arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی در حال رقم خوردن است / دولت قبل تعداد قابل توجهی از دانشجویان و اساتید را با چالش‌های مختلف از جمله اخراج و توبیخ مواجه کرد / کمیته‌های انضباطی هم با رویکرد جدید، تفاوت جدی خواهد کرد / کمتیه انضباطی برای پیشگیری است، نه اینکه مانع فعالیت دانشجو و استاد شود

ظریفیان، معاون وزیر امور در دولت اصلاحات، درباره بازگشت اساتید و دانشجویان گفت: امروز در جلسه تودیع و معارفه وزیر علوم، آقای پزشکیان به صراحت اعلام کردند که دانشجویان و اساتید بازگردند. وزارت علوم از سوی رئیس جمهور موظف شد که بدون محدودیت، اخراجی‌ها را بازگردانند و یک فهرست به سرعت از آن‌ها تهیه شود. آمار اساتید و دانشجویان اخراجی مشخص نیست و در هر دانشگاه متفاوت است. اگر آماری هم وجود داشته باشد، دست دولت قبل است و باید از دانشگاه‌ها به صورت مشخص کسب نظر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی در حال رقم خوردن است و پزشکیان هم در جلسه تودیع و معارفه وزیر علوم به آن اشاره شد. اشاره‌ای که چندان خوشایند وزیر دولت رئیسی نبود و در چهره او این نارضایتی کاملاً خود را نشان می‌داد. دولت سه ساله رئیسی تعداد قابل توجهی از دانشجویان و اساتید را با چالش‌های مختلف از جمله اخراج و توبیخ مواجه کرد.

ظریفیان، معاون وزیر امور در دولت اصلاحات، درباره بازگشت اساتید و دانشجویان به «انتخاب» گفت: امروز در جلسه تودیع و معارفه وزیر علوم، آقای پزشکیان به صراحت اعلام کردند که دانشجویان و اساتید بازگردند. وزارت علوم از سوی رئیس جمهور موظف شد که بدون محدودیت، اخراجی‌ها را بازگردانند و یک فهرست به سرعت از آن‌ها تهیه شود. آمار اساتید و دانشجویان اخراجی مشخص نیست و در هر دانشگاه متفاوت است. اگر آماری هم وجود داشته باشد، دست دولت قبل است و باید از دانشگاه‌ها به صورت مشخص کسب نظر شود.

او افزود: البته منظور از بازگشت، درباره کسانیست که به دلایل سیاسی اخراج شده‌اند و هر کسی اخراجی نباید بازگردد. شاید یک دانشجو به علت خطا قضایی و یا ضعف تحصیل اخراج شده باشد. منظور از بازگشت، اخراج‌های سیاسی است.

وی درباره تغییر ساختار کمیته‌های انضباطی و رویکرد‌های برخورد با دانشجویان گفت: نوع رویکرد دولت فعلی این است که حق خواهی و حق طلبی را یک ارزش می‌داند. فعالیت‌های دانشجویی هم از نظر دولت یک فرصت است و تهدید نیست. نگاهی که در گذشته وجود داشت، این فعالیت‌ها را تهدید می‌دانست. کمیته‌های انضباطی هم با این رویکرد، تفاوت جدی خواهد کرد. چرا در وزارت علوم هم کمیته انتظامی اساتید و هم کمیته انضباطی درون دانشگاه است و به قوه قضاییه ارتباط ندارد؟ چون فعالیت در این محیط‌ها شرایطی دارد که با بیرون از دانشگاه متفاوت است. کمتیه انضباطی برای پیشگیری است نباید مانع فعالیت دانشجو و استاد شود.

نظرات بینندگان