پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تکنولوژی "دیپ فیک" یا "جعل عمیق" روز به روز ابعاد نگران کننده تری پیدا می کند. درواقع این نوع تکنولوژی که می تواند چهره افراد مشهور را در فیلم یا عکس های جعلی جایگزین کند از دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تا اسکارلت جوهانسون را درگیر خود کرده است. اکنون یک اپلیکیشن چینی که به راحتی در دسترس کاربران است باعث به صدا درآمدن زنگ خطر شده است.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، یک بند در توافقنامه کاربران با برنامه Zao وجود دارد که به توسعه دهندگان اجازه داده است تصاویر کاربران را حفظ کرده و آنها را به اشخاص ثالث بفروشند.Zao ، یک اپلیکیشن چهره محور مبتنی بر دیپ فیک است که به کاربران امکان تقلید از بازیگران مشهور را می دهد.
درواقع مشکل اصلی این است که اپلیکیشن مذکور حریم شخصی کاربران را نقض می کند و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بدون نیاز به رضایت کاربران ، تصاویر چهره آنان را حفظ کرده و به شخص ثالث بفروشند. این برنامه چینی ، متعلق به توسعه دهنده اپلیکیشن های چینی Momo است و فیلترهایی را در اختیار کاربران قرار می دهد که با بارگذاری عکس هایی از خود در این برنامه ، می توانند وانمود کنند که بازیگران مشهور هستند. این اپلیکیشن، کلیپ های ویدئویی شبیه سازی شده را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و دیپ فیک ایجاد می کند که تشخیص جعلی بودنشان نیز چندان ساده نیست. یکی از محبوب ترین کاراکترهای این اپلیکیشن نیز لئوناردو دی کاپریو است.
این برنامه در تاریخ 30 آگوست(هشتم شهریور) سال جاری میلادی منتشر و بلافاصله بین مصرف کنندگان چینی محبوب شد و در فهرست برنامه های سرگرمی رایگان در صدر جدول قرار گرفت.با این حال ، برخی از کاربران یک بند در توافقنامه این اپلیکیشن پیدا کردند که می گوید توسعه دهندگان می توانند تصاویر صورت را که توسط کاربران آپلود شده اند حفظ کنند و بدون نیاز به رضایت ، آنها را به اشخاص ثالث معامله کنند.
Momo از آن زمان این بند بحث برانگیز را حذف و عذرخواهی کرده است. این شرکت تأکید می کند که این برنامه اطلاعات بیومتریک کاربران را ذخیره نمی کند جالب است بدانید وی چت، اپلیکیشن محبوب پیام رسان چینی که بیش از 1 میلیارد کاربر فعال دارد ، پخش کلیپ های ویدیویی zao را روی سیستم عامل های خود ممنوع اعلام کرده است.