arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

آیا این سوال شما هم هست که چرا شمشیربازان المپیک به یک کابل وصل هستند؟

اگر بازی‌های المپیک را تماشا می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که شمشیربازان هنگام مسابقه به یک کابل سیمی متصل شده‌اند. آیا می‌دانید چرا آنها به این کابل وصل می‌شوند؟ در واقع کابلی که به لباس شمشیر بازان متصل می‌شود از سوی دیگر به دستگاه مخصوصی دیگری وصل است که می‌تواند ضربه‌های وارد شده را ضبط و محاسبه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: اگر بازی‌های المپیک را تماشا می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که شمشیربازان هنگام مسابقه به یک کابل سیمی متصل شده‌اند. آیا می‌دانید چرا آن‌ها به این کابل وصل می‌شوند؟

 شاید شما هم مثل خیلی‌ها فکر کنید این کابل‌ها برای ایمنی رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا برای اینکه اگر شمشیرباز بیش از حد به آن طرف زمین حرکت کرد، سریع او را عقب بکشند. اما هیچ کدام از این نظریه‌ها درست نیست و این کابل‌ها، کاربرد دیگری دارد.

سرعت بسیار بالای این ورزش باعث می‌شود سخت تشخیص داد که آیا ضربه‌ای وارد شده یا چه کسی اول به چه کسی ضربه زده و آیا آن‌ها به نقاط قانونی ضربه زده‌اند یا خیر. ورزش شمشیربازی در سال‌های ابتدایی خود متکی به صداقت رقبا بود به طوری که پس از ضربه زدن آن‌ها فریاد می‌زدند و ضربه را به داوران اعلام می‌کردند، اما این کار را برای داوران کمی دشوار می‌کرد.

در سال ۱۸۹۶ میلادی، راه حلی برای این مشکل پیدا شد، آن هم یک مدار الکتریکی بود که هنگام ضربه زدن، به داوران هشدار می‌داد. این جایی بود که کابل‌ها وارد این ورزش شدند.

مایکل مک تیگ، مربی شمشیر بازی از مرکز شمشیربازی شمال-غرب در یک ویدیوی یوتیوب می‌گوید ابتدا شمشیر‌ها به «سیستم قرقره و سیستم امتیازدهی» در باشگاه یا محلی که در آن شمشیربازی می‌کنید وصل می‌شود.

در واقع کابلی که به لباس شمشیربازان متصل می‌شود، از سوی دیگر به دستگاه مخصوصی دیگری وصل است که می‌تواند ضربه‌های وارد شده را ضبط و محاسبه کند.

مسابقات شمشیربازی در سه بخش فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی با یکدیگر تفاوت دارند.

اپه اولین رشته شمشیربازی بود که در آن از سیستم امتیازدهی الکتریکی استفاده شد. در این رشته با ضربه‌های زدن به هر بخش از بدن می‌توان امتیاز گرفت.

براساس توضیح سایت تخصصی «Fencer Tips»: «از آنجایی که در رشته اپه، کل بدن در یک هدف است، ماسک شمشیربازی غیر الکتریکی برای شمشیربازی رقابتی استفاده می‌شود. در باشگاه شمشیربازی محلی شما، بدون توجه به سلاح انتخابی شما، بسیاری از ماسک‌های عمومی احتمالا ماسک‌های غیر الکتریکی هستند، زیرا آن‌ها برای اهداف آموزشی خارج از حصار برقی استفاده می‌شوند.»

اما در سایر انواع شمشیر بازی کل بدن به عنوان هدف تعریف نمی‌شود و بخش‌هایی از بدن از هدف دور هستند، به این معنی که ضربه زدن به آن‌ها باعث امتیاز گرفت نمی‌شود. به همین خاطر، فلزات رسانای الکتریکی لباس تنها در نواحی به کار می‌رود که به عنوان هدف تعیین شده است. در شمشیربازی سابر، شمشیربازان از ماسک رسانا نیز استفاده می‌کنند.

وبسایت «Fencer Tips» همچنین توضیح داده است که «ماسک در رشته سابر کاملاً رسانا است تا داوران مطمئن شوند که هرگونه ضربه‌ای روی دستگاه امتیازدهی به ثبت خواهد رسید». در واقع در شمشیربازی سابر، «ناحیه هدف بالای کمر، بازو‌ها و سر تعریف شده است».

زمان زیادی طول کشید تا سیستم امتیازدهی الکتریکی به طور کامل به کار گرفته شود. کابل الکتریکی در شمشیربازی سابر، که در آن ضربه از تیغه و همچنین نوک آن مجاز است، تا بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون رایج نبود. اما اکنون وقتی مسابقات شمشیربازی را تماشا می‌کنید، ورزشکاران را می‌بینید که با یک کابل فلزی که به آن‌ها متصل است به رقابت می‌پردازند.

نظرات بینندگان