بیبیسی: حتی اگر آن قدر خوششانس بودهاید که کریسمس امسال یک کنسول یا بازی جدید هدیه بگیرید، احتمالا چشمانتظار گیمهای تازهای هستید که قرار است به بازار بیایند.
به نظر میرسد سال ۲۰۲۵ از این لحاظ سال بزرگ و مهمی باشد.
اکثر افراد معتقدند که سال ۲۰۲۴ برای صنعت بازیهای ویدیویی سالی دردناک بود؛ با دهها هزار تعدیل نیرو و تعطیلی استودیوهای گیمسازی در سراسر جهان.
امیدهایی وجود دارد که اوضاع در سال آینده - حداقل تا حدی - بهبود پیدا کند.
و به ویژه دو عنوان بزرگ، احتمالا تاثیر بسیار چشمگیری خواهند داشت.
یک لحظه تاریخی در بازیهای کامپیوتری؛ روزی که میلیونها گیمر مدتهای بسیار طولانی منتظرش بودند: انتشار گرند تفت اوتو ۶ یا همان جیتیای ۶.
این بازی قرار است در پاییز ۲۰۲۵ منتشر شود، یعنی ۱۲ سال بعد از عرضه نسخه قبلی آن، جیتیای ۵ که برای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ عرضه شد و رکوردهای فروش را شکست.
این بازی جدید تنها با اولین تریلرش رکوردها را جابهجا کرد. این ویدیو که حدود یک سال پیش منتشر شد، تنها در ۲۴ ساعت اول بیش از ۹۰ میلیون بازدید داشت. و احتمالا این آخرین رکوردشکنی این بازی نخواهد بود.
جیمز بچلور، سردبیر یک وبسایت مربوط به بازیهای کامپیوتری میگوید: «هیجان و اشتیاق هواداران برای این گیم غیرقابل وصف است.»
او ادامه میدهد: «بدون شک این یکی از بزرگترین - اگر نگوییم بزرگترین - عرضههای بازی در تمام تاریخ خواهد بود.»
شرکت راکاستار گیمز، سازنده این بازی، تاکنون اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نکرده است؛ به جز جزئیاتی درباره دو شخصیت اصلی و صحنههایی از شهر خیالی لئونیدا که از فلوریدا الهام گرفته است.
پرسش مهمی که ذهن اکثر طرفداران را مشغول کرده این است که آیا تاریخ انتشار این گیم هم مانند عناوین بزرگ قبلی شرکت راکاستار به تاخیر خواهد افتاد.
جیمز میگوید هنوز هیچ نشانهای از تاخیر وجود ندارد - اما اگر سکوت و بیخبری ادامه پیدا کند، جای نگرانی خواهد بود.
او اضافه میکند: «اگر تا تابستان هیچ خبر تازهای درباره بازی منتشر نشود و به ویژه اگر تا پایان ماه اوت چیزی از آن نشنویم، آن وقت احتمالا باید تا سال ۲۰۲۶ منتظر بمانیم.»
چرا جیتیای ۶ اینقدر مهم است؟
انتظار میرود عرضه جیتیای ۶ به بازار تاثیر گستردهای بر کل صنعت بازیهای ویدئویی داشته باشد.
جورج آزبورن، مشاور و نویسنده خبرنامه «ویدیو گیمز اینداستری ممو» میگوید: «فکر میکنم یکی از آن لحظاتی باشد که موفقیت عظیم یک محصول، کل صنعت را جلو میبرد.»
او توضیح میدهد که یک موفقیت بزرگ، به ویژه وقتی پای پدیدهای با تاثیر فرهنگی جیتیای در میان باشد، میتواند افراد بیشتری را به خرید بازیهای ویدئویی ترغیب کند و ناشران و سازندگان بازیهای کامپیوتری میخواهند از این فرصت بهره ببرند.
علاوه بر جیتیای ۶، عناوین بزرگ دیگری نیز برای امسال برنامهریزی شدهاند، از جمله «اساسینز کرید سایهها» از شرکت یوبیسافت فرانسه، «شبح یوتئی» از سونی و بازی استراتژیک «تمدن ۷».
جورج میگوید: «چالش اصلی توسعهدهندگان این است که چگونه خود را از بازه زمانی انتشار جیتیای ۶ دور نگه دارند؟»
اجتناب از غول بزرگی مثل جیتیای ۶ احتمالا به این معنی است که سایر ناشران بازیهای جدید خود را زودتر عرضه خواهند کرد یا حتی ممکن است عرضه آنها را به اوایل سال ۲۰۲۶ موکول کنند.
یکی دیگر از مواردی که درباره جیتیای ۶ میدانیم این است که این بازی ابتدا برای کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس عرضه میشود و نسخه رایانه شخصی آن بعدا منتشر خواهد شد.
بسیاری از گیمرها همچنان از کنسولهای نسل قبلی خود استفاده میکنند و سونی و مایکروسافت امیدوارند جیتیای ۶ نهایتا آنها را ترغیب به خرید کنسولهای جدید کند.
جیمز بچلور میگوید: «اگر قرار باشد چیزی مردم را به خرید کنسول جدید متقاعد کند، و اگر تا الان این کار را نکردهاند، آن چیز جیتیای ۶ خواهد بود.» او تخمین میزند که کاربران پلیاستیشن ۴ همچنان ۵۰ درصد از گیمرهای فعال سونی را تشکیل میدهند.
اما اگر صحبت از ارتقای سختافزار و کنسول جدید باشد، ممکن است رقبایی در کار باشند.
نینتندو سوئیچ جدید؟
آنچه به طور رسمی درباره کنسول بعدی نینتندو میدانیم، این است:
وجود خارجی دارد.
بازیهای کنونی سوئیچ شما روی آن کار خواهند کرد.
و همین!
هنوز نام رسمی این کنسول اعلام نشده، اما هواداران و گیمرها نام آن را «نینتندو سوئیچ ۲» گذاشتهاند.
با وجود شایعات و افشاگریهای غیررسمی، تواناییها و قابلیتهای این دستگاه همچنان یک راز باقی مانده است و شرکت وعده داده که تا پایان ماه مارس اعلامیهای رسمی درباره آن خواهد داد.
احساس غالب این است که نینتندو نمیخواهد فرمول موفق سوئیچ اصلی را تغییر دهد؛ کنسولی که از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تاکنون ۱۴۶ میلیون واحد فروخته است.
جیمز بچلور میگوید: «احتمال منطقی این است که سوئیچ جدید صرفا یک نسخه بهبودیافته و بزرگتر باشد.»
انتظار میرود ظاهر آن مشابه قبلی باشد اما با قدرت پردازش بیشتر.
او اضافه میکند: «شاید سادهانگارانه به نظر برسد، اما با توجه به سطح موفقیتی که این کنسول داشته، غیرمنطقی خواهد بود اگر روی همین پایهای که ساختهاند ادامه ندهند.»
جیمز معتقد است اعلام سازگاری با نسخههای قبلی -یعنی امکان استفاده از بازیهای تولیدشده برای سوئیچ اصلی روی کنسول جدید- به وضوح نشان میدهد که دستگاه جدید از نظر ساختاری اختلاف زیادی با مدل قبلی نخواهد داشت.
او میگوید این خطر وجود دارد که مانند تجربههای قبلی نینتندو، مشتریان متوجه نشوند که کنسول جدید با دستگاهی که از قبل در خانه دارند تفاوت دارد.
اما جیمز مطمئن نیست که این بار هم همان اتفاق بیفتد.
او میگوید: «این موضوع مربوط به خیلی وقت پیش بود. فکر میکنم از آن زمان درسهای زیادی گرفتهاند.»
اتفاقات دیگر در دنیای گیم
برخی از چشمگیرترین موفقیتهای سال ۲۰۲۴ نتیجه کار توسعهدهندگان کوچک و مستقل بود.
چشمگیرترین آنها «بالاترو» بود؛ یک بازی کارتی اعتیادآور با الهام از پوکر که در پایان سال نامزد جوایز بزرگ بازی سال شد.
ریچل واتس، روزنامهنگار و مجری پادکست ایندیونچر معتقد است که این موفقیت زمینه را برای موفقیتهای مستقل بیشتر در سال ۲۰۲۵ آماده کرده است.
او میگوید: «امسال بازیهای مستقل فوقالعادهای داشتیم. در بخش بازیهای ساخت شرکتهای بزرگ، بسیاری از منتقدان و بازیکنان معتقد بودند که سال آرامی بود، گیمهای بزرگی منتشر نشد. اما در حوزه بازیهای مستقل همیشه چیزهای جالبی برای ارائه وجود دارد.»
کسب موفقیتی مانند بالاترو بسیار نادر است و یکی از بزرگترین چالشها برای توسعهدهندگان و ناشران مستقل در سال ۲۰۲۴ مسئله دیده شدن بود، به این معنی که گیمرها واقعا بازی شما را پیدا کنند.
ریچل میگوید تعداد بازیهایی که روی فروشگاه دیجیتال استیم - محل عرضه اکثر بازیهای رایانهای - منتشر میشود «واقعا سرسامآور» است و دیده شدن «یکی از دشوارترین چالشها» است.
او اضافه میکند: «فکر نمیکنم این مشکل به این زودیها حل شود.»
ریچل همچنین میگوید که سازندگان مستقل برای جذب سرمایه با مشکل روبرو هستند و چشمانداز مالی این بخش برای سال ۲۰۲۵ «کاملا ناامیدکننده» است.
با وجود این او معتقد است که بازیکنان بیشتری شروع به درک خلاقیت موجود در این بخش کردهاند و موفقیتهای مستقل بیشتری در راه خواهد بود.
او میگوید: «دنیای گیمهای مستقل فضایی است که به آن پناه میبرم تا بازیهایی را انجام دهم که دوباره مرا نسبت به دنیای گیم هیجانزده کند. اگر بالاترو توانسته در کنار بزرگترین عناوین سال جا باز کند، امیدوارم بازیهای مستقل دیگری نیز همین مسیر را طی کنند.»
المپیک ورزشهای الکترونیکی
یکی دیگر از رویدادهای مهم سال ۲۰۲۵ برگزاری اولین دوره بازیهای المپیک ورزشهای الکترونیکی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی است.
جورج آزبورن میگوید: «فکر میکنم این لحظه مهمی است، چون المپیک به صورت سنتی علاقه چندانی به ورزشهای الکترونیکی نشان نمیداد.»
پس از سالها تلاش، کمیته بینالمللی المپیک توافقی ۱۲ ساله با عربستان سعودی امضا کرد تا بازیهای المپیک مختص ورزشهای الکترونیکی را میزبانی کند.
اولین جام جهانی ورزشهای الکترونیکی تابستان ۲۰۲۴ در عربستان برگزار شد، اما جورج میگوید این رویداد نتوانست توجه عمومی گستردهای را جلب کند.
او ادامه میدهد: «جالب خواهد بود که ببینیم آیا المپیک ورزشهای الکترونیکی با برند رسمی کمیته بینالمللی المپیک تاثیر متفاوتی خواهد داشت یا نه.»
بعضی از طرفداران، بازیکنان و مفسران به دلیل سوابق حقوق بشری عربستان جام جهانی ۲۰۲۴ را تحریم کردند.
جورج میگوید المپیک ورزشهای الکترونیکی بحثهایی درباره «ورزششویی» - استفاده از ثروت برای سرمایهگذاری در ورزش و سرگرمی با هدف بهبود وجهه بینالمللی - را دوباره زنده خواهد کرد. عربستان این مسئله را رد کرده است.
او اضافه میکند: «لحظهای جالب پیش رو داریم، ورزشهای الکترونیکی به ورزش المپیکی تبدیل میشود. اما تنها راه تحقق این رویداد این بود که عربستان هزینه آن را تامین کند. حالا سوال اینجا است که واکنش افکار عمومی به این موضوع چیست.»
و چند رویداد دیگر
اختلاف میان بازیگران و تعدادی از بزرگترین شرکتهای صنعت بازی همچنان ادامه دارد.
عرضه بازی «اساسینز کرید سایهها» در ماه فوریه که قرار است از ژاپن شروع شود، میتواند برای این شرکت فرانسوی لحظهای سرنوشتساز باشد.
بحث درباره استفاده از این فناوری در ساخت بازیها ادامه دارد، اما سوالاتی درباره کپیرایت، تاثیرات زیستمحیطی و تردید کارکنان نیاز به پاسخهای قانعکننده دارد.