arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۴۹: شاه گفت می‌گویی صبر کنیم که حرف‌های انقلابی را ناصر پدرسوخته بگوید؟

یادداشت‌های اسدالله علم: جریان بی بی سی را به شاه عرض کردم. بعد عرض کردم در مصاحبه کلمه سرنگون شدن رژیم شیخ نشین هایی که با رفورم های امروزی موافق نباشند فرموده بودید که با مقام شاهنشاه وفق نمی دهد. فرمودند «تو می گویی ما صبر کنیم که همه حرف های انقلابی و صحیح را ناصر پدر سوخته بگوید؟» من عرض کردم او یک (ماجراجو) aventurier هست. شاهنشاه باید متانت خود را حفظ بفرمایند. بالأخره آن قدر اصرار کردم (تا) قبول فرمودند در روزنامه ها به جای سرنگون شدن کلمه  «تغییر کردن» بگذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.
 
سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۴۹: صبح مشغول کارهای مردم در منزل بودم. ناگهان خبر رسید که برنامه آپولو قطع شد. نفس ها در سینه ها قطع شد! معلوم شد انفجار در مخازن گاز آن روی داده و دستور داده اند به زمین مراجعت کند و چون زندگی در کپسول اصلی آن به علت کمی اکسیژن خطرناک شده ماه نوردان به کپسول ماه نشین که هنوز دستگاه های حرارت و اکسیژن آن کار می کند پناهنده شده اند. 
 
... شرفیاب شدم. اولین خبر این بود که به عرض رساندم. شاهنشاه هنوز خبر نداشتند. با آن که دائماً (به) رادیو گوش می کنند، فکر میکنم این یک ساعت اخیر را مشغول به مطالعه بوده اند. شاهنشاه هم بسیار ناراحت شدند. شاهنشاه مصاحبه مهمی با واندل مخبر روزنامه تایمز فرموده بودند ... امروز صبح هم در ساعت ۷:۳۰ رادیو بی بی سی تفسیر مهمی از آن کرد. از جمله این که پافشاری شاه در خروج نیروهای انگلیس و عدم مراجعت آنها... کار محافظه کاران را در انتخابات مشکل خواهد کرد. چه قدر انسان خوشحال و مغرور می شود که عمل شاهنشاه ما کار را بر حزب  محافظه کار انگلیس مشکل کند یا آسان کند، فرق نمی کند، منظور این که مؤثر باشد. در خصوص سایر نکات آن هم تعبیرات خوبی کرد. جریان بی بی سی را به شاه عرض کردم. بعد عرض کردم در مصاحبه کلمه سرنگون شدن رژیم شیخ نشین هایی که با رفورم های امروزی موافق نباشند فرموده بودید که با مقام شاهنشاه وفق نمی دهد. فرمودند «تو می گویی ما صبر کنیم که همه حرف های انقلابی و صحیح را ناصر پدر سوخته بگوید؟» من عرض کردم او یک (ماجراجو) aventurier هست. شاهنشاه باید متانت خود را حفظ بفرمایند. بالأخره آن قدر اصرار کردم (تا) قبول فرمودند در روزنامه ها به جای سرنگون شدن کلمه  «تغییر کردن» بگذارند. فرمودند به سفیر آمریکا بگو با آن که قرارداد تعمیر هواپیما و تهیه وسائل یدکی را با اسرائیلی ها امضاء کرده ایم اگر شما شرایط بهتر یا لااقل مساوی با آنها بدهید این کار را به شما خواهم گذاشت، چون می خواهم این کار دامن عرب ها را هم بگیرد و اگر در دست اسرائیلی ها باشد رجوع آنها به ما ممکن نیست. ضمناً فرمودند «به سفیر پاکستان بگو برای همکاری در مورد فرود آمدن هواپیماهای جمبوجت دستور به هواپیمایی ملی داده ام».
نظرات بینندگان