arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
روزنامه اسرائیلی هاآرتص:

سعودی ها قبلا در آرزوی حمله اسرائیل به ایران بودند اما الان دیگر خیلی از این موضوع مطمئن نیستند

سعودی ها قبلا در آرزوی حمله اسرائیل به ایران بودند؛ اما الان خیلی از این موضوع مطمئن نیستند. فعلا دوستان منطقه ای اسرائیل سعی می کنند فاصله لازم را از این رژیم حفظ کنند به این امید که آتشی که برافروخته خواهد شد دامن آنها را نگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امیر تیبون در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: سعودی ها قبلا در آرزوی حمله اسرائیل به ایران بودند؛ اما الان خیلی از این موضوع مطمئن نیستند. فعلا دوستان منطقه ای اسرائیل سعی می کنند فاصله لازم را از این رژیم حفظ کنند به این امید که آتشی که برافروخته خواهد شد دامن آنها را نگیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: سال های متمادی یک «راز» کاملا آشکار در خاورمیانه وجود داشت: اینکه دولت های عربی منطقه به ویژه پادشاهی های متمول حاشیه خلیج فارس آرزوی حمله اسرائیل به ایران و ضربه زدن به جمهوری اسلامی به بدترین شکل ممکن را داشتند. 

به قول معروف، دشمن دشمن من دوست من است و در تقابل با ایران و گروه های نیابتی اش، دولت اسرائیل قادر به پیدا کردن دوستان زیادی بود.

اما چرا اکنون همان دولت های عربی درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران زنگ هشدار را به صدا درآورده و از ایالات متحده خواسته اند تا از تمام اهرم های موجود برای محدود کردن پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله موشکی اول آوریل ایران استفاده کند؟

این کشورها اکنون چه می بینند که در تمام آن سال ها زمانی که از احتمال حمله اسرائیل به حکومت ایران ذوق زده می شدند، نمی دیدند؟

در روزهای اخیر مجموعه دیدارهای دیپلماتیکی بین مقام های ایرانی و کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر و امارات انجام گرفته است. هیچ تغییری در رویکرد این کشورها در قبال ایران رخ نداده است. آنها همچنان  ایران را تهدیدی عمده برای امنیت ملی خود تلقی می کنند. آنها همچنان امیدوارند که شاهد تضعیف  ایران باشند.

اما آنها در عین حال نگران اند که در صورتی که جت های اسرائیلی شریان های اقتصادی این کشور را هدف قرار دهد، یک ایران زخم خورده به سوی آنها آتش بگشاید و نه اسرائیل. ایران قبلا در سال 2019 یک بار به میادین نفتی عربستان ضربه زده است. این واقعیت که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به آن اقدام پاسخی ندهد یک تاثیر مایوس کننده بر ریاض گذاشت. سایر کشورهای عربی منطقه نیز که نگران هدف قرار گرفتن از سوی ایران بودند این اتفاق را با نگرانی بسیار دنبال می کردند.

علاوه بر آن ترس، همچنین این نگرانی فزاینده در بین دولت های عربی وجود دارد که جنگ های اسرائیل در غزه و لبنان هیچگاه پایان نیابد؛ و همچنین این احساس که شرکای دست راستی و افراطی نتانیاهو در دولت ائتلافی دارند اسرائیل را در مسیری آخرالزمانی به پیش می برند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان همین یک سال و اندی پیش در آستانه امضای توافقی تاریخی با اسرائیل برای عادی سازی روابط بود. اما اخیرا او رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده و عادی سازی روابط را منوط به تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی کرده است.

شاید وقتی در نهایت اسرائیل به ایران حمله کند، همه این نگرانی ها از بین برود و ضربه وارد شده به تهران موجب خوشحالی ریاض و دوبی شود. اما فعلا دوستان منطقه ای اسرائیل سعی می کنند فاصله لازم را از این کشور حفظ کنند به این امید که آتشی که برافروخته خواهد شد دامن آنها را نگیرد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان