arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳

وزیر خارجه اسرائیل: ورود دبیرکل سازمان ملل به اسرائیل ممنوع است / او حملات اخیر ایران را محکوم نکرده / گوترش از اسرائیل متنفر است؛ او لکه ننگی در تاریخ سازمان ملل به شمار می‌رود / واکنش سازمان ملل: اظهارات کاتس بیانیه سیاسی بود

سازمان ملل در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه اسرائیل علیه دبیرکل این سازمان، این اظهارات را «بیانیه‌ای سیاسی» توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته با بیان اینکه «آنتونیو گوترش» عنصر نامطلوب است، از ورود او به اراضی اشغالی ممانعت به عمل آورده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته است این تصمیم به دلیل واکنش گوترش به حملات ایران علیه اراضی اشغالی گرفته شده، چون دبیرکل سازمان ملل این اقدام از سوی ایران را محکوم نکرده است!

کاتس همچنین گفت که گوترش از اسرائیل «متنفر» است و او را «لکه ننگی» در تاریخ سازمان ملل دانست.

ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با واکنش سازمان ملل روبرو شده است. این سازمان، امروز - پنجشنبه - اظهارات کاتس را «اظهاراتی سیاسی» توصیف و اعلام کرد که به همکاری‌ها و ارتباط خود با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد زیرا «مجبور است».

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «عنصر نامطلوب خوانده شدن دبیرکل سازمان ملل از سوی وزیر خارجه اسرائیل، حمله‌ای تازه و تکراری از سوی دولت اسرائیل علیه سازمان ملل و نیروهای این سازمان است.»

طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» اتهامات رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد و همواره رژیم صهیونیستی در توجیه جنایات خود، سازمان ملل را به «یهودستیزی» متهم کرده است.

در طول سال گذشته، سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن عملیات طوفان‌الاقصی، اعلام کرد که این عملیات به تنهایی رخ نداده و اقدامات ستیزه‌جویانه رژیم صهیونیستی به شکل گرفتن این عملیات و عواقب آن کمک کرده است. این رویکرد سازمان ملل، به خشم صهیونیست‌ها انجامیده و همواره سازمان ملل را به دفاع از مقاومت فلسطین و یهودستیزی متهم کرده است.

از طرفی، به اذعان آسوشیتدپرس، با توجه به حمله زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان و ادامه یافتن حملات هوایی آن علیه بیروت و غیرنظامیان لبنانی، ادامه یافتن جنگ غزه و دیگر تحولات اخیر در منطقه، غرب آسیا را به وقوع جنگی فراگیر سوق داده است.

در همین راستا، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، نشستی ویژه برای بررسی تحولات منطقه برگزار کرد و نمایندگان آمریکا و انگلیس در سازمان ملل که جزو حامیان سرسخت رژیم اشغالگر هستند، در تلاش بودند تا این نشست اقدامات رژیم صهیونیستی را نادیده و اقدام مشروع ایران (عملیات وعده صادق ۲) را که در دفاع از خود صورت گرفته محکوم کنند.

حامیان رژیم صهیونیستی در اقدام خود ناکام ماندند و بسیاری از کشورها، رژیم صهیونیستی را مسئول عواقب اقدامات خود معرفی و خواستار آتش‌بس فوری در غزه و لبنان شدند.

پیش از این نشست، گوترش در پاسخ به سوال خبرنگاران به اقدام رژیم صهیونیستی در منع ورود او به سرزمین‌های اشغالی واکنشی نشان نداد و فقط گفت: «خشونت‌های تلافی‌جویانه و این چرخه تنش باید متوقف شود. خاورمیانه و ساکنین آن لبه پرتگاه قرار گرفته‌اند.»

با این وجود، امروز، سخنگوی گوترش اظهارات مخرب کاتس را محکوم کرد و گفت: «گوترش همواره خشونت‌های حماس را محکوم کرده اما دولت اسرائیل به انتقاد از دبیرکل سازمان ملل ادامه داده است.»

دوجاریک همچنین گفت: «در طول ۲۴ سال خدمتم در سازمان ملل، هیچ‌یک نیروهای سازمان ملل توسط هیچ کشوری عنصری نامطلوب توصیف نشده بودند و در طول تاریخ سازمان ملل، هیچ کشوری مانع ورود دبیرکل سازمان ملل نشده بود.»

او در آخر تصریح کرد: «ما مجبوریم ارتباط خود با اسرائیل را حفظ کنیم.»

نظرات بینندگان