arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

پنل‌های خورشیدی روی ریل‌های سوئیس پهن می‌شود؛ راه آهن خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

استارت آپ سوئیسی سان-‌ویز (Sun-Ways) برای اجرای آزمایشی پروژه قطار خورشیدی موفق به کسب مجوزی سه ساله شد. بدین ترتیب، پنل‌های خورشیدی قرار است از بهار آینده برای نخستین بار در جهان «مانند فرش» روی خطوط راه آهن مستقر در نوشاتلِ سوئیس پهن شوند. از آنجا که تغییرات آب و هوایی مستلزم سرعت بخشیدن به اجرای برنامه انتقال انرژی در اروپا است، دولت‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند تا به پتانسیل‌های جدید برای اصلاح ساختار مصرف انرژی فرصت ظهور و آزمایش بدهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استارت آپ سوئیسی سان-‌ویز (Sun-Ways) برای اجرای آزمایشی پروژه قطار خورشیدی موفق به کسب مجوزی سه ساله شد. بدین ترتیب، پنل‌های خورشیدی قرار است از بهار آینده برای نخستین بار در جهان «مانند فرش» روی خطوط راه آهن مستقر در نوشاتلِ سوئیس پهن شوند.
 
از آنجا که تغییرات آب و هوایی مستلزم سرعت بخشیدن به اجرای برنامه انتقال انرژی در اروپا است، دولت‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند تا به پتانسیل‌های جدید برای اصلاح ساختار مصرف انرژی فرصت ظهور و آزمایش بدهند.
 
یکی از این پروژه‌ها که توسط استارت آپ سان-ویز ارائه شده، قصد دارد با همکاری موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، یک سیستم انتقال انرژی خورشیدی متحرک را راه‌اندازی کند.
 
جوزف اسکودری، مدیر عامل این استارت آپ می‌گوید: «این نخستین باری است که صفحات خورشیدی در مسیر خط آهن و جایی که قطارها از روی آنها عبور می‌کنند، نصب می‌شود.»
 
این نوآوری متحرک از این حیث جذاب است که مسیرهای راه‌آهن باید هر از گاهی برای انجام امور نگهداری ضروری از هر گونه وسایل اضافی خالی شوند.
 
تا کنون نیز ایده‌های مطرح برای انتقال انرژی خورشیدی به لوکومتیو‌ها تاسیس مزارع خورشیدیِ ثابت در کنار ریل‌های راه‌آهن و استقرار مخازن ذخیره انرژی بود.
 
چگونه پنل‌های خورشیدی به ریل‌ها اضافه می‌شود؟
 
این شرکت سوئیسی از یک سیستم مکانیکی برای نصب پنل‌های خورشیدی قابل جابجایی استفاده خواهد کرد.
 
قطاری که توسط شرکت تعمیر و نگهداری راه‌های سوئیس یعنی Scheuchzer ساخته شده در امتداد ریل‌ها حرکت می‌کند و در حین حرکت پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک را «مانند یک فرش پهن می‌کند.»
 
این قطار ویژه به گونه‌ای طراحی شده از یک مکانیزم پیستونی برای باز کردن پنل‌هایی به عرض یک متر استفاده می‌کند، پنل‌هایی که از قبل در یک کارخانه سوئیسی مونتاژ شده است.
 
این قطار قادر است روزانه هزار متر مربع پنل خورشیدی نصب کند.
 
طی یک مرحله آزمایشی سه ساله، برق تولید شده توسط ماژول‌های PV خورشیدی برای استفاده در خانه‌ها در نظر گرفته شده چرا که تزریق آن به عملیات راه آهن فرآیند پیچیده‌تری دارد.
 
پنل‌های خورشیدی در خطوط راه آهن چقدر انرژی می‌توانند تولید کنند؟
 
این استارت آپ جاه طلبی‌های بزرگی برای نوآوری در حوزه محیط زیست دارد. از لحاظ تئوری، پنل‌ها می‌توانند در کل شبکه راه آهن پنج هزار و ۳۱۷ کیلومتری سوئیس عرضه شوند. در واقع، سلول‌های فتوولتائیک، منطقه‌ای به اندازه ۷۶۰ زمین فوتبال را پوشش خواهند داد.
 
سان-ویز تخمین می‌زند که شبکه ملی راه آهن سوئيس می‌تواند با استفاده از این روش سالانه یک تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی تولید کند که معادل حدود ۲ درصد از کل مصرف انرژی سوئیس است.
 
فراتر از سوئیس، این شرکت در پروژه‌های مشابهی که در اسپانیا، رومانی و کره جنوبی برنامه‌ریزی شده است، مشارکت دارد.
 
مدیران این استارت آپ معتقدند که ۵۰ درصد از راه آهن جهان می‌تواند به این سیستم مجهز شود و تنها مشکل جدی در مورد تونل‌ها خواهد بود.
 
با این حال، اتحادیه بین‌المللی راه آهن پیش از این ابراز نگرانی کرد که پنل‌ها ممکن است دچار ترک‌های ریز شوند، رخدادی که می‌تواند منجر به افزایش خطر آتش‌سوزی و انعکاس نور می‌تواند موجب ایجاد دردسرهای تازه برای سطح دید لوکومتیورانان شود.
 
اما سان-ویز اعلام کرده که پنل‌های خورشیدی آن مقاوم‌تر از پنل‌های معمولی‌اند و می‌توانند دارای فیلتر ضد انعکاس باشند تا چشمان رانندگان قطار را اذیت نکند.
 
بنا بر اعلام این استارت آپ، سنسورهای داخلی همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که پنل‌ها به درستی کار می‌کنند و برس‌های ویژه نیز می‌توانند خاک روی پنل‌ها را پاک کند. سان-ویز همچنین اعلام کرده که در حال کار بر روی سیستمی است که یخ و برف جمع شده روی پنل‌ها را ذوب کند.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان