arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

جنجال در بوکس زنان در المپیک؛ آنچه می‌دانیم و آنچه نمی‌دانیم

ایمان خلیف از الجزایر و لین یو-تینگ از تایوان، در حالی اجازه شرکت در مسابقات بوکس زنان در المپیک پاریس را پیدا کردند، که در مسابقات جهانی سال گذشته به دلیل رد شدن در آزمایش‌های جنسیتی،‌ نتوانستند در آن رقابت‌ها شرکت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: ایمان خلیف از الجزایر و لین یو-تینگ از تایوان، در حالی اجازه شرکت در مسابقات بوکس زنان در المپیک پاریس را پیدا کردند، که در مسابقات جهانی سال گذشته به دلیل رد شدن در آزمایش‌های جنسیتی، نتوانستند در آن رقابت‌ها شرکت کنند.

خلیف ۲۵ ساله بعد از شکست دادن آنجلا کارینی از ایتالیا به مرحله یک‌چهارم نهایی دسته ۶۶ کیلوگرم زنان راه یافت، و لین هم با پیروزی بر سیتورا توردیبکووا از ازبکستان، به جمع هشت نفر نهایی دسته ۵۷ کیلوگرم زنان پیوست.

شرکت آن‌ها در بازی‌های المپیک، به دلیل آن که اجازه حضور در بخش زنان مسابقات جهانی سال ۲۰۲۳ را پیدا نکرده بودند، بحث‌برانگیز شده است.

کارینی، بوکسور ایتالیایی، تنها ۴۶ ثانیه بعد از شروع مسابقه با خلیف، رینگ بوکس را ترک کرد. این اتفاق باعث انتقاد از کمیته بین‌المللی المپیک شد که چرا اجازه ورود بوکسوری را داده که قبلا گفته شده بود واجد شرایط جنسیتی برای حضور در مسابقات زنان نیست.

اتحادیه جهانی بوکس که قبلا سازمان‌دهنده بوکس المپیک بود، از جمله منتقدان صریح تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل صدور مجوز برای حضور این دو ورزشکار در رقابت‌ها است.

جنسیت خلیف در هنگام تولد چه بوده است؟ مذکر به دنیا آمده یا مونث؟

«این یک مورد تراجنسیتی نیست. برای بعضی این ابهام به وجود آمد که او یک مرد است که با یک زن مسابقه داده است، اصلا این طور نیست. در این مورد از نظر علمی این توافق وجود دارد که او یک مرد نیست که با یک زن مسابقه داده باشد.»

خلیف قبلا درباره تجربیات خود از بزرگ شدن به عنوان یک دختر در الجزایر و تبعیضی که هنگام بازی فوتبال با پسران با آن روبرو شده بود، صحبت کرده است.

او در مارس ۲۰۲۴ گفت: «اجازه ندهید موانع راه شما را ببندد. در برابر هر مانعی مقاومت کنید و آن را پشت سر بگذارید. رویای من بردن مدال طلاست.»

«اگر من برنده شوم، مادران و پدران می‌توانند ببینند که فرزندانشان تا کجا می‌توانند پیشرفت کنند. من به خصوص می‌خواهم الهام‌بخش دختران و کودکانی باشم که در الجزایر با محرومیت روبرو هستند.»

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که خلیف تاکنون به جز یک زن، هویت دیگری داشته است.

او که الجزایری است در سن ۱۹ سالگی مسابقات بوکس آماتور در سطح جهانی را آغاز کرد و در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ به مقام هفدهم رسید. یک سال بعد، خلیف در مسابقات جهانی بوکس زنان به مقام نوزدهم رسید.

او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو اولین حضور خود را در مسابقات المپیک تجربه کرد. در دسته سبک‌وزن۶۰ کیلوگرم مبارزه کرد و در مرحله یک‌چهارم نهایی از کلی هرینگتون ایرلندی که در نهایت مدال طلا را گرفت، پنج-هیچ شکست خورد.

