arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳

جنجال تازه حمایت از فاشیسم در ایتالیا؛ وزارت دفاع ملونی سربازان موسولینی را فداکاران راه آزادی خواند

دولت راست‌گرای ایتالیا به خاطر جشن‌گرفتن نبرد مهمی از جنگ جهانی دوم با انتقادات شدیدی روبه‌رو شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دولت راست‌گرای ایتالیا به خاطر جشن‌گرفتن نبرد مهمی از جنگ جهانی دوم با انتقادات شدیدی روبه‌رو شده است.

روز چهارشنبه وزارت دفاع ایتالیا در پستی در شبکه‌های اجتماعی ضمن گرامیداشت نبرد العلمین در سال ۱۹۴۲ در مصر سربازان ایتالیایی که در جریان آن جنگ جان باختند را «فداکارانی که برای آزادی کشور جان خود را فدا کردند» نامید.

این در حالی است که در آن نبرد سربازان بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا که متحد آدولف هیتلر به شمار می‌رفت در جنگ کشته شده بودند.

در این پست در شبکه‌های اجتماعی وزارت دفاع ایتالیا آن نبرد را «قهرمانانه و تراژیک» توصیف و به سربازان ایتالیا ادای احترام کرد.

این نبرد، نیروهای ترکیبی ایتالیا و آلمان نازی به رهبری ژنرال آلمانی اروین رومل را در برابر بریتانیا و متحدانش به رهبری ژنرال بریتانیایی برنارد مانتگومری قرار داد.

در همین زمینه پائولا کیه‌زا، رئیس هیئت نمایندگی حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی در کمیسیون دفاع پارلمان، در فیسبوک نوشت: «امروز قلب ملت ما در العلمین می‌تپد.»

این دو پست با انتقادات گسترده‌ای از سوی سیاستمداران مخالف، دانشگاهیان و در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. ماتیا گوییدی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیه‌نا، گفت در همین خصوص در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «چگونه می‌توانید العلمین را با «جنگ برای آزادی ما» مرتبط کنید؟ این واقعا برایم غیر قابل فهم است.»

قانونگذاران از جنبش ۵ ستاره، که دومین حزب بزرگ مخالف است، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «هرچند سربازان ایتالیا شجاعانه جنگیده‌اند اما توصیف از آنها به عنوان مبارزان راه آزادی «بی‌مناسبت و بی‌ربط» است. در مقابل ، «آنها قربانی رژیم استعماری و فاشیستی (ایتالیا) بودند».

حزب برادران ایتالیا ریشه در جنبش اجتماعی ایتالیا (MSI) دارد که در سال ۱۹۴۶ به عنوان وارث مستقیم پیراهن سیاه‌های موسولینی شکل گرفت و میراث فاشیسم تقریبا ۸۰ سال پس از پایان جنگ همچنان ایتالیا را عذاب می دهد.

از زمانی که ملونی دو سال پیش قدرت را در ایتالیا در دست گرفت، با انتقادات زیادی نسبت به نشانه‌های نوستالژی فاشیسم از سوی اعضای حزبش مواجه شده است.

او هرگونه شکل توتالیتاریسم را محکوم کرده و از بیزاری خود از فاشیسم صحبت کرده است، اما علی رغم درخواست‌های مکرر از تعریف خود به عنوان فردی «ضد فاشیست» خودداری می‌کند. 

نظرات بینندگان