arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۹ شهریور ۱۳۸۰: وضع احمدشاه مسعود مبهم است؛ بعضی می گویند کشته شده، بعضی می گویند بعد از ۳۶ ساعت بیهوشی، نجات یافته

خاطرات هاشمی رفسنجانی: بعد از شام به استاندارى رفتیم. در اخبار، ابهام وضع احمدشاه مسعود، مبهم است. بعضی مى‌گویند کشته شده و بعضى مى‌گویند، بعد از ۳۶ ساعت بى‌هوشى نجات یافته است؛ طالبان و [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، متهم‌اند. قبلاً در گزارش‌هاى اطلاعاتى خوانده بودم که رهبر طالبان، افرادی را مأمور برنامه‌ریزى براى ترور مخالفان کرده است. بمباران آمریکایى‌ها در عراق، یک کشته به جاى گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۱۹ شهریور ۱۳۸۰: براى ديدن سد شهيد مدنى [ ونیار] - در دست اجرا- واقع در شمال تبريز رفتيم. در سال 1374 كلنگ آن را زده بودم و قرار بود، در سال 1379 به بهره‌بردارى برسد، ولى فعلاً فقط 23 درصد پيشرفت دارد؛ به خاطر كم شدن اعتبارات طرح. مهندس [رحیم] ميدانى، مديركل آب استان، از كمى اعتبار طرح‌هاى آب در دو استان آذربايجان شرقى و اردبيل،گله‌كرد و گفت، يازده طرح مهم سدسازى راكد است و اگر طرح‌هاى انتقال آب زرینه‌رود و سد علويون مراغه و سد سهند تبريز -كه در زمان دولت سازندگي ساخته شد- نبود، بحران خشكسالى تبديل به فاجعه مى‌شد. در مورد راهكار جداكردن سرشاخه‌هایى كه آب شور وارد رودخانه مى‌كند و اصلاح طرح سرريز، براى نجات روستاى خواجه [واقع در 25 کیلومتری جاده اهر-تبریز] كه ممكن بود زير آب برود، توضيح دادند  و گفتند، امسال هشت ميليارد تومان نياز دارند و فقط دو ميليارد تومان، بودجه نقدی و یک‌ونیم ميليارد تومان، از فروش اوراق مشاركت، اعتبارات دارند.  تونل‌هاى انحراف آب را ديديم. نزديك به اتمام است و مشغول ساخت فرازبندند و مصالح سد، در كنار سد است. سالانه حدود 400 ميليون متر‌مكعب آب را مهار مى‌كند و 40 هزار هكتار زمين را در دشت تبريز آباد مى‌كند. طرحى هست كه با یک تونل، بخشى از آب را به رودخانه وسط شهر تبريز هدايت‌كنند كه باعث آبادانى شهر شود. [مهندس راجى، مديرعامل شركت كوهسر]، مدير يكى از پيمانكاري‌ها گفت، اين سومين بار است كه از طرح‌هاى عمرانى او بازديد مى‌كنم. 
 
به منزل [آقای محسن مجتهد شبستری]، امام‌جمعه رفتيم. جمعى از روحانيون عضو جامعه روحانيت مبارز [تبریز] جمع بودند و از وضع اداره كشور و خطرهايى كه اسلام و انقلاب را تهديد مى‌كند، ابراز نگرانى كردند و درخواست حضور من در ميدان شدند؛ براى جلوگيرى از خطر انحرافاتى كه از طريق دوم‌خردادى‌ها پيش آمده است.  
 
بعد از نماز، تعداد ديگرى از روحانيون استان جمع شدند. آقاى شبستري صحبت كرد و به نمايندگى از روحانيون، مشكلات و خطرها را گفت و از من راهكار رفع خطر را خواست. من صحبت كردم؛ از نقش تاريخى روحانيت گفتم و خواستار توجه به شرايط زمان و مكان و شناخت ترفندهاى دشمن و روشن‌كردن مردم شدم.  يكي  از علماى تبريز گفت، براى يك سخنرانى مفيد و مؤثر، سه شرط مي‌بينم: مفت و مختصر و مفيد.  
 
بعد از شام به استاندارى رفتيم. در اخبار، ابهام وضع احمدشاه مسعود، مبهم است. بعضي مى‌گويند كشته شده و بعضى مى‌گويند، بعد از 36 ساعت بى‌هوشى نجات يافته است؛ طالبان و [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، متهم‌اند. قبلاً در گزارش‌هاى اطلاعاتى خوانده بودم كه رهبر طالبان، افرادي را مأمور برنامه‌ريزى براى ترور مخالفان كرده است. بمباران آمريكايى‌ها در عراق، يك كشته به جاى گذاشت.
نظرات بینندگان