او اولین بوکسور الجزایری بود که با بردن نقره مسابقات جهانی ۲۰۲۲، در مسابقات قهرمانی جهانی مدال گرفت. او در فینال آن رقابت‌ها به امی برودهرست از ایرلند باخت که در المپیک امسال عضو تیم بریتانیاست. خلیف در همان سال در مسابقات قهرمانی آفریقا و بازی‌های کشور‌های حوزه مدیترانه قهرمان شد.

سال ۲۰۲۳، او در دسته ۶۶ کیلوگرم در بازی‌های عربی طلا گرفت و با شکست آلسینا پانگوانا از موزامبیک در فینال مسابقات مقدماتی المپیک آفریقا در سنگال، موفق شد به المپیک ۲۰۲۴ راه پیدا کند.

تا امروز، خلیف ۵۱ بار مبارزه کرده، و ۴۲ برد و ۹ باخت داشته است. شش مورد از این پیروزی‌ها با ضربه فنی به دست آمده است.

چرا پیروزی خلیف در مقابل کارینی بحث‌برانگیز شد؟

پیروزی خلیف، پس از آن که کارینی در عرض ۴۶ ثانیه تسلیم شد، جنجال‌هایی را به همراه داشت و انتقاداتی را از برخی افراد برانگیخت.

بوکسور ایتالیایی که پس از ترک مسابقه گفته بود برای «حفظ جان خود» این کار را کرده، بعدا از حریف خود عذرخواهی کرد.

بیشتر انتقادات ریشه در رد صلاحیت خلیف برای شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ در دهلی نو دارد.

او ساعاتی قبل از مسابقه نهایی برای کسب طلا در برابر یانگ لیو از چین، در آزمایش تشخیص صلاحیت جنسیتی اتحادیه جهانی بوکس مردود شد. این بوکسور الجزایری ابتدا به دادگاه داوری ورزش اعتراض کرد، اما در طی فرایند بررسی، اعتراض خود را پس گرفت.

اتحادیه جهانی بوکس گفت که خلیف «نتوانسته است معیار‌های صلاحیت برای شرکت در مسابقات زنان را که در قوانین اتحادیه تعیین شده، برآورده کند.»

مقررات اتحادیه جهانی بوکس می‌گوید: «بوکسور‌ها باید با بوکسور‌های هم‌جنس خود مبارزه کنند، به این معنی که زنان با زنان و مردان با مردان، طبق تعاریف این مقررات، مبارزه می‌کنند.»

اتحادیه جهانی بوکس یک زن، فرد مونث یا دختر را به عنوان «فردی با کروموزوم XX» و یک مرد، فرد مذکر یا پسر را به عنوان «فردی با کروموزوم XY» تعریف می‌کند.

این اتحادیه انکار کرد که سطح تستوسترون خلیف آزمایش شده است.

با وجود این کریس رابرتز، مدیر اجرایی اتحادیه جهانی بوکس، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با دن روآن، سردبیر ورزشی بی‌بی‌سی، گفت که کروموزوم XY در «هر دو مورد» یافت شده است.

رابرتز گفت که «رشته‌های مختلف کروموزوم وجود داشته» و به همین دلیل این نهاد نمی‌تواند به خلیف به عنوان یک فرد «از نظر بیولوژیکی مرد» اشاره کند.

مارک آدامز، سخنگوی این کمیته، گفت: «ما نمی‌دانیم پروتکل چه بوده است، نمی‌دانیم که آیا تست دقیق بوده است، نمی‌دانیم که آیا باید به تست اعتماد کنیم.»

«بین انجام آزمایش و اینکه آیا ما دقت آن یا حتی پروتکل تست را می‌پذیریم، تفاوت وجود دارد.»

