arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳

نتایج یک پژوهش؛ چرا نرخ خودکشی دوشنبه‌ها و روز اول سال نو بالاست؟

این مطالعه که توسط مجله پزشکی BMJ صورت گرفته نشان می‌دهد که خطر انجام خودکشی در روز اول سال نو میلادی نیز قابل توجه بوده است. این پژوهش بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد خودکشی در بیش از ۲۶ کشور جهان بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده که خطر انجام خودکشی در روز دوشنبه در جهان بیش از سایر روزها است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: بر اساس تجزیه و تحلیل جهانی از خودکشی در بیش از چهار دهه، مردم جهان بیش از همه در روز دوشنبه خودکشی کرده و جان خود را از دست می‌دهند.

این مطالعه که توسط مجله پزشکی BMJ صورت گرفته نشان می‌دهد که خطر انجام خودکشی در روز اول سال نو میلادی نیز قابل توجه بوده است. این پژوهش بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد خودکشی در بیش از ۲۶ کشور جهان بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده که خطر انجام خودکشی در روز دوشنبه در جهان بیش از سایر روزها است.

توجه داشته باشید که اگر به خودکشی فکر می‌کنید حتما به کسی که به او نزدیک هستید تماس بگیرید و شرایط خود را برایش توضیح دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از افکار خودکشی می‌توانند تنها پس از گذشت چندین ساعت از سر شما خارج شود، پس عجله نکنید و اگر در ایران زندگی می‌کنید حتما در چنین شرایطی با یکی از شماره‌های ۱۲۳ یا ۱۴۸۰ تماس بگیرید تا با مشاوران و متخصصان این امر به صورت رایگان صحبت کنید.

این مطالعه البته می‌گوید که تفاوت‌های منطقه‌ای در سراسر جهان وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی، آسیایی و اروپایی در تعطیلات آخر هفته شاهد خودکشی کمتری بودند، اما خطر خودکشی آخر هفته در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی، فنلاند و آفریقای جنوبی بیشتر بوده است.

کشورهای اروپایی مورد بررسی در این پژوهش شامل کشورهایی چون جمهوری چک، استونی، فنلاند، آلمان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا، سوئیس و بریتانیا بوده‌اند.

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی این روندها را هدایت می‌کند. اما نویسندگان مطالعه گفتند که افزایش فشار کاری در ابتدای هفته، نوشیدن الکل در آخر هفته و انزوای اجتماعی در تعطیلات به ویژه برای مردان می‌تواند نقش داشته باشد.

برایان اوشی، استادیار روانشناسی اجتماعی در دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا که روندهای فصلی خودکشی را مطالعه می‌کند، به یورونیوز می‌گوید: «عواملی چون ترس، اضطراب و همچنین گاهی خماری بعد از مصرف الکل همگی می‌توانند در این روند موثر باشند. احتمالا منطقی‌ترین مولفه این است که مردم در سال نو بیش از حد معمول نوشیدنی می‌نوشند و اگر این مسئله با مشکلات دیگری چون استرس عاطفی، نگرانی، تنهایی، مشکلات کاری و مالی، افسردگی و مواردی از این دست ترکیب شوند می‌توانند فشار بیشتری را به فرد برای انجام خود کشی وارد کنند.»

او اضافه کرد که این خطرات می تواند به ویژه برای مردان جدی‌تر باشد که تمایل بیشتری به نوشیدن الکل دارند و همچنین شبکه‌های اجتماعی ضعیف‌تری نسبت به زنان دارند.

از دیگر یافته‌های این پژوهش این است که خودکشی به طور معمول در کریسمس در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و همچنین آفریقای جنوبی افزایش یافته اما در کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی کاهش یافته است.

سطح خطر در روز سال نو نیز به کشور بستگی دارد، به طوری که این ارتباط در ژاپن ضعیف‌ترین و در شیلی قوی‌ترین است.

محققان همچنین تأثیر روز سال نو قمری را برای چین، کره جنوبی و تایوان بررسی کردند و دریافتند که خطر خودکشی فقط در کره جنوبی در آن تاریخ کاهش یافته است.

خودکشی معمولا در سایر تعطیلات ملی اندکی کاهش می‌یابد اگرچه گاهی اوقات یک یا دو روز بعد افزایش می‌یابد.

نویسندگان مطالعه گفتند که روابط خانوادگی و اجتماعی قوی‌تر می‌تواند به توضیح کاهش خطر خودکشی در تعطیلات کمک کند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است زیرا میزان خودکشی در بین کشورها بسیار متفاوت است.

مارتین پلودرل، پژوهشگر پیشگیری از خودکشی و روانشناس بالینی از دانشگاه پزشکی پاراسلسوس اتریش هم در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «عواملی مانند الکل، انزوا و استرس کار نیز می توانند در یک کشور خاص بر اساس باورهای مذهبی، زمان تعطیلات مهم و انتظارات در مورد تعادل بین کار و زندگی کم و بیش مهم باشند.»

او در ادامه می‌افزاید: «ما باید نگاه دقیق‌تری به عوامل اجتماعی-فرهنگی که در مناطق مختلف متفاوت هستند داشته باشیم.»

روندهای مشابه در اتریش، نشان می‌دهد که نرخ خودکشی در روزهای دوشنبه، در طول بهار و تابستان، و پس از تعطیلات مهم افزایش می‌یابد، و در آخر هفته‌ها و در دسامبر کاهش می‌یابد و در کریسمس به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد، قبل از اینکه در روز سال نو به اوج خود برسد.

او همچنین اضافه کرد: «این یافته‌های جدید احتمالا ارتباط چندانی با پزشکان سلامت روان و برنامه‌های پیشگیری از خودکشی نخواهد داشت، اما درک اینکه کدام تعطیلات خطر بیشتری برای خودکشی دارند می‌تواند به ما کمک کند تا خدمات خود را بهتر انجام دهیم.»

در همین حال، اوشی می‌گوید که نتایج می‌تواند به ایجاد سطوح بالاتر کارکنان برای خطوط تماس پیشگیری از خودکشی و سایر منابع اضطراری در دوره‌های پرخطر مانند روز سال نو کمک کند.

نظرات بینندگان