arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

لاوروف: غرب در حال بازی با آتش است؛ جنگ جهانی سوم تنها به اروپا محدود نخواهد ماند

مسکو می‌گوید غرب با اجازه دادن به اوکراین برای حمله به عمق روسیه که با موشک‌های ساخت آن‌ها صورت می‌گیرد در حال بازی با آتش است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه با بیان این مطلب همچنین به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که «جنگ جهانی سوم» تنها به اروپا محدود نخواهد ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: مسکو می‌گوید غرب با اجازه دادن به اوکراین برای حمله به عمق روسیه که با موشک‌های ساخت آنها صورت می‌گیرد در حال بازی با آتش است.
 
سرگئي لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه با بیان این مطلب همچنین به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که «جنگ جهانی سوم» تنها به اروپا محدود نخواهد ماند.
 
اوکراین در ۶ اوت به منطقه کورسک روسیه حمله کرد و بزرگترین حمله خارجی به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم را رقم زد. ولادیمیر پوتین هم پیش‌تر گفته بود که مسکو به این حمله پاسخ شایسته‌ای خواهد داد.
 
لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌های خود غرب را متهم کرد که به دنبال تشدید جنگ اوکراین است و موافقت با درخواست‌های اوکراین برای کاهش محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات خارجی نشان می‌دهد «غرب دنبال دردسر است.»
 
از زمان حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲، پوتین بارها در مورد خطر یک جنگ بسیار گسترده‌تر که بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان را درگیر می‌کند، هشدار داده ، اگرچه او گفته است که روسیه خواهان درگیری با ناتو و ایالات متحده آمریکا نیست.
 
لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «اکنون یک بار دیگر تأیید می‌کنیم که بازی با آتش (که الان آن بچه‌ها دارند با کبریت بازی می‌کنند) بسیار برای عموها و عمه‌های بزرگ‌تر خطرناک است.»
 
او در ادامه در گفتگو با خبرنگاران در مسکو افزود: «آمریکایی‌ها به صراحت گفت‌وگوها درباره جنگ جهانی سوم را چیزی می‌دانند که اگر اتفاق بیفتد، منحصراً اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درک این نکته بسیار مهم است که ما دکترین خود را داریم؛ شامل دکترین استفاده از سلاح هسته‌ای که اتفاقا در دست بازبینی است و سران آمریکا از آن اطلاع دارند.»
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل ماه جاری گفته بود که حمله به منطقه کورسک روسیه نشان داد که تهدیدهای کرملین برای مقابله به مثل یک بلوف بود.
 
زلنسکی گفت که اوکراین به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی متحدان، نمی‌تواند از سلاح‌هایی که در اختیار دارد برای ضربه زدن به برخی از اهداف نظامی روسیه استفاده کند. او از متحدان خواست تا در تصمیم گیری های خود در مورد چگونگی کمک به کی‌یف در جنگ جسورتر باشند.
 
روسیه گفته است که تسلیحات غربی از جمله تانک‌های بریتانیایی و سامانه‌های موشکی آمریکا توسط اوکراین در کورسک استفاده شده است. کی‌یف استفاده از موشک های هیمارس آمریکا را برای از بین بردن پل ها در کورسک تایید کرده است.
 
واشنگتن می گوید که در مورد برنامه های اوکراین قبل از حمله غافلگیرانه به کورسک مطلع نشده است. ایالات متحده همچنین گفته است که هیچ شرکتی در این عملیات نداشته است.
 
سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی پوتین، روز سه شنبه گفت که مسکو اظهارات غرب را مبنی بر اینکه ارتباطی با حمله کورسک ندارد، باور نمی‌کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم گفته بود که دخالت ایالات متحده آمریکا در این عملیات «یک واقعیت آشکار» است.
نظرات بینندگان