arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

۱۰۰ میلیارد پول در جیب محیط زیست برای سکوت؟ / عضو شورای شهر اصفهان: معلوم شده که بده و بستان‌هایی بین محیط زیست و صنایع وجود دارد / مردم در خفقان و مشکلات زیست محیطی هستند؛ به چشم از بین رفتن مردم اصفهان را می‌بینیم

احمد شریعتی، عضو شورای شهر اصفهان، درباره کمک صنایع به محیط زیست اصفهان و خارج کردن صنایع از مرحله آلایندگی به «انتخاب» گفت: «در یک جلسه‌ای با حضور مدیرکل محیط زیست گفتند که از آلایندگی صنایع فولاد و پالایشگاه ونیرگاه شکایت کردیم، ما هم تحسین کردیم؛ بعد از آن گفتند که فولاد و پالایشگاه آلاینده نیستند. بعد از آن به دادستان گفتیم چه اقداماتی کردید و مشخص شد اصلاً محیط زیست شکایتی نکرده است. بعد از آن معلوم شد که بده و بستان‌هایی بین محیط زیست و صنایع وجود دارد. اگر سازمان محیط زیست ادعا دیگری دارد بیان کند. اصفهان دیگر ظرفیت توسعه صنعت ندارد. به ما گفته‌اند که از ردیف‌های اجتماعی صنایع نزدیک ۱۰۰ میلیارد کمک به سازمان‌ها کرده‌اند. مردم دیگر در خفقان و مشکلات زیست محیطی هستند و به چشم از بین رفتن مردم اصفهان را می‌بینیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اصفهان با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. بحران‌هایی که در یکسال اخیر افزایش چشمگیری داشته و در حوزه آلودگی هوا، کمبود آب و فرونشست، سرآمد شده است. مسئولین محیط زیست اصفهان نیز مشخص نیست چه اقدامات مشخصی در این زمینه داشته‌اند. یکی از اعضا شورای شهر در روز‌های اخیر اعلام کرد که صنایع به محیط زیست 100 میلیارد تومان اعتبار داده‌اند و پرداخت این پول کماکان محل سؤال است.

احمد شریعتی، عضو شورای شهر اصفهان، درباره کمک صنایع به محیط زیست اصفهان و خارج کردن صنایع از مرحله آلایندگی به «انتخاب» گفت: «در یک جلسه‌ای با حضور مدیرکل محیط زیست گفتند که از آلایندگی صنایع فولاد و پالایشگاه ونیرگاه شکایت کردیم، ما هم تحسین کردیم؛ بعد از آن گفتند که فولاد و پالایشگاه آلاینده نیستند. بعد از آن به دادستان گفتیم چه اقداماتی کردید و مشخص شد اصلاً محیط زیست شکایتی نکرده است. بعد از آن معلوم شد که بده و بستان‌هایی بین محیط زیست و صنایع وجود دارد. اگر سازمان محیط زیست ادعا دیگری دارد بیان کند. اصفهان دیگر ظرفیت توسعه صنعت ندارد. به ما گفته‌اند که از ردیف‌های اجتماعی صنایع نزدیک 100 میلیارد کمک به سازمان‌ها کرده‌اند. مردم دیگر در خفقان و مشکلات زیست محیطی هستند و به چشم از بین رفتن مردم اصفهان را می‌بینیم. »

وی در ادامه درباره تأثیر توسعه صنعت بر آلودگی شدید اصفهان بیان کرد: «ما ارکان اربعه داریم که این ارکان شاکله سلامت انسان است. ما خاک نداریم، آب نداریم، هوا نداریم. آلاینده‌ها به شکلی است که در زمستان و تابستان هوا اصفهان آلوده است. گرما شدید هم باعث شده مشکلات ما چندین برابر شود. چرا در تابستان باید هوای ما باز هم آلوده باشد؟ علت اصلی آلودگی اصفهان صنایع است. توسعه صنعت اصفهان دیگر بس است. ما شهری مهاجرپذیر هم شده‌ایم و خدمات لازم هم نمی‌توانیم به شهروندان بدهیم. این‌ها از عوارض توسعه صنعت در اصفهان است. چند درصد برق کشور از نیروگاه اصفهان است؟ چند درصد فولاد کشور از فولاد مبارکه و ذوب آهن است؟ ما این همه منافع برای کشور داریم اما خسارت‌ها هم برای اصفهان است. جان مردم را به خطر انداخته‌اند و سرطان‌ها و بیماری‌های نوپدید در اصفهان زیاد شده است. »

شریعتی درباره انتقال آب از جنوب به اصفهان و توسعه صنعت گفت: «شرق اصفهان مردم واقعاً گرفتار شده‌اند. از آن طرف استان‌های همجوار با پول فولاد ما آب را از خلیج فارس به یزد و کرمان آورده‌اند اما اصفهان هنوز برای آب شرب مشکل دارد و به یزد آب می‌دهد. آبی که قرار بود از جنوب بیاید برای تأمین صنعت اصفهان به کار گرفته خواهد شد. از رئیس جمهور منتخب می‌خواهیم که برای انتخاب استاندار و وزرای نیرو، حق مردم اصفهان را در نظر بگیرند. خداوند به آقای پزشکیان کمک کند. اصفهان 24 هزار شهید داده است، حرمت خون شهدا باید حفظ شود. مردم اصفهان حق خودشان را می‌خواهند اما داریم به مرحله سخت و غیرقابل تحملی وارد می‌شویم. »

عباس حاج رسولی‌ها، عضو دیگر شورای شهر اصفهان نیز درباره بحران‌های محیط زیستی این شهر به «انتخاب» گفت: «ظلمی که به اصفهان از سمت آلایندگی و صنایع اطراف شهر شد قابل بخشش نیست. پروژه بهشت آباد و قطع آب زاینده رود یک ظلم بود. سال 82 طرح بهشت آباد مصوب بود و تمام دولت‌ها تاکنون مسئول آن هستند. طرح بهشت آباد یک میلیارد مترمکعب آب برای اصفهان و چهارمحال و یزد و کرمان داشت؛ این پروژه کار دشواری هم نداشت. شورای شهر شهرکرد هم موافق بودند اما ده پانزده سال اخیر همواره این طرح بی نتیجه باقی مانده است. من از اول انقلاب تا کنون که نگاه می‌کنم، وضعیت ما خیلی دچار مشکل شده و بیماری‌ها از گذشته تا امروز خیلی افزایش یافته است. دستگاه‌های نظارتی باید به میدان بیایند. دولت جدید باید دغدغه اولش در اصفهان آلودگی باشد. چند سال آینده دیگر اصفهان جای زندگی نیست. آلودگی حیات شهر را تهدید می‌کند. »

نکته قابل توجه در این بین موضع عضو کمیسیون آب شورای شهر نسبت به پرداخت پول صنایع به محیط زیست بود. در تماس با مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب شورای شهر نیز پاسخ دقیقی دریافت نشد؛ او به خبرنگار «انتخاب» گفت: «من که این حرف را نزدم؛ از هرکسی این ادعا را کرده بپرسید. من قاضی نیستم. »

نظرات بینندگان