پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمّد هاشمی / اشخاص
يا جريانهايي كه با شهيد بهشتي يا آيتالله هاشميرفسنجاني دشمني كردند و
ميكنند، اينها دشمن شخص اين افراد نبوده و نيستند، بلكه دشمن فكر و
انديشه و تاثيرگذاري آنها در نهضت اسلامي و انقلاب اسلامي بوده و هستند.
بنابراين ميبينيد همان شيوهها، جريانها، اشخاص با اين دو بزرگوار دشمني
كردند، تهمت زدند، تخريب كردند، ترور شخص كردند و اگر موفق نشدند ترور
شخصيت كردند، براي خنثي كردن فكر و انديشه و تاثيرگذاري آنها. به هيچ وجه
اين امر تصادفي نيست بلكه چون ويژگيها، فكر و انديشه و هدف مشترك و
تاثيرگذاري مشابه اين دو بزرگوار موجب شده است كه دشمنان، مخالفان، معاندان
با شيوه مشابه با اين دوبرخورد كنند. بيجهت نيست كه شهيد بهشتي در پاسخ
به آيتالله هاشميرفسنجاني كه «با اين همه تهمت چه ميكني؟» ميگويد:
«آسياب به نوبت»
در تاریخ ملتها اعم از جهان اسلام یا سایر ملتها –شخصیتهای نادری ظهور
کردند که هیچگاه نمیتوان با معیارهای زمان خود آنها را سنجید و ارزیابی
کرد. واقعا استثنایی – تاثیرگذار و به معنی واقعی کلمه تاریخساز و از
نوابغ هستند. اگر به زندگی شهید بهشتی از دوران کودکی و مراحل گوناگون توجه
شود، ایشان از شخصیتهای استثنایی زمان خود و در حقیقت از نوابغ زمان خود
بودند و به این لحاظ نیاز جامعه ایران اسلامی را در هر مرحلهای میدانستند
و برای تحقق آن برنامهریزی و اقدام میکردند. در سالهای دهه 20و 30 (بعد
از سقوط رضاخان و روی کارآمدن محمدرضاشاه) وضعیت ایران شرایط خاص و
ویژهای داشت، به این معنی که علما و روحانیت که سالهای طولانی خفقان دینی
رضاخانی را تجربه کرده بودند، در فضایی که بعد از رفع خفقان به وجود آمده
بود، بازسازی و به تقویت حوزههای علمیه میپرداختند. روشنفکران و احزاب و
گروههای سیاسی نیز با بهرهگیری از آزادی نسبی به بازسازی و تقویت
ساختارهای خود میپرداختند.
ویژگیهای علمی شهید بهشتی ایشان مجتهد، فقیه، فیلسوف، مکتبشناس،
سیاستدان، سخنران، اهل قلم و نویسنده، مدیر و مدبر بودند. شهید بهشتی به
چهار زبان زنده دنیا یعنی (عربی، فارسی، انگلیسی و آلمانی) تسلط داشتند،
حقیقتا شخصیتی با این ویژگیها کمتر تاریخ اسلام بهخود دیده است. با نگاه
به تیزبینی و آیندهنگری که داشتند، در حوزههای علمیه اصفهان و قم در عین
حال در دانشگاهها و حتی در دبیرستانها، نهتنها حضور تبلیغی، تبیینی و
تبشیری داشتند، بلکه بهعنوان معلم، آن هم معلم زبان در دبیرستانهای قم،
در ایجاد تفاهم و تعامل بین حوزه و دانشگاه تاثیر تعیینکنندهای داشتند و
آن روز یکی از ضرورتهای مبارزاتی ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه بود و به
دلیل آنکه ایشان هم در حوزه و هم در دانشگاه به عنوان معلم و استاد و شاگرد
مشغول بودند، با استفاده از این پوشش میتوانستند به بهترین شیوه به جامعه
دانشگاهی و حوزوی آگاهی سیاسی و اجتماعی را منتقل کنند. ایشان بهترین پل
ارتباطی بین جامعه روشنفکری و جامعه دینی در عمل و رفتار بودند.
آیتالله هاشمیرفسنجانی نیز از شخصیتهای استثنایی و تاثیرگذار هستند.
اشتراک هدف برای شخصیتهای استثنایی و تاریخساز آنها را در بستر زمان به
هم میرساند و سرنوشت آنها را به هم گره میزند. در سالهای اول آغاز نهضت
اسلامی این دو شخصیت که آن روز به عنوان طلابی هوشمند و کاوشگر در حوزه
علمیه قم معروف بودند و از درس اساتید مشترکی استفاده میکردند در سالهای
آغاز و اوجگیری نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) این دو شخصیت به
عنوان کانونهای مبارزه در کشور معروف و محل مراجعه مبارزین بودند و بعد از
پیروزی انقلاب اسلامی این دو شخصیت به عنوان دو یار و یاور امام خمینی در
صحنههای مختلف جهت تثبیت نظام و انقلاب عمل کردند شهید بهشتی جان خود را
در این راه هدیه کرد و آیتالله هاشمی، قبل از شهید بهشتی هدف گلولههای
گروه فرقان قرار گرفتند ولی خداوند تبارک و تعالی ایشان را نجات داد اما
مقدرات همه به دست خداوند تبارک و تعالی است. مناسب میدانم گفتوگوی کوتاه
این دو بزرگوار را در اینجا نقل کنم: آیتالله هاشمیرفسنجانی میگویند:
«روزی به بهشتی گفتم با این همه تهمت چه میکنی»؟ گفت: «آسیاب به نوبت.»
وقتیکه شرایط سالهای اخیر را مرور کنیم دوراندیشی و آیندهنگری شهید
بهشتی را میبینیم. به قول معروف آنچه ما در آینه نمیبینیم او در خشت خام
میدید.
دلیل مخالفتها برخورد با شخصیت نیست، بلکه با اندیشه و فکر و تاثیرگذاری
است. اندیشهای که این دو بزرگوار مروج آن بوده و هستند، اندیشه امام راحل و
مکتب اهل بیت طهارت و عصمت است. از ویژگیهای مکتب اهل بیت و این اندیشه.
مبارزه با ظلم، ستم، استبداد، بهرهکشی و حرمتشکنی، و صفات انسانی است،
بنابراین کسانی با این اندیشهها مخالفند که تحقق و ساری و جاری شدن این
اندیشهها در جامعه را مخالف منافع شخصی، گروهی خود میبینند و میدانند،
چون راه و هدف این بزرگان مشترک است، بنابراین مخالفان، دشمنان و شیوههای
برخورد نیز مشابه و مشترک است.
* شرق