arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۳

سخنگوی شهرداری تهران: در دولت حداکثر همراهی برای واردات واگن‌های مترو وجود دارد؛ البته ملاحظاتی در تخصیص ارز وجود دارد

محمدخانی درباره پرداخت سهم مربوط به دولت در بحث واگن‌ها توضیح داد: در کلان دولت، حداکثر همراهی در این باره وجود دارد البته دولت ملاحظاتی در تخصیص ارز دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بنده اظهارنظر عضو شورا درباره تحقق قرارداد واگن‌های چینی مترو را دیدم و تلخ بود، گفت: اینکه از این اتفاق ذوق‌زدگی داشته باشیم، صورت خوشی ندارد، زیرا موضوع رفاه مردم مطرح است.

به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، ظهر امروز -دوشنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۳- در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبر آنلاین در مورد واردات واگن‌های چینی و انجام پیش پرداخت از سوی دولت، اظهار کرد: در جلسه قبل اعلام کردم که آقای چمران هر موضوعی را گفته اند، قابل تأیید است و هر موردی که ایشان بگوید، موضع مدیریت شهری دوره ششم و نظر نهایی است.

وی با بیان اینکه قرارداد واگن‌های مترو مسئله‌ای بین دولت ایران و چین است، خاطرنشان کرد: ذیل توافق این دولت‌ها و در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین واگن‌های مترو کلانشهر‌های ایران بود.

محمدخانی اعلام کرد: از دو هزار و ۱۰۰ واگن طبق تصمیم گیری‌های وزارت کشور، قرار بود ۵۰ درصد به تهران اختصاص پیدا کند. یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری این تفاهم بود که متأسفانه در چهار سال دولت قبل کاملاً کنار گذاشته شده بود و این ترک فعل است و جای سوال دارد که چرا مورد پیگیری قرار نگرفته و رئیس شورای سابق نیز بار‌ها از شهرداری بابت عدم پیگیری واردات این واگن‌ها انتقاد کرده بود که باید بابت عدم تحقق این توافق‌ها پاسخگو باشند؛ پیشنهاد می‌کنیم رسانه‌ها حق مردم را در این خصوص مطالبه کنند.

وی با تأکید بر انجام پیش پرداخت قرارداد واگن‌های چینی، یادآور شد: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و حدود ۵ درصد از آن همچنان باقی مانده است. در کنار این موضوع مسیر سیاسی نیز شکل گرفت. تلاش بسیار زیادی از طریق برخی همراهان و دوستان که در دوره ششم مدیریت شهری هم حضور دارند، صورت گرفت و مخالف خوانی را شاهد بودیم با وجود اینکه از جزئیات امر با خبر بودند و مشابه افشای بلاوجه جزئیات قرارداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها رقم خورد و نشانه‌های آن در مصاحبه‌های مکرر دیده شد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بنده اظهار نظر عضو شورا را دیدم و تلخ بود که البته شاید پوشش رسانه‌ای آن هم دقیق نبود، گفت: اینکه عضو شورا خوشحال باشد که این اتفاق رقم نخورد، جای تعجب داد. حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفه‌ای داشته باشیم؛ قطعا یکی از آن توسعه حمل و نقل انبوه‌بر از جمله مترو است که به کاهش هزینه‌های زندگی مردم کمک می‌کند. اینکه ذوق‌زدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمی‌افتد، صورت خوشی ندارد. شهرداری و شرکت واگن سازی موضوع را محکم دنبال می‌کنند و دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها پیگیر موضوع است. زیرا به جای اینکه یک گوشه بنشینند و بگویند که دیدید گفتیم نمی‌شود، تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: این وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلا ناامید نیستیم و پیگیری می‌کنیم که مسائل برطرف شود و در این میان مشکلات دولت را هم درک می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

سخنگوی شهرداری تهران به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رابطه با اجرای پروژه‌های پایتخت و ثمربخشی این طرح ها، پاسخ داد و اظهار کرد: موضوع ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل و نقل عمومی تلاش شبانه روزی انجام می‌دهیم و مبارزه برای تحقق اهداف و رفع کمبود‌ها و نیاز‌ها را دنبال می‌کنیم. با توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به دنبال آن ترافیک کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به پروژه‌هایی مانند اصلاح تقاطع ها، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی، فاز اول آزادراه شهید شوشتری و بال غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، یادآور شد: افتتاح آزادراه شهید شوشتری به صورت کامل؛ تا پنج درصد از ترافیک شرق تهران و یک درصد از ترافیک کل شهر را کاهش خواهد داد. اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگسازی و آموزش نیز در راستای کاهش ترافیک در معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود.

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران با همراهی دولت تمام تلاشش را برای انجام این تعهد می‌کند و ما فکر می‌کنیم در بهار سال آینده این اتفاق رقم بخورد.

محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره پرداخت سهم مربوط به دولت در بحث واگن‌ها توضیح داد: در کلان دولت، حداکثر همراهی در این باره وجود دارد البته دولت ملاحظاتی در تخصیص ارز دارد. شاید تخصیص ارز برای واگن‌ها و حمل و نقل بیشتر از تخصیص ارز برای بحثی مانند واردات خودرو اهمیت داشته باشد و این درخواست ما نیز است. طبیعی است که باید پیش پرداخت هر چه سریعتر انجام شود و باید به این سمت برویم که کمک کنیم این امر انجام شود. مهلت مقرر به پایان رسیده و ما امیدواریم با همراهی دولت و مجموعه‌های مرتبط، این اتفاق هر چه سریعتر انجام شود.

محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مورد تذکر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر جذب ۵۸ نفر به شهرداری به عنوان نخبه، یادآور شد: بنده در مورد موضوعی که مطرح شد، واقعاً متأسف شدم. فرایند جذب در شهرداری کاملاً شفاف است و گزارشات موردی و منظمی به رئیس شورا ارائه می‌شود. جذب افراد در شهرداری به عنوان یک سازمان بزرگ منطقی است که نیروی متخصص و جوان به مجموعه اضافه شود. 

وی افزود: تا نیمی از کارکنانی که به دلیل بازنشستگی از شهرداری خارج می‌شود، امکان جذب وجود دارد و ما از حق قانونی خود هم فاصله زیادی داریم و بسیار کم از این مصوبه استفاده شده است. گزارشات به عضو منتقد شورا درباره این موضوع هم ارائه شده است. 

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه ایشان اعلام کرده که جذب خاص صورت گرفته است، یادآور شد: ایشان بیشتر حدیث نفس می‌کند و در دوره‌ای جذب منابع انسانی برعهده همین عضو بوده است. رکورد جذب و یا به نوعی رکورد جذب فراقانونی در دوره ایشان اتفاق افتاده و اگر اتهامی مبنی بر جذب دوست، آشنا و برادر باشد، در دوره ایشان روی داده است. این عضو در مورد شهرفروشی هم سخن گفته بود و اینکه دقیقاً ضعف‌های دوره خود را مطرح می‌کند، جای تعجب دارد و بهتر است از مواردی نقد شود که در آن دوره ردی از آن نباشد. 

وی تأکید کرد: نمی‌دانم عدد ۵۸ را از کجا آورده اند، اما شهرداری تلاش می‌کند در حوزه‌های تخصصی جذب جدیدی متناسب با قانون داشته باشد. مسئله انتخاب و گزینش مناسب هم وجود دارد و فهرستی که از نخبگان اعلام شد، از بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط بوده است. اگر یک مورد ربطی به اتهامات وارد شده داشته باشد، می‌پذیرم و عذرخواهی می‌کنم. ما یک رکورد پنج هزار نفر جذب در شهرداری در طول یک سال داریم و این دقیقاً در دوره ایشان بوده است. جالب است این نوع مواجهه صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد واقعا حدیث نفس است. ما به دنبال حاشیه و مواجهه نیستیم و بنده به شخصه برای تک تک ۲۱ عضو شورا به ویژه آقای چمران احترام قائل هستم و بار‌ها و بار‌ها گزارشات و پاسخ به سوالات اعضای شورا ارائه شده است. تلاش باید این باشد مردم را شاد و امیدوار کنیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه پرسش و سوال حق قانونی اعضاست، اظهار کرد: گزارشات جذب نیرو‌ها در یک دوره زمانی مشخص به رئیس شورا ارسال شده است. در مورد جذب جدید نیز گزارشات ارائه خواهد شد.

نظرات بینندگان