arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳
علی سقاییان، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با «انتخاب»:

در بحث پاسخ به ایران، بعید است اسرائیل ریسک کند؛ تل آویو از سوی آمریکا نیز تحت فشار است

علی سقاییان، دیپلمات و مشاور سابق وزارت خارجه با اشاره به عملیات موشکی اخیر ایران علیه اسرائیل می‌گوید بعید است اسرائیل این ریسک را بکند و پاسخی بدهد. از سوی دیگر اسرائیل از سوی آمریکا نیز تحت فشار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاکنون راهبرد نتانیاهو برای درگیر کردن ایران با جنگ، موفق نبوده؛ ایران قطعاً نباید در زمین حریف بازی کند / تصمیم ما در این شرایط نباید احساسی باشد؛ با وجود تمامی داغ‌های سنگین، باید با منطق و دقت نسبت به تحولات برخورد کرد / یکی از راهبرد‌های ایران، تضعیف اسرائیل و جنگ فرسایشی است / بعید می‌دانم اسرائیل ریسک کند و حمله زمینی به لبنان انجام دهد؛  حزب الله از نظر زمینی از ۲۰۰۶ تاکنون قوی‌تر شده

علی سقاییان، دیپلمات و مشاور سابق وزارت خارجه با اشاره به عملیات موشکی اخیر ایران علیه اسرائیل می‌گوید بعید است اسرائیل این ریسک را بکند و پاسخی بدهد. از سوی دیگر اسرائیل از سوی آمریکا نیز تحت فشار است.

خبرنگار «انتخاب» برای بررسی سناریو‌های جدید پیش روی کشور‌های منطقه از جمله ایران با علی سقاییان، دیپلمات سابق گفتگو کرده است که مشروح آن در زیر می‌آید:

گام بعدی پس از پاسخ ایران به اسرائیل برای دو طرف چه خواهد بود؟
طرف ایرانی طبق بیانیه سپاه پاسداران، در رابطه با عمل متقابل بیان کرد که این اقدام در واکنش به ترور شهید هنیه و شهید نصرالله انجام شد. این عملیات تمام شده است، اما اگر رژیم صهیونیستی دست به پاسخ بزند، شرایط سخت‌تر می‌شود و پاسخ محکمی دریافت خواهد کرد. بعید است اسرائیل این ریسک را بکند و پاسخی بدهد. از سوی دیگر اسرائیل از سوی آمریکا نیز تحت فشار است.

اگر ایران بخواهد بازدارندگی اتمی ایجاد کند، چقدر این پروسه طول می‌کشد؟ باتوجه به شرایط اضطرار فعلی شدنی ست؟ یعنی ایران فرصت شش ماه تا دو ساله دارد برای اتمی شدن؟  
در زمینه بازدارندگی هسته‌ای، هنوز هم فتوا مقام معظم رهبری وجود دارد. کارشناسانی که این حرف را تکرار می‌کنند، احساسی صحبت می‌کنند. مسئولین رسمی چنین اظهارنظراتی نداشته‌اند. البته مسائل هسته‌ای هم یک راهبرد است. علم هسته‌ای ما یک علم بومی است و برای درمان و انرژی از آن استفاده کرده‌ایم.ما پادمان آژانس هسته‌ای را قبول داریم و بازرسی‌ها از بخش‌های هسته‌ای ما ادامه دارد. با توجه به فتوای مقام معظم رهبری ما سلاح هسته‌ای را برای تمام جهان حرام می‌دانند.  

موضع چین و روسیه نسبت به این تقابل چه خواهد بود؟
موضع چین همیشه در این موارد توصیه به خویشتن‌داری بوده است. در مورد حمله به کنسولگری ما در سوریه و ترور هنیه، اسرائیل را محکوم کرده است. روسیه نیز در شورای امنیت این اقدامات را محکوم کرد و با نماینده آمریکا بحث داشتند. چینی‌ها سعی می‌کنند در مورد پاسخ‌های موشکی، موضع بی طرف داشته باشند. با توجه به ارتباطات روسیه با ایران، صرفا پیام‌هایی مبنی برخویشتن داری صادر می‌شود.

نظرات بینندگان