arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با «انتخاب»:

درباره سفر به روسیه، تسهیلات ایجاد شد اما لغو روادید صورت نگرفت / مردم هنوز نمی‌توانند سفری به مصر داشته باشند؛ روابط کنسولی و ویزایی با مصر نداریم

رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، درباره سفر به مصر اظهار داشت: ما هنوز روابط کنسولی و ویزایی با مصر نداریم. اینکه عده‌ای به روش‌های مختلفی به مصر ‌می‌روند را کاری نداریم اما به صورت عمومی، مردم نمی‌توانند سفری به مصر داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صنعت هوایی کشور این روز‌ها با چالش‌های اساسی از جمله عمربالا ناوگان، انحصار و افزایش قیمت دست و پنجه نرم می‌کند. این تلاش‌ها که عمدتاً از جیب مردم پرداخت می‌شود، شرایط سفر هوایی را سخت کرده است. برخی مقاصد خارجی پرتردد نیز با چالش روادید مواجه‌اند و مشخص نیست چرا برای ایرانی‌ها، کماکان روادید چین و روسیه برقرار است.

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، درباره انحصار پرواز‌های خارجی در دست دو ایرلاین و گران شدن خدمات هوایی خارجی به «انتخاب» گفت: این گزاره تا حدی درست است؛ یک مشکلی در کشور از سال 78 تا 79 داریم که آن هم تعدد آژانس‌های هوایپمایی است. عده‌ای فکر می‌کردند این کرا خیلی سود دارد اما روی آمایش سرزمینی آن نظارتی نشدد. در نهایت تعداد زیادی از آن‌ها به سمت ورشکستگی رفتند. چه دلیلی دارد یک شرکت با دو هواپیما اجاره‌ای مجوز ایرلاین بگیرد. تعداد ایرلاین‌ها با سه هواپیما معنی نمی‌دهد. یک شرکت هواپیمایی در امارات را ببینید چه چند هواپیما دارد. ایران ایر چند دستگاه هواپیما بالا 15 سال دارد؟ برخی از مقاصد هواپیما‌های ما را قبول ندارند. عمر ناوگان ما بالای 28 سال است و بالای 15 سال خیلی از کشور‌ها اجازه تردد در باند را هم نمی‌دهند. در نهایت یک سری ایرلاین هم با دو هواپیما پرواز چارتر می‌دهند و آن چارتر هم دست آژانس می‌آید و تور به فروش می‌رسد. البته این اتفاق عمومیت ندارد.

وی درباره نوسان قیمتی بلیت‌های خارجی بیان کرد: نوسان قیمتی در تمام دنیا وجود دارد؛ بازار این نرخ را تعیین می‌کند و نباید به عنوان یک پدیده منفی تلقی شود. در یک روز متقاضی زیاد است و قیمت بالا می‌رود. ایرلاین‌ها نرخ‌گذار هستند که نسبت به هر دوره قیمت‌ها بالا و پایین ‌می‌روند. ایام پیک سفر هم متعلق به کسانی است که امکان سفر در هر دوره را ندارند. اگر بتوانیم بحث همزمانی سفر را جا بیندازیم، این نوسان‌ها کمتر می‌شود.

او در رابطه با عدم لغو روادید چین اشاره کرد: بحث لغو روادید با ارائه تسهیلات متفاوت است. درباره سفر به روسیه هم تسهیلات ایجاد شد اما لغو روادید صورت نگرفت. روسیه در قالب گروه می‌گوید سفر کنید یک شرکت را هم مجری آن کرده است. این پروتکل چه از طریق کنسولگری چه از طریق شرکت خصوصی انجام شود تفاوتی ندارد. لغو روادید یعنی مثل سفر به ترکیه که در فرودگاه پاسپورت شما مهر می‌شود و وارد کشور می‌شوید.

رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، درباره سفر به مصر اظهار داشت: ما هنوز روابط کنسولی و ویزایی با مصر نداریم. اینکه عده‌ای به روش‌های مختلفی به مصر ‌می‌روند را کاری نداریم اما به صورت عمومی، مردم نمی‌توانند سفری به مصر داشته باشند.

رفیعی شاد درباره چالش‌های صنعت هوایی گفت: انتخاب وزیر گردشگری یکی ازچالش‌های ماست؛ امیدواریم آقای پزشکیان به این پدیده توجه داشته باشند. در زمان انتخابات کرکره گردشگری بالا می‌رود اما بعد از انتخابات فراموش می‌کنند. گردشگری موضوع تخصصی است و فردی باید در رأس آن باشد که رویکرد اقتصادی داشته باشد. وقتی راجع به صنعت گردشگری صحبت می‌کنیم، تخصص پشت آن است. باید فردی در سکان آن قرار بگیرد که تجربه این کار را داشته باشد.

نظرات بینندگان