arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

نخست وزیر انگلیس: درحال بررسی تحریم دو وزیر کابینه اسرائیل هستیم

کی‌یر استارمر روز چهارشنبه در نشست پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر در مجلس عوام انگلیس گفت: ما در حال بررسی تحریم اسموتریچ (وزیر دارایی اسرائیل) و بن گویر (وزیر امنیت داخلی اسرائیل) به دلیل اظهارات مشمئزکننده آنها در مورد غزه و کرانه باختری هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا: نخست وزیر انگلیس تائید کرد که دولت این کشور درحال بررسی تحریم دو وزیر کابینه اسرائیل به دلیل اظهارات نفرت‌انگیز آن‌ها در خصوص تحولات غزه و کرانه باختری است.
 
کی‌یر استارمر روز چهارشنبه در نشست پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر در مجلس عوام انگلیس گفت: ما در حال بررسی تحریم اسموتریچ (وزیر دارایی اسرائیل) و بن گویر (وزیر امنیت داخلی اسرائیل) به دلیل اظهارات مشمئزکننده آنها در مورد غزه و کرانه باختری هستیم.
 
وی ادامه داد: وضعیت انسانی در غزه وخیم است. تعداد قربانیان از مرز ۴۲ هزار نفر گذشته و دسترسی به خدمات اولیه بسیار سخت تر شده است. اسراییل باید تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و انتقال‌ کمک‌های بیشتر به غزه انجام دهد.
 
نخست وزیر انگلیس همچنین تصریح کرد که با ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی کاخ سفید درباره انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه و یا توقف بودجه تسلیحاتی (رژیم) اسرائیل موافق است. وی افزود: «انتقال کمک‌های بیشتر به غزه ضروری است و اسرائیل باید به تعهدات حقوق بشردوستانه بین‌المللی خود عمل کند.»
 
اظهارات استارمر درباره احتمال تحریم دو وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درحالی مطرح می‌شود که فشارها روی دولت او برای تشدید تحریم‌ها علیه این رژیم افزایش یافته است.
 
دیوید کامرون وزیر امور خارجه پیشین انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه) با اشاره به برنامه دولت سابق محافظه‌کار برای تحریم «بزالل اسموتریچ» و «ایتمار بن گویر»، به دولت استارمر توصیه کرد که این طرح را به‌عنوان راهکاری موثر برای توقف جنگ در غزه و لبنان پیگیری کند.
 
کامرون در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی، این دو عضو کابینه رژیم صهیونیستی را عناصر افراطی توصیف کرد و گفت که تحریم آن‌ها، پیام روشنی را به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل ارسال می‌کند.
 
وی که بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ وزیر امور خارجه انگلیس بود، در پاسخ به این سوال که چرا دولت سابق تحریم‌ها را وضع نکرد، ادعا کرد که مشاوران او توصیه کردند که چنین اقدامی در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، مناسب نیست.
 
دولت انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه) تحریم‌های جدیدی را علیه شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری وضع کرد. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، ۳ پایگاه و ۴ نهاد حامی شهرک‌نشینان به دلیل نقض قوانین حقوق بشری به فهرست تحریم‌های انگلیس اضافه شدند.
 
دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس در این بیانیه، رژیم صهیونیستی را به انفعال در برابر خشونت شهرک‌نشینان متهم کرد و افزود: (رژیم) اسرائیل باید خشونت شهرک نشینان را سرکوب و از گسترش شهرک نشینان در سرزمین فلسطین جلوگیری کند. وی هشدار داد: تا زمانی که افراط گرایان خشن (شهرک نشینان صهیونیست) پاسخگو نباشند، بریتانیا و جامعه بین المللی به اقدامات خود ادامه خواهند داد.
 
با این حال ناظران معتقدند که اقدام لندن برای کافی نیست و این کشور باید اعضای کابینه نتانیاهو را تحریم کند. طارق احمد معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس امروز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: در حالی که تحریم شهرک نشینان افراطی در پاسخ به حملات تکان دهنده آن‌ها در کرانه باختری اشغالی علیه فلسطینیان ضروری است، اما دیوید لمی باید وارد عمل شود و وزیران افراطی کابینه اسرائیل یعنی بن گویر و بزالل اسموتریچ را که مشوق خشونت و مانع ارسال کمک های بشردوستانه به غزه هستند، تحریم کند.
نظرات بینندگان