arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۹ شهریور ۱۳۸۰: تماس تلفنی طولانی نخست وزیر انگلیس با خاتمی درباره برنامه مبارزه با تروریسم/ اصرار دارند با آمریکا همکاری شود اما ایران اصولا با حمله به افغانستان مخالف است

خاطرات هاشمی رفسنجانی: توني ‌بلر، نخست‌وزير انگلستان، در مسير آمريكا از داخل هواپيما، تلفنى با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، صحبت طولانى در مورد برنامه مبارزه با تروريسم داشته است. ما مى‌گوييم، اين برنامه بايد با تصويب سازمان ملل و زير نظر آن باشد و آمريكا و ديگران، چنين حقى ندارند. آنها اصرار دارند كه با آمريكا همكارى شود و ايران اصولاً با حمله به افغانستان مخالف است؛ مثل بسيارى از كشورهاى ديگر.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۲۹ شهریور ۱۳۸۰: ديروز و ديشب، باران زيادى در تهران و بعضى شهرهاى ديگر باريده و شروع خوبى براى پاييز است.در دفتر كوشك بودم. عصر به خانه برگشتم و تا آخر شب، به مطالعه و اصلاح نمايه تفسير راهنما و ديدن گزارش‌ها گذشت.  
 
توني ‌بلر، نخست‌وزير انگلستان، در مسير آمريكا از داخل هواپيما، تلفنى با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، صحبت طولانى در مورد برنامه مبارزه با تروريسم داشته است. ما مى‌گوييم، اين برنامه بايد با تصويب سازمان ملل و زير نظر آن باشد و آمريكا و ديگران، چنين حقى ندارند. آنها اصرار دارند كه با آمريكا همكارى شود و ايران اصولاً با حمله به افغانستان مخالف است؛ مثل بسيارى از كشورهاى ديگر.  
 
آمريكا امروز اعلام كرد كه دستور حركت هواپيماها و ناوها به منطقه مديترانه و درياى عمان و خليج فارس داده است و رسماً مى‌گويند، به ساير حاميان تروريسم هم تعرض خواهد شد.اختلاف در پاكستان، بسيار جدى است. [پرویز] مشرف، [رییس‌جمهور پاکستان]، مى‌خواهد با آمريكا همكارى‌كنند و احزاب و علما و بسيارى از مردم مخالف‌اند. اجلاس علماى افغانستان، امروز به كار خود پايان داد و در بيانيه‌اى اعلام كرد كه آقاى بن‌لادن، اگر مى‌تواند داوطلبانه از افغانستان برود و اگر آمريكا به افغانستان حمله كرد، جهاد بر همه مسلمين واجب مى‌شود و از آمريكا خواست، ادله خود را ارایه كند و وارد مذاكره شود. آمريكا جواب داده كه وقت مذاكره گذشته، موقع عمل است. 
 
در فلسطين هم آتش‌بس اعلام شده، نقض شد وگروه‌هاى جهادى هم اصلاً آن را قبول ندارند. در آمريكا و بعضى ازكشورهاى غربى و استراليا، به افراد و مساجد و مراكز اسلامى حمله و اهانت مى‌شود. در آمريكا، تاكنون سه نفر مسلمان لبنانى كشته شده‌اند و يك نفر سيك هندى هم به خاطر شباهت به مسلمين،كشته شده است.
نظرات بینندگان