arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

مالیات و جریمه چند میلیارد یورویی برای اپل و گوگل؛ غول‌های فناوری آمریکایی در اروپا نقره‌داغ شدند

دادگاه عالی اروپا با صدور حکمی دو غول بزرگ فناوری آمریکایی را ملزم به پرداخت میلیاردها یورو مالیات‌ معوقه و جرائمی کرد که تاکنون نسبت به تسویه آن‌ها طفره رفته‌اند. اروپا بواسطه این حکم در نبرد حقوقی چند میلیارد یورویی با شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند آیفون و نیز شرکت غول‌آسای گوگل که مالک بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی است، پیروز بیرون آمد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: دادگاه عالی اروپا با صدور حکمی دو غول بزرگ فناوری آمریکایی را ملزم به پرداخت میلیاردها یورو مالیات‌ معوقه و جرائمی کرد که تاکنون نسبت به تسویه آن‌ها طفره رفته‌اند.
 
اروپا بواسطه این حکم در نبرد حقوقی چند میلیارد یورویی با شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند آیفون و نیز شرکت غول‌آسای گوگل که مالک بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی است، پیروز بیرون آمد.
 
به موجب حکم روز سه‌شنبه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، شرکت گوگل به دلیل نقض قوانین ضد انحصار بیش از ۲ میلیارد یورو جریمه شده و شرکت اپل نیز ملزم است ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۳ میلیارد دلار) مالیات معوقه خود را به اتحادیه اروپا پرداخت کند.
 
هر دو پرونده به نوعی تلاش و مبارزه حقوقی از سوی بروکسل برای بستن راه‌های فرار مالیاتی به روی غول‌های فناوری ایالات متحده و نیز مجازات این شرکت‌ها برای نادیده گرفتن قوانین و مقررات رقابتی تلقی می‌شود.
 
قضات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا همچنین در حکم خود با اشاره به توافق مالیاتی پیشین میان اپل و دوبلین، اعلام کردند که «ایرلند به شرکت اپل کمک غیرقانونی کرده و موظف است آن را بازپس بگیرد.»
 
پرونده شکایت علیه گوگل به سال ۲۰۱۷ باز می گردد، زمانی که اتحادیه اروپا این شرکت آمریکایی را متهم کرد که لینک‌های خرید آنلاین گوگل را در جستجوها اولویت بندی می کند.
 
اتحادیه اروپا این اقدام را مغایر با قوانین ضد انحصار جاری در کشورهای عضو تشخیص داد و علیه غول‌آمریکایی فعال در حوزه فناوری و جستجوهای اینترنتی شکایت کرد.
 
این شکایت منجر به صدور حکمی علیه شرکت گوگل برای پرداخت ۲ میلیارد و چهارصد میلیون یورو جریمه به دلیل نقض قوانین رقابتی در اروپا شد.
 
مسئولان شرکت گوگل اما از پرداخت این جریمه در آن زمان سرباز زدند و نزد دیوان دادگستری اتحادیه اروپا درخواست تجدید نظر کردند.
 
این دادگاه عالی اروپایی روز سه‌شنبه با صدور حکمی، ضمن رد اعتراض گوگل، جریمه وضع شده در حکم اولیه را مورد تایید قرار داد.
 
در حکم قضات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا آمده است: «با توجه به ویژگی‌های بازار و شرایط خاص پرونده، رفتار گوگل تبعیض‌آمیز بوده و در محدوده رقابت منصفانه قرار نمی‌گیرد.»
 
گوگل در واکنش به این حکم اعلام کرد که از سال ۲۰۱۷ تغییراتی را برای رعایت مقررات اتحادیه اروپا اعمال کرده‌ است.
 
جدال حقوقی طولانی‌ مدت اتحادیه با اپل
 
پرونده اتحادیه اروپا علیه اپل سال ۲۰۱۶ به جریان افتاد؛ شکایت بروکسل به اتهاماتی مبنی بر حصول یک توافق مالیاتی «شیرین» میان شرکت سازنده گوشی‌های آیفون و مقامات ایرلندی، ارتباط داشت. ایرلند کشوری است که دفتر مرکزی شرکت اپل در اروپا را در خود جای داده است.
 
اتحادیه اروپا مدت‌ها است که خواهان بازپرداخت مالیات معوقه شرکت اپل بر یارانه و کمک غیرقانونی دریافت شده از دوبلین است که در نتیجه یک توافق مالیاتی ویژه بین اپل و دوبلین به این شرکت اعطا شده است.
 
شرکت اما اپل می‌گوید این مالیات‌ها در آمریکا باید پرداخت شود و پرداخت دوباره آن‌ها در اروپا، نوعی مالیات مضاعف است.
 
شرکت آمریکایی سازنده گوشی‌های آیفون با همین استدلال پیش‌تر توانسته بود حکم دادگاه را به نفع خود کند و از پرداخت این مالیات‌ها معاف شود، اما این موضوع از سوی اتحادیه اروپا برای تجدید نظر به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد.
 
کمیسیون اروپا سال ۲۰۲۰ برای اولین بار این موضوع را به چالش کشید و چهار سال پس از آن نیز درگیر مجادلات حقوقی با شرکت اپل بود تا اینکه سرانجام روز سه‌شنبه حکم دیوان دادگستری اروپا به نفع کمیسیون صادر شد.
 
هر دو حکم صادر شده در این روز علیه شرکت‌های آمریکایی گوگل و اپل قطعی و لازم‌الاجرا هستند.
نظرات بینندگان