arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۱۸ دی ۱۴۰۳

کودکان دو زبانه مبتلا به اوتیسم عملکرد شناختی بهتری نشان می‌دهند

کودکان مبتلا به اوتیسم که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، علائم کمتری از اختلال خود را نشان می‌دهند.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

کودکان مبتلا به اوتیسم که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، علائم کمتری از اختلال خود را نشان می‌دهند.  آن‌ها قادرند بهتر از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری کنند، بین وظایف مختلف جابه‌جا شوند و مسائل مهم را به یاد بیاورند.  اینکه چندین زبان را در کنار هم مدیریت کنند، به گفته محققان، نوعی تمرین مفید برای مغز است.

 به گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛ کودکان مبتلا به اوتیسم که بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، تمایل دارند علائم کمتری از اختلال خود را تجربه کنند.

محققان گزارش داده‌اند که این ویژگی، علاوه بر بهبود توانایی‌های شناختی عمومی آن‌ها، به کودکان کمک می‌کند تا به‌طور بهتری افکار و اعمال روزمره خود را کنترل کنند. این یافته‌ها در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله *Autism Research* منتشر شده است، ارائه شد.

این نتایج باید نگرانی‌های برخی از والدینی که ممکن است فکر کنند صحبت کردن به چند زبان در خانه می‌تواند منجر به تأخیر در رشد کودکشان شود، کاهش دهد. دکتر "لوچینا اوالدین"، محقق ارشد و مدیر *UCLA Brain Connectivity and Cognition Laboratory*، اظهار داشت که هیچ اثر منفی از صحبت کردن به چند زبان در خانه مشاهده نمی‌شود. بلکه، این امر می‌تواند به نفع کودکان باشد و لازم است که والدین از تمام زبان‌هایی که با فرهنگشان مرتبط است، استقبال کنند.

محققان پیش از این به این نتیجه رسیده‌اند که صحبت کردن به بیش از یک زبان می‌تواند توانایی‌های کودکان معمولی را در تفکر، برنامه‌ریزی و سازماندهی بهبود بخشد.به همین دلیل، محققان این احتمال را مطرح کردند که شاید دو زبانه بودن برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نیز مفید باشد.

برای این مطالعه، محققان بیش از 100 کودک بین 7 تا 12 سال را از خانواده‌های تک‌زبانه و چندزبانه به‌دقت انتخاب کردند. بیشتر خانواده‌های چندزبانه در این مطالعه به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کردند.

از والدین خواسته شد که مهارت‌های مغزی کودکان خود را در زمینه‌های زیر ارزیابی کنند:
- سرکوب پاسخ‌ها (یا توانایی جلوگیری از حواس‌پرتی): این مهارت به این معنی است که کودک قادر است خود را از حواس‌پرتی‌های غیرضروری دور کند.
- حافظه کاری (یا توانایی حفظ اطلاعات کوتاه‌مدت مانند شماره تلفن): مهارت‌هایی که به کودک کمک می‌کنند تا اطلاعات موقت را در ذهن خود نگه دارد.
- جابجایی یا انعطاف‌پذیری* (یا توانایی تغییر بین دو یا چند وظیفه مختلف): به عنوان مثال، کودک باید بتواند به راحتی از بازی با اسباب‌بازی‌ها به مرتب کردن آن‌ها تغییر وظیفه دهد.

همچنین از والدین خواسته شد که مهارت‌های مرتبط با اوتیسم، مانند توانایی درک دیدگاه‌های دیگران، برقراری ارتباط در موقعیت‌های اجتماعی و مدیریت رفتارهای تکراری را ارزیابی کنند.

دکتر اوالدین گفت: "نتیجه‌گیری اصلی این است که صحبت کردن به چند زبان، فارغ از اینکه کودک مبتلا به اوتیسم باشد یا نه، با مهارت‌های بهتر در سرکوب پاسخ‌ها، جابجایی وظایف و همچنین بهبود توانایی درک دیدگاه‌های دیگران مرتبط است."

او افزود که مهارت‌هایی که با یادگیری بیش از یک زبان تقویت می‌شوند، می‌توانند عامل اصلی این مزایا باشند.

"اگر شما مجبور باشید دو زبان را همزمان مدیریت کنید، باید یکی را مهار کنید تا بتوانید از زبان دیگر استفاده کنید. این همان ایده است که سرکوب پاسخ‌ها ممکن است با دانستن دو زبان تقویت شود."

محققان قصد دارند مطالعه خود را با گروهی از حدود 150 کودک مبتلا به اوتیسم گسترش دهند. این پروژه تحقیقاتی شامل اسکن‌های تصویربرداری مغزی به همراه آزمایش‌های شناختی خواهد بود.

 

نظرات بینندگان