arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳

بورل: وضعیت کنونی لبنان بسیار وخیم است؛ نیاز به تلاش‌های فوری و گسترده برای پایان دادن به رویارویی نظامی بین حزب‌الله و اسرائیل شدیدا احساس می‌شود

بورل با اشاره به اینکه نماینده او در نشست روز پنجشنبه حمایت از مردم و حاکمیت لبنان در پاریس حضور داشته تاکید کرد که وضعیت کنونی این کشور بسیار وخیم است و نیاز به تلاش‌های فوری و گسترده برای پایان دادن به رویارویی نظامی بین حزب‌الله و اسرائيل شدیدا احساس می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران و حزب‌الله را برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت درباره لبنان مسئول دانست.
 
بورل با اشاره به اینکه نماینده او در نشست روز پنجشنبه حمایت از مردم و حاکمیت لبنان در پاریس حضور داشته تاکید کرد که وضعیت کنونی این کشور بسیار وخیم است و نیاز به تلاش‌های فوری و گسترده برای پایان دادن به رویارویی نظامی بین حزب‌الله و اسرائيل شدیدا احساس می‌شود.
 
او همچنین با اشاره به اینکه شرایط کنونی باعث شده رنج و عذاب شدیدی برای غیرنظامیان لبنانی پدید آید تاکید کرد که این کنفرانس فرصت مهمی برای است که حمایت سیاسی و اقتصادی فوری برای لبنان ایجاد شود.
 
آقای بورل در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به اینکه برای اتحادیه اروپا، یک مسیر محکم و سریع باید بر اساس هفت گام ضروری ایجاد شود افزود: «اولی آتش بس است: بدون تعلیق خصومت‌ها، دوم باید سازماندهی هر چه سریعتر انتخابات لبنان که برای مدت طولانی به تعویق افتاده شکل گیرد.»
 
او سومین مسئله را اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ دانست و افزود: «در این زمینه ما باید مسئولیتی را که بر عهده حزب‌الله و ایران است به وضوح بشناسیم.»
 
قطعنامه ۱۷۰۱ چیست؟
 
قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ برای پایان دادن به جنگی میان اسرائیل و حزب‌الله به تصویب رسید که در آن حدود ۱۲۰۰ لبنانی، عمدتا غیرنظامی و حداکثر ۱۶۰ اسرائيلی، عمدتا سرباز کشته شدند.
 
ایالات متحده آمریکا می‌گوید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ اسرائیل با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ پایان داد، می‌تواند مبنای آتش‌بس جدیدی میان دو طرف باشد اگر چه لازم است بسیار بهتر از قبل اجرا شود.
 
متن این قطعنامه خواستار استقرار تنها نیروهای مسلح لبنان به همراه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد موسوم به یونیفیل در مناطق جنوب رودخانه لیتانی در نزدیکی مرز اسرائیل است.
 
قطعنامه ۱۷۰۱ همچنین شامل مفاد دیگری با هدف بازگرداندن حاکمیت لبنان بر خاک این سرزمین است که تحقق آن حزب‌الله را ملزم به تسلیم سلاح‌های خود می‌کند.
 
نیروهای صلح‌بان یونیفیل از سال ۲۰۰۶ ماموریت یافتند تا با حضور دائم در این منطقه نسبت به رعایت قطعنامه ۱۷۰۱ اطمینان حاصل کنند.
 
آنها ۱۲۰ کیلومتر خط آبی را که توسط سازمان ملل متحد پس از عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ مشخص شده بود، زیر نظر دارند. به موجب قطعنامه ۱۷۰۱، اسرائیل و لبنان ملزم هستند در صورت آنکه قصد انجام هر گونه فعالیتی در نزدیکی خط آبی را داشته باشند، از قبل یونیفیل را در جریان بگذارند.
 
بر اساس آنچه هیات مأمور سازمان ملل بر آن تاکید دارد، «هر گونه عبور غیرمجاز از خط آبی از طریق زمین یا هوا از سوی هر طرف، نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت قلمداد می‌شود.»
 
تاکید بورل بر حفظ حاکمیت لبنان
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارمین اصل را بازگرداندن حاکمیت لبنان بر خاک آن کشور دانست و تاکید کرد که این امر مستلزم استقرار نیروهای مسلح لبنان در سراسر کشور و جنوب آن است. او همچنین اضافه کرد که نیروهای ارتش لبنان باید تنها نیروی نظامی حاضر باشند. 
 
بنا بر گفته آقای بورل اتحادیه اروپا تاکنون مجموعا ۲۱ میلیون یورو از نیروهای لبنانی از طریق تسهیلات صلح اروپا حمایت کرده است و ۴۰ میلیون یورو دیگر برای سال آینده پیش بینی شده است.
 
این دیپلمات اسپانیایی گام پنجم را حضور یونیفل در جنوب لبنان با اعطای مأموریت جدید و بسیار قوی تر داست.
 
او در ادامه با اشاره به اینکه در گام شش باید کمک‌های بشردوستانه بدون قید و شرط به مردم لبنان برسد تاکید کرد که اتحادیه اروپا نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کند و بودجه بشردوستانه برای رسیدگی به پیامدهای جنگ در لبنان را به حدود ۸۰ میلیون یورو رسانده است.
 
جوزپ بورل با اشاره به اینکه در اوایل اکتبر کمیسیون اروپا با حمایت اضطراری بیشتر ۳۰ میلیون یورویی برای لبنان موافقت کرده افزود: «سرانجام گام هفتم ما باید برای اعطای کمک‌های اقتصادی قوی، پس از انتخاب رئیس جمهور جدید، آماده باشیم. ما در حال حاضر درگیرمناقشه‌ای هستیم که پیامدهای آن غیرقابل محاسبه است.»
 
مسئول سیاست خارجی اروپا در پایان تاکید کرد که جامعه بین‌الملل موظف است که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن صلح در لبنان بر پایه ستون‌هایی محکم که ثبات و حاکمیت بلندمدت این کشور را تضمین می‌کند انجام دهد.
نظرات بینندگان