arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

توسعه هوش مصنوعی جدیدی که می‌تواند ریسک مرگ بیماران قلبی را پیش‌بینی کند

محققان ابزار هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند به پزشکان کمک کند شرایط بیماران قلبی پرخطر را پیش‌بینی کنند؛ این هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی اسکن قلبی بیمار ریسک مرگ او را پیش‌بینی کند. هدف از توسعه این هوش مصنوعی شناسایی الگو‌های ظریف موجود در آزمایش‌های بیمار است که ممکن است به این معنی باشند که فردی در معرض خطر زیاد یا مرگ است. برای آزمایش نیز این مدل توانست مطابق سوابق ECG بیماران، احتمال مرگ آنها را یک دهه زودتر پیش‌بینی کند و در ۷۸ درصد مواقع نیز درست عمل می‌کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان ابزار هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند به پزشکان کمک کند شرایط بیماران قلبی پرخطر را پیش‌بینی کنند؛ این هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی اسکن قلبی بیمار ریسک مرگ او را پیش‌بینی کند.
 
براساس گزارش یورونیوز، محققان امپریال کالج لندن مدل هوش مصنوعی AIRE را توسعه دادند که با میلیون‌ها نتیجه الکتروکاردیوگرام (ECG) آموزش دیده است. الکتروکاردیوگرام آزمایش پزشکی رایجی است که سیگنال‌های الکتریکی را داخل و بین حفره‌های قلب ثبت می‌کند و معمولاً برای تشخیص حملات قلبی و سایر بی‌نظمی‌های قلب انجام می‌شود.
 
هوش مصنوعی جدید برای پیش‌بینی مرگ بیماران قلبی
 
هدف از توسعه این هوش مصنوعی شناسایی الگوهای ظریف موجود در آزمایش‌های بیمار است که ممکن است به این معنی باشند که فردی در معرض خطر زیاد یا مرگ است. برای آزمایش نیز این مدل توانست مطابق سوابق ECG بیماران، احتمال مرگ آن‌ها را یک دهه زودتر پیش‌بینی کند و در 78 درصد مواقع نیز درست عمل می‌کرد.
 
البته به گفته محققان پیش‌بینی ریسک مرگ بیمار به کمک هوش مصنوعی شاید غلط از آب دربیاید؛ چون ممکن است بیمار تحت درمان‌های خاصی قرار بگیرد یا به‌طور غیرمنتظره‌ای زودتر از پیش‌بینی‌ها جانش را از دست بدهد این مدل می‌تواند تغییرات ظریف ساختار قلب را شناسایی کند که شاید هشداری برای بیمار باشد اما چه‌بسا این علامت از چشم پزشکان پنهان بماند.
 
این سیستم جدید همچنین می‌تواند حملات قلبی، نارسایی قلبی و مشکلات ریتمی قلب را پیش‌بینی کند. محققان می‌گویند این سیستم می‌تواند طی 5 سال آینده در سراسر سازمان بهداشت ملی بریتانیا (NHS) به‌ کار گرفته شود. انتظار می‌رود آزمایش‌ها روی بیماران واقعی تا اواسط 2025 آغاز شود.
 
البته به گفته محققان برای تکمیل این مدل به‌منظور تشخیص و درمان دقیق‌تر به تحقیقات بیشتری نیاز است؛ همچنین بیمارانی که بیماری‌های دیگری دارند، نیز احتمالاً می‌توانند از این مدل بهره ببرند؛ برای مثال دیابت نیز بر قلب تأثیر می‌گذارد.
 
یافته‌های پژوهش محققان در Lancet Digital Health منتشر شده است.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان