arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

بلینکن در نشست پاریس: اقدامات تنش‌زا، توافق آتش‌بس غزه را دشوارتر می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که آمریکا نمی‌خواهد شاهد اقدامات تشدیدکننده تنش‌ها از سوی هیچ طرفی باشد که معتقد است که این اقدامات برقراری آتش‌بس در غزه را دشوارتر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که آمریکا نمی‌خواهد شاهد اقدامات تشدیدکننده تنش‌ها از سوی هیچ طرفی باشد که معتقد است که این اقدامات برقراری آتش‌بس در غزه را دشوارتر کند.
 
او که روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ماه برای نشستی به میزبانی فرانسه با هدف تلاش برای احیای مذاکرات آتش‌بس در غزه و جلوگیری از گسترش جنگ به لبنان در پاریس حاضر شده بود، بهترین راه مقابله با بحران انسانی در غزه را آتش‌بس دانست.
 
این دهمین سفر آنتونی بلینکن به منطقه از زمان جنگ غزه است که با حمله حماس در ۱۵ مهرماه آغاز شد.
 
هدف از این سفر تلاش دیگری برای نجات مذاکرات متوقف‌شده‌ای بود که به میانجی‌گری مصر، قطر و ایالات متحده برای پایان دادن به این درگیری صورت می‌گرفت.
 
این نشست پس از درپی انفجار هزاران پیجِر، بی‌سیم‌ و تجهیزات ارتباطی متعلق به نیروهای حزب‌الله در لبنان  برگزار می‌شود.
 
واشنگتن به‌طور صریح انفجار صدها دستگاه ارتباطی را که توسط عوامل گروه در سراسر لبنان استفاده می‌شد و منجر به شهید شدن ده‌ها نفر و زخمی شدن هزاران نفر شده است،‌ محکوم نکرده است.
 
با این حال، کاخ سفید در روز چهارشنبه، همچون فرانسه، به همه طرف‌ها در مورد تشدید درگیری هشدار داد.
 
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، پس از گفت‌وگو با همتای فرانسوی‌اش استفان سژورن، بار دیگر طرفین را به خویشتن‌داری فراخواند و گفت که «فرانسه و ایالات متحده در درخواست برای خویشتن‌داری و کاهش تنش به ویژه در مورد لبنان متحد هستند».
 
پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که همزمان با تشدید بی‌سابقه بحران در خاورمیانه، نمایندگان بلندپایه دستگاه دیپلماسی فرانسه، آمریکا، بریتانیا، آلمان و ایتالیا قرار است روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در پاریس نشست فوق‌العاده‌ای برگزار کنند.
 
آنتونی بلینکن که با امید بهبود در پیشرفت مذاکرات آتش‌بس به قاهره سفر کرده بود، از آنجا راهی پاریس شد.
 
پیشتر اعلام شده بود که حضور آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در این نشست قطعی است اما او در این نشست حاضر نبود و به گفته منابع دیپلماتیک یک مقام رسمی دیگر در غیاب او در نشست حاضر شد.
 
بلینکن در طول توقف چند ساعته خود در پاریس با وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا استفان سژورن و آنتونیو تاجانی و نیز دیوید لامی از بریتانیا دیدار خواهد کرد.
 
به گفته آنتونیو تاجانی احتمالاً تقویت حمایت غرب از اوکراین در جنگ با روسیه هم در دستور کار نشست روز پنج‌شنبه در پاریس قرار دارد. وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته نیز در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دیدار کرده بود.
 
تحولات اخیر در لبنان می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای ایجاد آتش‌بس بین اسرائیل و گروه حماس در غزه را به خطر بیاندازد.
نظرات بینندگان