arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

رقیب نورالینک با تراشه مغزی خود مدعی بازگرداندن بینایی به افراد نابینا شد

شرکتی که بنیان‌گذاران آن اعضای سابق نورالینک، شرکت ایمپلنت مغزی ایلان ماسک، هستند، تراشه مغزی جدیدی معرفی کرده که می‌تواند بینایی افراد نابینا را برگرداند. طبق گزارش‌های موجود، «مکس هوداک»، رئیس سابق نورالینک و مدیرعامل فعلی شرکت Science Corporation که سازنده رابط مغز و کامپیوتر است، این ایمپلنت خاص را با نام Prima معرفی کرده. ایمپلنت این شرکت شبکیه چشم را تحریک نمی‌کند بلکه آن را دور می‌زند و مستقیم از طریق سیگنال‌های الکتریکی با مغز ارتباط برقرار می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکتی که بنیان‌گذاران آن اعضای سابق نورالینک، شرکت ایمپلنت مغزی ایلان ماسک، هستند، تراشه مغزی جدیدی معرفی کرده که می‌تواند بینایی افراد نابینا را برگرداند.
 
طبق گزارش‌های موجود، «مکس هوداک»، رئیس سابق نورالینک و مدیرعامل فعلی شرکت Science Corporation که سازنده رابط مغز و کامپیوتر است، این ایمپلنت خاص را با نام Prima معرفی کرده. ایمپلنت این شرکت شبکیه چشم را تحریک نمی‌کند بلکه آن را دور می‌زند و مستقیم از طریق سیگنال‌های الکتریکی با مغز ارتباط برقرار می‌کند.
 
نحوه عملکرد تراشه مغزی Prima
رقیب نورالینک با تراشه مغزی خود مدعی بازگرداندن بینایی به افراد نابینا شد
Prima با عملی 80 دقیقه‌ای در زیر شبکیه و عقب‌ترین قسمت چشم قرار می‌گیرد. سپس بیمار از عینکی استفاده می‌کند که اطلاعات بصری را دریافت می‌کند و آن‌ها را به الگوهای نور مادون قرمز تبدیل می‌کند. تراشه 2 میلی‌متری کاشته‌شده در مغز بیمار می‌تواند این اطلاعات را پردازش کند.
 
هنگامی که تراشه مغزی الگوی نور مادون قرمز را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرد، اطلاعات به مغز ارسال می‌شود. پس از تکمیل این فرایند، بیمار می‌تواند به «دید فرمی» برسد؛ به بیان ساده‌تر، اشکال، الگوها و اشیا را درک کند.
 
البته درحال‌حاضر این تراشه در دیدن رنگ‌ها به بیمار کمک نمی‌کند. در عوض، بیمار تصویری پردازش‌شده با ته‌‎رنگ زرد می‌بیند. محققان این شرکت ادعا می‌کنند برخی شرکت‌کنندگان آزمایش‌های این تراشه مغزی توانسته‌اند نسبت به آزمون‌های قبلی خود، 5 خط بیشتر از یک نمودار را بخوانند.
 
 
همچنین این تراشه قابلیت زوم / بزرگنمایی دارد که برای برخی شرکت‌کنندگان مفید بوده است.
 
«سانیر گارگ»، سخنگوی بالینی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا که در این مطالعه حضور نداشته، می‌گوید با فناوری واقعاً امیدوارکننده‌ای روبه‌رو هستیم؛ زیرا پتانسیل زیادی در درمان بیماری تباهی لکه زرد (AMD) دارد که شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان