arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مرز یخی ایتالیا و سوئیس آب شد؛ رم و بِرن به فکر خط‌کشی افتادند

سوئیس و ایتالیا بخشی از مرزهای خود را دوباره ترسیم کردند زیرا یخچال‌های طبیعی که به طور تاریخی مرز بین دو کشور را مشخص کرده بودند، تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی در حال ذوب شدن هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: سوئیس و ایتالیا بخشی از مرزهای خود را دوباره ترسیم کردند زیرا یخچال‌های طبیعی که به طور تاریخی مرز بین دو کشور را مشخص کرده بودند، تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی در حال ذوب شدن هستند.

یخچال طبیعی تئودول (Theodul) که در دره‌های کوه معروف ماترهورن (Matterhorn) قرار داشته بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۰ تقریباً یک چهارم جرم خود را از دست داده است. این رخدادِ متاثر از گرمایش زمین، دو کشور سوئیس و ایتالیا را ناگزیر کرد تا حدود ۱۰۰ متر از مرز خود را دوباره ترسیم کنند.

دولت سوئیس هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بخش‌های قابل توجهی از مرز توسط خطوط شکل‌گرفته بر روی یخچال و برف‌های دائمی تعریف شده بود که به دلیل ذوب شدن یخچال‌ها از میان رفته‌اند.»

سوئیس روز جمعه این تغییر را رسما تصویب کرد. البته به دلیل این که یک «اصلاح جزئی مرز» محسوب می‌شود، نیازی به تصویب ایتالیا نیست و پس از تصویب کنوانسیون آن توسط سوئیس، تغییرات دقیق مرزی اجرا می‌شود و توافق‌نامه آن پس از امضای هر دو کشور منتشر می‌شود.

لزوم تغییر مرز دو کشور برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ به وجود آمد چرا که بحث‌هایی در مورد این که یک پناهگاه کوهستانی موجود در آن منطقه به کدام کشور تعلق دارد، به وجود آمد.

کدام قسمت از مرز سوئیس و ایتالیا تغییر کرد؟

بخش آسیب دیده از مرز ایتالیا و سوئیس در پیست اسکی واقع در دامنه کوه ماترهورن قرار دارد، پیستی به نام زرمات ( Zermatt) که پنجمین پیست اسکی بزرگ اروپا به شمار می‌رود.

البته کوهنوردان و اسکی بازان می‌توانند آزادانه بین سوئیس و دره والترونوش (Valtournenche) در ایتالیا تردد کنند.

دو کشور توافق کردند که مرز را در اطراف نقاط محبوب گردشگری یعنی تستا گریجیا (Testa Grigia)، پلاتو رزا (Plateau Rosa)، ریفوجیو کارل (Rifugio Carrel) و گوببا دی رولین (Gobba di Rollin) تعیین شود.

آژانس نقشه برداری ملی سوئیس (Swisstopo) که مسئول مرز کشی مجدد است،۷۰۰۰ نشانگر مرزی را در امتداد مرز ۱۹۳۵ کیلومتری سوئیس با اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا و لیخت ن اشتاین قرار داده است.

این آژانس اعلام کرد که تنظیمات مرزی حالت مکرر به خود گرفته و به طور کلی با مقایسه قرائت‌های نقشه برداران کشورهای مرزی و بدون دخالت سیاستمداران، حل و فصل می‌شود.

اروپا سریعتر از سایر قاره‌ها در حال گرم شدن است و یخچال‌های طبیعی این قاره با سرعت نگران‌کننده‌ای ذوب می‌شوند.

بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، سوئیس ۱۰ درصد از یخچال‌های طبیعی خود را از دست داد و یخچال‌های موجود در شرق و جنوب این کشور، جایی که کوه ماترهورن واقع شده است، بیش از سایرین تحت تأثیر قرار گرفته است.

آکادمی علوم سوئیس هم تایید کرد که «یخچال‌های سوئیس سریعتر از همیشه در حال ذوب شدن هستند. چنان که ما در دو سال اخیر به اندازه سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ شاهد ذوب شدن یخ‌ها بوده‌ایم.»

یکی از شناخته شده‌ترین یخچال‌های طبیعی ایتالیا، دوزدِ (Dosdè) که در کوه‌های آلپ قرار دارد، طی سال گذشته هفت متر عقب‌نشینی کرد چرا که برف کافی روی یخچال را نپوشانده بود تا از ذوب شدن یخ‌های آن جلوگیری کند.

تابستان ۲۰۲۴ داغ‌ترین تابستان جهان از زمان شروع ثبت رکوردهای گرم شدن کره زمین به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی بود.

نظرات بینندگان