات غذایی به احتساب می‌آید، با هدف حفظ گیاهانی که می‌توانند در «روز مبادا» و تغییرات اقلیمی به کمک تغذیه جمعیت بیایند، ساخته شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با ادامه درگیری‌ها در نوار غزه که با گذشت بیش از یکسال شرایط آخر‌الزمان گونه، قحطی و گرسنگی را برای ساکنان این باریکه پدید آورده است، انبار «روز قیامت» در شمالگان روز چهارشنبه پذیرای هزاران نمونه بذر جدید از جمله بذرهای فلسطینی بود.
 
این انبار بین‌المللی که در سال ۲۰۰۸ با حمایت مالی دولت نروژ در جزیره سوالبارد این کشور راه‌اندازی شد، به عنوان شبکه ایمنی مقابله با بلایای طبیعی، جنگ، تغییرات اقلیمی، بیماری‌ها و فجایع انسانی به حساب می‌آید.
 
سازمان غیرانتفاعی «کراپ تراست»، یکی از شرکای این پروژه روز چهارشنبه ۲۳ اکتبر اعلام کرد که این انبار روز گذشته ۳۰ هزار نمونه بذر جدید از ۲۳ سازمان در ۲۱ کشور مختلف دریافت کرده است. در این بین ۲۱ گونه فلسطینی شامل سبزیجات، ارزن و گیاهان دارویی قرار دارند که توسط اتحادیه کمیته‌های فعالیت کشاورزی فلسطینیان جمع‌آوری شده‌اند.
 
انبار «روز قیامت» در درون کوهی در جزیره سالوابارد با فاصله تقریبی هزار و ۳۰۰ کیلومتر از قطب شمال واقع است. این انبار که به مثابه کشتی نوح محصولات غذایی به احتساب می‌آید، با هدف حفظ گیاهانی که می‌توانند در «روز مبادا» و تغییرات اقلیمی به کمک تغذیه جمعیت بیایند، ساخته شده است.
 
این انبار درحال حاضر دارای سه سالن سرد و میزبان حدود ۱.۳ میلیون گونه بذر است. مالکان این بذرها مجازند که هروقت تمایل داشتند، بذرهای خود را پس بگیرند.
 
بنابر اعلام «کراپ تراست» انتظار می‌رود که در ماه فوریه محموله جدیدی از بذرها از سودان درگیر جنگ و قحطی نیز به انبار «روز قیامت» سپرده شود.
 
استفان اشمیتز، مدیر این سازمان غیرانتفاعی طی بیانیه‌ای گفت: «تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها زیرساخت‌ها را تهدید کرده و امنیت غذایی بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در بیش از ۷۵ کشور جهان را تهدید کرده و تحت تاثیر قرار می‌دهد. ژن‌بانک‌ها تلاش‌های خود را برای پشتیبانی از جمع‌آوری بذرها افزایش دادند و ما نیز مفتخریم که با فراهم کردن پناهگاهی برای ذخیره این بذرها از این اقدامات حمایت کنیم.»
 
انبار «روز قیامت» طوری طراحی شده که در برابر بلایای طبیعی کاملا مقاوم است. این مناطق در فاصله‌ای دور نسبت به مناطق درگیری و در ارتفاعی قرار دارد که از آن دربرابر افزایش سطح آب محافظت می‌کند.
 
دمای انبار نیز حتی با از کار افتادن سیستم سرمایشی به دلیل یخ‌زدگی دائمی محیط اطرافش سرد باقی خواهد ماند.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان