arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۴ مهر ۱۳۸۰

خاطرات هاشمی رفسنجانی: من هم سخنرانى مفصلى دربارة نقش و موقعيت زن در انقلاب اسلامى ايرادكردم. اظهارات امروز رهبرى را در مورد آمريكا، تأييدكردم ؛ ايشان امروز به حركات آمريكا تاختند وگفتند، در هيچ حركتى كه آمريكا آن را اداره كند، همكارى نمى‌كنيم و مخالف حمله آمريكا به افغانستان هستيم. اظهارات رهبرى را به عنوان مخالفت با سياست انتقام‌جويى آمريكا هم ديده‌اند و بعضى‌ها مى‌گويند كه جلوی تحركات آقاى [محمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در همراهى با آمريكا را گرفته‌اند.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۴ مهر ۱۳۸۰: آقاى [محمدرضا] عباسى‌فرد، [عضو حقوقدان شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان] آمد.در مورد وظايف كارپردازى براى خبرگان و مسایل شوراى نگهبان و پذيرش مشاورت رياست‌جمهورى به پيشنهاد آقاى [محمد] خاتمى، توضيحاتى داد. آقاى مصطفى واعظ طبسى آمد. نتيجه مذاكرات خود با آقاى [عباسعلی] عليزاده، [رییس‌کل دادگستری استان تهران] را گفت و وقتى خواست، همراه او به ملاقات بيايند. شب، آقايان عليزاده و مصطفى طبسى به منزل آمدند وگزارش پرونده ناصر طبسى را دادند.  
 
آقايان [محمود] واعظى، [معاون مركز تحقيقات استراتژيك] و [غلامرضا] فروزش،[عضو شوراى شهر تهران] آمدند وگفتند، بايد از اين فرصت مناسب، براى حل مشكلات انقلاب و تقويت روابط خارجى استفاده كنيم، ولى در جواب سئوالات من در خصوص چگونگى  جواب به درخواست‌هاى احتمالى آمريكا در مورد لبنان، فلسطين و مسایل داخلى، جوابى ندارند. 
 
عصر براى افتتاح اولين همايش «آيه‌هاى ايثار [و تلاش]» كه براى زنان ايثارگر و خانواده‌هاى ايثارگران برپا شده بود، به سالن همايش‌هاى بين‌المللى رفتم. حدود 500 نفر از تحصيلكرده‌هاى ايثارگر از سراسركشور جمع بودند. آقاى [علیرضا] افشار، درگزارشى گفت، امروز هزاران خانم تحصيلكرده از ايثارگران وجود دارند.  
 
من هم سخنرانى مفصلى دربارة نقش و موقعيت زن در انقلاب اسلامى ايرادكردم. اظهارات امروز رهبرى را در مورد آمريكا، تأييدكردم ؛ ايشان امروز به حركات آمريكا تاختند وگفتند، در هيچ حركتى كه آمريكا آن را اداره كند، همكارى نمى‌كنيم و مخالف حمله آمريكا به افغانستان هستيم. اظهارات رهبرى را به عنوان مخالفت با سياست انتقام‌جويى آمريكا هم ديده‌اند و بعضى‌ها مى‌گويند كه جلوی تحركات آقاى [محمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در همراهى با آمريكا را گرفته‌اند.  
 
روسيه، قول همكارى غيرنظامى با آمريكا عليه طالبان داده و آمريكا هم به چچنى‌ها گفته كه از [حکومت] طالبان و [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، دورى نمايند.
نظرات بینندگان