arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۵ شهریور ۱۳۸۰: به رسانه‌ها ابلاغ شده در خصوص ۱۱ سپتامبر حالت اظهار خوشحالى نداشته باشند /نیرو‌ها را در مرزهایمان با افغانستان براى جلوگیرى از ورود مهاجران، تقویت کرده‌ایم

خاطرات هاشمی رفسنجانی: در مرزهايمان با افغانستان، نيروها را براى جلوگيرى از ورود مهاجران، تقويت كرده‌ايم و با همكارى سازمان ملل، چند اردوگاه براى پذيرش آوارگان احتمالى، ايجاد مى‌كنيم. نظريه اينكه حملات [یازده سپتامبر]، توسط مخالفان داخلى آمريكا و تحريك موساد انجام شده، روز به روز تقويت مى‌شود، ولى آمريكا مايل نيست، به آن توجه ‌كند و مى‌خواهد با استفاده از فرصت ايجاد شده، عليه تروريسم اقدام كند و پرونده‌هاى گذشته را هم در نظر دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۲۵ شهریور ۱۳۸۰: با معاونان مركز تحقيقات [مجمع تشخیص‌مصلحت نظام] جلسه داشتم. تمام وقت صرف مسایل اخير آمريكا [حملات یازده سپتامبر] شد.دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، مذاكرات و تصميمات شوراى عالى امنيت ملي و دبيرخانه را توضيح داد. به رسانه‌ها ابلاغ شده كه حالت اظهار خوشحالى نداشته باشند و مصاحبه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] و آقاى روحانى نيز توصيه شده است. 
 
معلوم نيست كه هدف آمريكا از انتقام، فقط افغانستان است يا بنا دارد به كشورهاى اسلامى ديگر، منجمله ايران به اتهام حمايت از تروريسم، آسيب برساند.از اظهارات [جرج دبلیو] بوش، [رییس‌جمهور آمریکا] كه گفته، اين جنگ طولانى و وسيع است و از مردم آمريكا خواسته صبور باشند و نيز از تصويب 40 ميليارد دلار، كسر نيمى از آن براى ترميم خرابى‌ها و ده ميليارد دلار براى تقويت اطلاعات و ده ميليارد دلار، براى براى مبارزه با تروريسم است و نيز از اعلام حالت فوق‌العاده و احضار 50 هزار نيروى ذخيره و نيز از تلاش زياد، براى جلب حمايت كشورهاى ديگر، برمى‌آيد كه برنامه وسيع باشد.
 
پاكستان اعلام كرده، كليات خواسته‌هاى آمريكا را پذيرفته است. آمريكا به پاكستان، صريحاً گفته، يا با طالبان باشد و هزينه همكارى با آنها را بپردازد، يا با آمريكا باشد؛ در اين صورت بايد همكارى همه‌جانبه براى شكست طالبان و بن‌لادن داشته باشد؛ گويا دوم را پذيرفته و امروز ديپلمات‌هاى خود را از افغانستان خواسته است و به طالبان سه روز مهلت داده كه بن‌لادن را تحويل بدهند. 
 
دكتر روحانى‌گفت، آمريكا از پاكستان، روسيه و جبهه متحد شمال افغانستان، خواسته كه اهداف مهم را كه در افغانستان قابل زدن است، به او بدهند. روسيه نقاط زيادى را معرفى كرده و جبهه شمال هم آمادگى دارد، همكارى كنند.گفت، احمدشاه مسعود، همان لحظه ترور درگذشته بود؛ به خاطر شرايط جارى، مرگ او اعلام نشده است، ولى اروپا و آمريكا و روسيه مى‌دانستند.
 
در مرزهايمان با افغانستان، نيروها را براى جلوگيرى از ورود مهاجران، تقويت كرده‌ايم و با همكارى سازمان ملل، چند اردوگاه براى پذيرش آوارگان احتمالى، ايجاد مى‌كنيم. نظريه اينكه حملات [یازده سپتامبر]، توسط مخالفان داخلى آمريكا و تحريك موساد انجام شده، روز به روز تقويت مى‌شود، ولى آمريكا مايل نيست، به آن توجه ‌كند و مى‌خواهد با استفاده از فرصت ايجاد شده، عليه تروريسم اقدام كند و پرونده‌هاى گذشته را هم در نظر دارد.
 
جمهورى آذربايجان، اعلام كرده كه به خاطر شرايط ناشى از حمله آمريكا، سفر [حیدر] على‌اف، [رییس‌جمهور] به ايران را كه قرار بود، فردا انجام شود، به تأخير انداخته. آقاى [حسین] مهرپور، [مشاور حقوقی رییس‌جمهور] گفت، در كنفرانس دوربان، كشورهاى اسلامى با فشار آمريكا و اروپا، عقب‌نشينى افتضاح‌آميزى كردند و قطعنامه به نفع اسرایيل تمام شد. 
 
از آقاى [عباسعلی] علیزاده، [رییس‌کل دادگستری استان تهران]، در مورد پرونده ریيس‌دفتر معاون اول ریيس‌جمهور پرسيدم. گفت، [اتهامات او] استفاده از امكانات دولتى براى‌كارگاه شخصى و واردكردن 10 تُن اسفنج تيتانيوم به اسم قراضه آهن و آلوده‌كردن محيط‌زيست براى توليد پالاديوم، به صورت غيرمجاز [است].
 
عصر آقاى [علی] خرم، سفيرمان در [مقر] سازمان ملل در سویيس آمد.گفت،گروهى دارند تلاش مى‌كنند كه ادعاي مسأله اعدام‌ها بعد از [عملیات] مرصاد را كه در خاطرات آیت‌الله منتظرى آمده، از طريق دادگاه بين‌المللى پيگيرى‌كنند و خواست، قوه قضایيه با برنامه‌ريزى، طرح دفاعى تهيه كنند. به ايشان گفتم، تلاش كنند از منابع قابل اطمينان، هدف و سياست آمريكا، از اقدامات تلافى‌جويانه را كشف نمايد. شب، براى اصلاح دندان، به بيمارستان اختر رفتم.
نظرات بینندگان