arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۲ مهر ۱۳۸۰: به روحانی گفتم پیشنهاد مذاکره با آمریکا در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی شود

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى [علی]خرم، سفیرمان در ژنو آمد. در مورد استفاده از شرایط فعلى، براى منافع ملى و رفع ضررهاى احتمالى پیشنهاد‌هایی داشت. گفت، اخیراً آمریکا ۱۰۰ نفر از کارشناسان خُبره را از سراسر جهان به آمریکا برده‌اند و دربارة عوامل رشد تروریسم و راه چاره مذاکره کرده‌اند و تصمیماتى گرفته‌اند. با یکى از آن‌ها صحبت کرده و او گفته است، ایران را هم حامى فکرى، مالى، تبلیغى و پشتیبانى تروریسم شناخته‌اند و مشمول سیاست برخورد. گفت، اگر در جنگ افغانستان همکارى ببینند، مشکلات گذشته را هم رفع مى‌کنند و براى پذیرفته شدن درگات کمک مى‌کنند، ولى الان به خاطر اظهارات رهبرى و تبلیغات علیه آمریکا، از ایران ناراضى‌اند. پیشنهاد داشت، براى رفع خطر، اجازه مذاکره داده شود. به دکتر [حسن]روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]گفتم که در دبیرخانه شوراى عالى امنیت، صحبت‌هاى ایشان بررسى شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۲۲ مهر ۱۳۸۰: [آقاى حسن محمدصالح بقا]، سفیرکنیا آمد. در مورد توسعه همکارى‌ها مذاکره کردیم. اجدادش غیرآفریقایى هستند و خودش شکل آفریقایى ندارد. آقاى [سیدمحمود]میردامادى، از هواداران فداییان اسلام آمد. از مسئول سازمان حج شکایت کرد که حق او را ضایع کرده و مانع کار او در بُردن حجاج باعث خسارت عمده شده و نیز گفت، اطلاعات نادرست به رهبرى داده‌اند که ایشان مانع فعالیت بخش خصوصى در امر حج و عُمره شده‌اند. 

آقاى مسیح مهاجرى، [مشاور اجتماعی رییس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی]آمد و خبر داد، برادرش که اخیراً آزاد شده است. دربارة آثارحضور آمریکا در منطقه و جنگ افغانستان و احتمال آسیب ایران مذاکره شد. 

عصر آقاى [جلال]سیف الدینى کرمانى، کارمند بازنشسته آمد و دربارة طرحش براى تأمین نیازمندى‌هاى دانش‌آموزان فقیر [در مؤسسه خیریه فرزند افتخارى]توضیح داد که با دستور سابق من اجرا شده و موفقیت‌هایى داشته و براى رواج بیشتر استمداد کرد؛ هزینه کمک به ۱۰۰ نفر را پذیرفتم. 

آقاى [علی]خرم، سفیرمان در ژنو آمد. در مورد استفاده از شرایط فعلى، براى منافع ملى و رفع ضررهاى احتمالى پیشنهاد‌هایی داشت. گفت، اخیراً آمریکا ۱۰۰ نفر از کارشناسان خُبره را از سراسر جهان به آمریکا برده‌اند و دربارة عوامل رشد تروریسم و راه چاره مذاکره کرده‌اند و تصمیماتى گرفته‌اند. با یکى از آن‌ها صحبت کرده و او گفته است، ایران را هم حامى فکرى، مالى، تبلیغى و پشتیبانى تروریسم شناخته‌اند و مشمول سیاست برخورد. گفت، اگر در جنگ افغانستان همکارى ببینند، مشکلات گذشته را هم رفع مى‌کنند و براى پذیرفته شدن درگات کمک مى‌کنند، ولى الان به خاطر اظهارات رهبرى و تبلیغات علیه آمریکا، از ایران ناراضى‌اند. پیشنهاد داشت، براى رفع خطر، اجازه مذاکره داده شود. به دکتر [حسن]روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]گفتم که در دبیرخانه شوراى عالى امنیت، صحبت‌هاى ایشان بررسى شود. 

آقاى حسین مرعشى، [نماینده کرمان]آمد. گفت، در سفر ایتالیا، با وزیر امورخارجه اسبق این کشور ملاقات داشته و او گفته است که سیاست جهانى‌سازى آمریکا، با حوادث اخیر شکست خورد و ایران در آینده مى‌تواند محور بخشى از جناح‌بندی‌هاى جهانى باشد و پیشنهاد داشته، ایران اعتدال را حفظ کند و از فرصت استفاده نماید. 

تظاهرات ضدجنگ رو به اوج است و امروز در ایتالیا، راهپیمایى ۲۰۰ هزار نفرى بود. آمریکا از این جهت تحت فشار است. موقعیت طالبان تقویت شده است. روزانه تعدادى از مردم در درگیرى‌هاى پلیس کشته مى‌شوند؛ به خصوص در پاکستان، مردم شهر یعقوبیه پاکستان که پایگاه هوایى موجود در آن شهر به آمریکا واگذار شده، تظاهرات وسیعى داشتند و یک کشته دادند. 

مسأله پخش باکترى سیاه زخم در آمریکا، با کشف پنج مورد دیگر جدى‌تر شده و متقابلاً شایع شده که آمریکا همراه با پخش مواد غذایى در افغانستان، میکروب امراض خطرناک پخش مى‌کند. طالبان، براى نشان دادن آمار بمباران مناطق غیرنظامى، خبرنگاران را به جلال‌آباد بردند و خبرنگاران، از بالا بودن روحیه طالبان و عدم وحشت از بمباران گزارش دادند و صحبت از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر است. 

فائزه آمد. دربارة دانشگاه سارا [دختر فاطی]و ورزش و مسایل خانواده صحبت شد. مى‌خواهد منزلش را بفروشد. عفت، براى زیارت به مشهد رفت.

نظرات بینندگان