از زمان تصمیم اتحادیه جهانی بوکس، چه تغییراتی در مقررات و اداره بوکس المپیک رخ داده است؟

کمیته المپیک در سال ۲۰۱۹، اتحادیه جهانی بوکس را به دلیل نگرانی‌هایی درباره امور مالی، اداری، اخلاقی، داوری و قضاوت به حالت تعلیق درآورد.

در سال ۲۰۲۳ اتحادیه جهانی بوکس، به دلیل تحقق نیافتن اصلاحات مورد نظر کمیته بین‌المللی المپیک، از موقعیت خود به عنوان نهاد حاکمیت جهانی این ورزش خلع شد. این تصمیم در ماه آوریل ۲۰۲۴، پس از بررسی یک اعتراض، از سوی دادگاه داوری ورزش تایید شد.

این تصمیم کمیته المپیک چهار ماه پس از آن اعلام شد که این اتحادیه جهانی بوکس، خلیف و لین یو-تینگ از تایوان را از شرکت مسابقات جهانی ۲۰۲۳ محروم کرده بود.

کمیته المپیک در سال ۲۰۲۱، سندی را در ارتباط با «انصاف، دربرگیری و عدم تبعیض بر اساس هویت جنسیتی و تغییرات جنسی» منتشر کرد.

این سند ده اصل -نه قانون- برای نهاد‌های ملی تعیین کرده تا هنگام انتخاب ورزشکاران برای بازی‌ها از آن پیروی کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک گفته است که «از شرکت هر ورزشکاری که از سوی فدراسیون بین‌المللی مربوطه، واجد شرایط تشخیص داده شده و معیار‌های صلاحیت برای شرکت در بازی‌های المپیک را کسب کرده، حمایت می‌کند. کمیته بین‌المللی المپیک در زمینه هویت جنسیتی و/یا ویژگی‌های جنسی یک ورزشکار، که از طریق فدراسیون بین‌المللی خود واجد شرایط تشخیص داده شده، تبعیض قائل نمی‌شود.»

سال ۲۰۱۹، کمیته بین‌المللی المپیک مسئولیت سازماندهی و مدیریت کنترل دوپینگ در بازی‌های المپیک را به «آژانس جهانی آزمایش» واگذار کرد.

کمیته المپیک گفته است که سیاست سفت و سختی در قبال کسانی در پیش می‌گیرد که از محصولات دوپینگ استفاده کند.

مدیر اجرایی اتحادیه جهانی بوکس می‌گوید: «بسیاری از زنان هستند که سطح تستوسترون بالاتری از مردان دارند. به همین دلیل این تصور که آزمایش تستوسترون حرف آخر را می‌زند، در واقع درست نیست.»

استیو بانس، مفسر ورزشی: «فکر می‌کنم این مسئله به بوکس المپیک، در زمانی حیاتی که آینده آن هنوز در حال بررسی است، آسیب زده است. این یک فاجعه کامل است.»

کریس رابرتز، مدیر اجرایی اتحادیه جهانی بوکس: «اگر یک بوکسور دارید که از نظر معیار‌های صلاحیتی و آزمایشی، قدرت بسیار بیشتری نسبت به دیگری دارد، این نشان می‌دهد که آن فرد مناسب دسته زنانه مسابقات نیست.»

مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک: «درخواست من این است که تلاش کنیم جنگ فرهنگی را از این موضوع دور نگه داریم، و به صورت واقعی به مسائل و افراد توجه کنیم، به افرادی فکر کنیم که درگیر ماجرا هستند و از اطلاعات نادرست واقعا آسیب می‌بینند.»

لیزا نندی، وزیر فرهنگ، رسانه و ورزش: «تماشای آن در ۴۶ ثانیه‌ای که طول کشید فوق‌العاده ناراحت‌کننده بود و می‌دانم که نگرانی‌های زیادی در مورد ورزشکاران زن وجود دارد، که آیا ما در حال ایجاد یک موازنه درست، نه فقط در بوکس بلکه در ورزش‌های دیگر هم، هستیم یا نه.»

نظرات بینندگان