arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۱ مهر ۱۳۸۰

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دكتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد.ازكارشكنى وزارت علوم در مورد تأييد رشته‌هاى جديد شكايت نمود؛با اينكه ديوان عدالت ادارى،بخشنامه جديد وزارت [علوم] را لغو كرده و اداره حقوقى مجلس، به نفع دانشگاه [آزاد] نظر داده است. خواست كه از آقاى [محمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، بخواهم جلوي مزاحمت را بگيرد. به ايشان در مورد تسريع در تدوين تاريخ انقلاب به كمك بنياد تاريخ، از طريق رساله‌هاى [تحصیلات تکمیلی و عالی] دانشجويان، تذكر دادم.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۱ مهر ۱۳۸۰: دكتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد.ازكارشكنى وزارت علوم در مورد تأييد رشته‌هاى جديد شكايت نمود؛با اينكه ديوان عدالت ادارى،بخشنامه جديد وزارت [علوم] را لغو كرده و اداره حقوقى مجلس، به نفع دانشگاه [آزاد] نظر داده است. خواست كه از آقاى [محمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، بخواهم جلوي مزاحمت را بگيرد. به ايشان در مورد تسريع در تدوين تاريخ انقلاب به كمك بنياد تاريخ، از طريق رساله‌هاى [تحصیلات تکمیلی و عالی] دانشجويان، تذكر دادم.  
 
آقاى [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمد. از معاونت پارلمانى بركنار شده و پيشنهاد سمت‌هاى جديد را و پيشنهاد صداوسيما را كه خواسته‌اند به آنجا برود، نپذيرفته است؛گفتم در وزارت بماند. آقايان باقرنژاد و [غلامرضا] رمضانى از [سازمان] تعزيرات [حکومتی] آمدند. از فشار كميسيون اصل نود مجلس، در حمايت از يك محكوم، شكايت كردند. [آقای محمد سعیدی]، مديرعامل شركت ايران مارين‌سرويس كه در گذشته در دادگاه تعزيرات محكوم شده، با توسل به كميسيون اصل نود، مى‌خواهد مانع اجراى حكم شود و موضوع تبديل به مسأله سياسى شده است.  
 
عصر، جمعى از محققان و مبتكران آمدند.در مورد ابتكارات خود در خصوص اطلاع‌رسانى و طراحى آى‌سى‌هاى حساس براى ژاپن توضيح دادند و خواستار همكارى وزارت مخابرات [ پُست و تلگراف و تلفن] شدند وگفتند، ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا، تحت تأثير اين وضع و ركود حاصل از آن بيكار مى‌شوند و ايرانى‌هاى شاغل در خارج، تمايل به مراجعت دارند و بايد فكرى براى جذب آنها كرد. در خود ايران، در بخش‌هاى مختلف، در توريسم، هتل‌ها، صادرات و بورس، ركود تشديد شده است. 
 
جرج بوش، [رییس‌جمهور آمریکا]، اعلام كرده متعهد به تشكيل دولت مستقل  فلسطين است كه باعث رضايت اعراب شده؛ يك حركت سياسى انفعالي براى جلب همكارى اعراب است. [تونی بلر]، نخست‌وزير انگليس گفته است، طالبان يا بايد [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] را تحويل دهند و يا آماده جنگ باشند. طالبان گفته‌اند، آماده جنگيم. اسرایيل به تلافى حمله ديروز فلسطينى‌ها به يك شهرك وكشتن دو صهيونيست، حمله وسيعى‌كرده و جمعى را شهيد و مجروح نموده است. حزب‌الله لبنان هم به پاسگاه‌هاى اسرایيل در شبعا حمله كرده است.  
 
سفر آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع] به روسيه و اعلام قرارداد جديد نظامى، آثار وسيعى داشته و آمريكا ابراز عدم رضايت‌كرده است. جبهه متحد شمال [افغانستان]، مدعي پيشروي به سوي متصرفات طالبان است و اعلام توافق جبهه با ظاهرشاه، انعكاس وسيعى داشته است. در برخى برآوردها، خسارات مستقيم و غيرمستقيم حمله [یازده سپتامبر]‌ به آمريكا، بيش از 400 ميليارد دلار برآورده شده؛ منتها هشت ميليارد دلار خسارت بيمه است و شركت‌هاى حمل و نقل و به خصوص هوايى فلج شده‌اند. [شرکت هواپیمایی] سویيس‌اير اعلام كرده كه بعضي پروازها را به حال تعليق درآورده، چون قدرت پرداخت بهاى سوخت را ندارد.
نظرات بینندگان