arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۴۹: برژنف آدم ظالمی مثل استالین نیست / قیمت چادر محل شام خوری شاهانه در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، یک میلیون دلار شد

یادداشت‌های اسدالله علم: از اخبار مهم جهان... این که در داخله شوروی وقایعی در پشت پرده جریان دارد آن چه میتوان حدس زد برژنف رئیس حزب کمونیست اوضاع را در دست دارد. وقتی من نخست وزیر بودم برژنف که در آن تاریخ صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی - مقام کنونی پادگورنی - بود به ایران آمد و من احساس کردم که ناراحتی عجیبی دارد و دائماً با مسکو در تماس است.. نه ماه بعد]خروشچف را از مقام نخست وزیری و دبیر کلی حزب برکنار کرد و خود جانشین او شد. بعد کاسیگین را نخست وزیر کرد و پادگورنی هم بعد‌ها به جای میکویان ارمنی، صدر هیئت رئیسه شد. ما که چهار سال قبل در رکاب شاهنشاه به مسکو رفتیم برژنف خیلی اصرار داشت و انمود کند که همه کاره است و حتی از اظهار این مطلب هم خودداری نمی‌کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  

 

«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.

 

۱۷ فروردین ۱۳۴۹: صبح خیلی به اختصار شرفیاب شدم نقشه چادری که باید در جشن‌های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی محل شام خوری شاهانه در تخت جمشید باشد، به زحمت زیاد به تصویب رساندم. زیرا شاهنشاه به علت گرانی، آن تصویب نمی‌فرمودند. بالاخره هم اندازه چادر و قیمت را به یک چهارم قیمت اصلی آن تقلیل دادند یعنی به یک ملیون دلار ناهار، وزیر خارجه وزیر فرهنگ وزیر اطلاعات رئیس سازمان امنیت، رئیس تشریفات شاهنشاهی و مدیرکل دربار برای مطالعه در باره تشریفات و دعوت‌های رؤسای کشور‌های خارجی در مراسم جشن شاهنشاهی [در اداره مهمان من بودند. جلسه]تا ساعت چهار طول کشید.

 

ساعت پنج برای کار‌های جاری در کاخ نیاوران با نخست وزیر ملاقات کردم ... نخست وزیر خیلی پکر و در کار‌ها درمانده است. از اخبار مهم این که چنان که پیش بینی می‌کردیم روس‌ها به عمل اوتانت در مورد بحرین، چون قبلاً به تصویب شورای امنیت نرسیده است اعتراض کردند با آن که پادگورنی در این جا چه قدر از این اقدام تعریف و تمجید کرد. این کار ممکن است چند دلیل داشته باشد که دلیل اول آن پرنسیپ روس هاست، زیرا نمیخواهند دبیر کل سازمان ملل بدون صوابدید آن‌ها اقدام به .. جمع آوری آراء به هر صورت که باشد بکند. علت آن هم روشن است؛ اگر دست دبیر کل را در این کار‌ها باز بگذارند یک وقت ممکن است مثلاً برای چکسلواکی هم چنین تصمیمی بگیرد. آن وقت تکلیف روس‌ها چه میشود؟ دلایل دیگری هم ممکن است این کار داشته باشد. یعنی دل اقلیت ناراضی ایران را به دست بیاورند دل عراق را به دست بیاورند -، چون عراق نمی‌خواهد که روابط ایران و بحرین حسنه باشد؛ و به علاوه دل آن عده عرب ساده لوح را که ممکن است تصور کنند که در اثر این جمع آوری آراء واقعاً بحرین به ایران تعلق بگیرد. 

 

از اخبار مهم جهان... این که در داخله شوروی وقایعی در پشت پرده جریان دارد آن چه میتوان حدس زد برژنف رئیس حزب کمونیست اوضاع را در دست دارد. وقتی من نخست وزیر بودم برژنف که در آن تاریخ صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی - مقام کنونی پادگورنی - بود به ایران آمد و من احساس کردم که ناراحتی عجیبی دارد و دائماً با مسکو در تماس است.. نه ماه بعد]خروشچف را از مقام نخست وزیری و دبیر کلی حزب برکنار کرد و خود جانشین او شد. بعد کاسیگین را نخست وزیر کرد و پادگورنی هم بعد‌ها به جای میکویان ارمنی، صدر هیئت رئیسه شد. ما که چهار سال قبل در رکاب شاهنشاه به مسکو رفتیم برژنف خیلی اصرار داشت و انمود کند که همه کاره است و حتی از اظهار این مطلب هم خودداری نمی‌کرد. چون با من سابقه داشت این مطلب را خصوصی به من گفت که این‌ها چرت میگویند تا من تصمیم نگیرم هیچ کاری عملی نیست و نمیشود درست هم میگفت حالا هم معلوم میشود دنباله همان افکار را عملی میکند، اما شخصاً آدم قهار و ظالمی مثل استالین نیست.

نظرات بینندگان