arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۲ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۶ مهر ۱۳۸۰: خبر‌هایی که درمورد همکاری ایران و آمریکا علیه طالبان منتشر شد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: پخش اخبارى در مورد حکومت مورد نظر آمریکا در افغانستان هم جبهه شمال و هم طالبان را نگران کرده و اختلاف انتقادى را دامن مى‌زند و سفر [کالین]پاول، [وزیر امورخارجه آمریکا]به منطقه را در این جهت معرفى کرده است. تضاد پاکستان و هند بر سر مسأله کشمیر با اظهارات پاول تشدید شده و درگیرى نظامى در مرزشان به وجود آمده و در مراکز دانشگاهى آمریکا، بحث‌هاى جدى در خصوص اشتباهات سیاست خارجى آمریکا آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۲۶ مهر ۱۳۸۰: با اینکه رسانه‌هاى ایران و به تبع آن رسانه‌هاى دیگران، از پیاده شدن نیروهاى زمینى آمریکا در اطراف قندهار خبر داده‌اند، هنوز این اخبار تأیید نشده است. آقاى [جرج]بوش، [رییس‌جمهور آمریکا]گفته، درآینده‌اى نزدیک عملیات زمینى آغاز مى‌شود. 

شایعاتى در روزهاى گذشته جریان داشت که [وکیل‌احمد]متوکل، کفیل وزارت امورخارجه طالبان یا فرارکرده و یا براى مذاکرات مخفى جهت تفاهم با آمریکا، به پاکستان و اسلام‌آباد رفته و دیروز هم گفته بودکه طالبان از شرایط ارایه مدارک مستند از سوى آمریکا، دست برداشته و اگر آمریکا به حملات خود پایان دهد، طالبان آماده‌اند، بن‌لادن را براى محاکمه به کشور ثالثى تحویل دهند؛ ولى این‌ها هم تأیید نشده است. 

اعلام شد که طالبان، نیمى از غله‌هاى موجود در انبارهاى صلیب‌سرخ جهانى در افغانستان را برداشت‌کرده‌اند و نیز خبر رسید که انبارهاى امدادرسانى جهانى در بمباران‌ها آسیب دیده و یک کامیون حامل آواره‌هاى افغانى در شرق کشور هدف قرار گرفته و مسافران کشته شده‌اند. اردوگاه‌هایى که ایران در داخل خاک افغانستان در کنار مرز‌ها ایجادکرده، کم‌کم با ورود آوارگان افغانى فعال مى‌شوند، ولى هجوم آوارگان پناهجو زیاد نیست و کارشکنى‌هایى از سوى طالبان مى‌شود. 

نیروهاى جبهه شمال به مزارشریف نزدیک مى‌شوند وگفته مى‌شود، آمریکا مایل است فرودگاه مزارشریف را براى پشتیبانى جنگ مورد استفاده قرار دهد. جواب مساعد ایران به پیام آمریکا در موردکمک به هواپیما‌های آمریکایى در صورت اضطرار به فرودگاه در ایران، با پیرایه‌هایى از سوى رسانه‌هاى غربى منتشرشده و کم‌کم به تفاهم‌نامه همکارى آمریکا و ایران به صورت محرمانه تعبیرشده و تبلیغات زیادى در مورد آن مى‌شود. [آقای حمیدرضا آصفی]، سخنگوى وزارت امورخارجه، امروز مجبور شد آن را تکذیب کند.

فشار روانى بر آمریکا، به خاطر مشکلاتى که از رهگذر جنگ براى مردم عادى افغانستان پیش مى‌آید، زیاد شده و تبلیغات در مورد کمک غذایى و دارویى هم نتیجه‌ای نداده و به وعده‌هاى بازسازى افغانستان متوسل شده‌اندکه اعتراف به کوتاهى غرب پس از شکست شوروى را هم چاشنی آن کرده‌اند. 

نگرانى از توسعه به‌کارگیرى باکترى سیاه زخم –آنتراکس- آمریکا را فراگرفته و همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است. تعطیلى مجلس نمایندگان آمریکا تا دوشنبه آینده، به‌خاطر اثبات وجود پاکت‌هاى حاوى آنتراکس در دفتر رییس مجلس سنا و قرارگرفتن ۳۱ نفر از کارکنان مجلس در معرض میکرب و نیز کشف باکتری در دفترکار فرماندار نیویورک و کشف بیش از دو هزار مورد مشکوک و بیشتر در جاهاى حساس و عجز پلیس و سیا از مقابله، اعتماد آمریکاییان را به حفاظت خود، سست‌کرده و کمبود داروى لازم و ماسک و مزاحمت‌ها و شوخى‌ها و رواج شایعات، کار‌ها را سخت‌ترکرده و اظهارنظر متخصصان که این‌گونه باکترى‌هاى تغلیظ شده، احتیاج به تخصص‌ها و تکنیک‌هاى بالایى دارد که در دنیا انگشت‌شمارند، برابهام‌ها افزوده و فراوانى ارسال پاکت‌ها به کلینیک‌هاى سقط جنین که مورد نفرت اخلاقیون آمریکایی‌اند، شبهه داخلى‌بودن توطئه را شدت بخشیده و دولت هم گفته، دلیل انتساب به تروریست‌ها را در اختیار ندارد و مسأله کم‌کم به صورت اپیدمى در سراسر جهان درمى‌آید. 

کشیده‌شدن آژیر خطر درکنست [= پارلمان]اسراییل و اعزام دو نماینده به بیمارستان، براى آزمایش و نیز کشف پاکت حاوى پودر سفید و بدبو در جاهاى دیگر و در بسیارى از کشورهاى غربى و شرقى، مسأله را جهانى و صحبت از دستیابى تروریست‌ها به مواد هسته‌اى هم نگرانى را بیشترکرده است.

پخش اخبارى در مورد حکومت مورد نظر آمریکا در افغانستان هم جبهه شمال و هم طالبان را نگران کرده و اختلاف انتقادى را دامن مى‌زند و سفر [کالین]پاول، [وزیر امورخارجه آمریکا]به منطقه را در این جهت معرفى کرده است. تضاد پاکستان و هند بر سر مسأله کشمیر با اظهارات پاول تشدید شده و درگیرى نظامى در مرزشان به وجود آمده و در مراکز دانشگاهى آمریکا، بحث‌هاى جدى در خصوص اشتباهات سیاست خارجى آمریکا آغاز شده است.

نظرات بینندگان