arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

حمایت رقبای سابق ترامپ از او در مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه/ غیبت چهره‌های مهم مانند مایک پنس/ هیلی: ما باید با دونالد ترامپ همراه شویم/ دیسانتیس: ما به یک فرمانده کل نیاز داریم که بتواند روزی ۲۴ ساعت و هفته‌ای هفت روز ما را هدایت کند

خانم هیلی که در ابتدای سخنرانی خود در این مجمع با هوی پراکنده حضار روبرو شد به جمعیت حاضر گفت که «ما باید با دونالد ترامپ همراه شویم» و افزود که رئیس جمهور سابق از او خواسته است «به نام اتحاد» در این گردهمایی صحبت کند که آن را یک «دعوت سخاوتمندانه» خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: نیکی هیلی و ران دیسانتیس که در مرحله مقدماتی انتخابات حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ رقابت می‌کردند، در دومین شب مجمع حزب در شهر میلواکی در ویسکانسین حمایت کامل خود را از او اعلام کرده‌اند.

خانم هیلی که در ابتدای سخنرانی خود در این مجمع با هوی پراکنده حضار روبرو شد به جمعیت حاضر گفت که «ما باید با دونالد ترامپ همراه شویم» و افزود که رئیس جمهور سابق از او خواسته است «به نام اتحاد» در این گردهمایی صحبت کند که آن را یک «دعوت سخاوتمندانه» خواند.

این گردهمایی چهار روزه روز دوشنبه شروع شد، زمانی که آقای ترامپ سناتور جی‌دی ونس را به عنوان یار انتخاباتی خود معرفی کرد و برای اولین بار از زمان سوءقصد روز شنبه به جان او که در آن زخمی شد در مجمع حضور یافت.

موضوع سخنرانی‌های سه‌شنبه شب «آمریکایی را دوباره ایمن کنید» بود.

همزمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رقیب آقای ترامپ در انتخابات، که همچنان با فشار داخلی حزب دمکرات برای انصراف از رقابت روبروست، در نشست «ان اِی اِی سی پی» (انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان) در ایالت حساس نِوادا سخنرانی کرد. این اولین فعالیت انتخاباتی او از زمان سوءقصد روز شنبه به جان دونالد ترامپ بود.

مارک وندلینگ، خبرنگار بی‌بی‌سی در مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه، می‌گوید که فضای حاکم بر گردهمایی امشب شادتر از شب اول بود.

خبرنگار ما می‌گوید که رقبای سابق در این شب روی صحنه رفتند و علیرغم هوی پراکنده ظاهرا توانستند با جمعیت هواداران ترامپ موسوم به «مگا» ارتباط بگیرند. مگا مخفف «دوباره به آمریکا عظمت دهیم» است.

به گفته خبرنگار ما یک رشته سخنرانی‌ها از سوی خانواده‌های قربانیان جرایم باعث خشم نسبت به آمار جرم و جنایت شد، اما سارا سندرز، بن کارسون و مارکو روبیو که همگی وفاداران ترامپ هستند از سنگینی فضا کم کردند.

ترامپ و مهمانان او در جایگاه ویژه «وی آی پی» هم آسوده‌تر از شب اول به نظر می‌رسیدند.

هیلی و دیسانتیس چه گفتند

نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سابق دولت ترامپ در سازمان ملل و ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا هر دو در مجمع سخنرانی کردند.

رقبای سابق در این سخنرانی‌ها ضمن اعلام حمایت کامل از نامزدی آقای ترامپ، بر لزوم اتحاد درون حزبی تاکید کردند.

آقای دیسانتیس گفت: «ما به یک فرمانده کل نیاز داریم که بتواند روزی ۲۴ ساعت و هفته‌ای هفت روز ما را هدایت کند.»

آقای دیسانتیس در جریان رقابت‌های مقدماتی از حملات شدید به آقای ترامپ خودداری می‌کرد. اما نهایتا بر حملات خود افزود و با ذکر «پرداخت حق‌السکوت به ستاره پورن» از سوی ترامپ که اشاره‌ای به پرونده‌ای کیفری در نیویورک بود به او تاخت.

آقای دیسانتیس در پایان سخنان خود شعار «بجنگید، بجنگید، بجنگید» که منعکس کننده سخنان آقای ترامپ درست بعد از سوءقصد بود را تکرار کرد. در آن سوءقصد گلوله درست از کنار سر آقای ترامپ رد شد و گوش او را زخمی کرد. «بجنگید، بجنگید، بجنگید» به شعار جمهوری‌خواهان در این نشست بدل شده است.

خانم هیلی در جریان رقابت‌های مقدماتی به شدت از رقیب اصلی خود انتقاد می‌کرد، به طوری که او را «سمی» و مردی «فاقد شفافیت اخلاقی» توصیف کرد.

اما او در سخنرانی امشب با لحنی نرم سخن گفت و از همه طیف‌های سیاسی جامعه آمریکا خواست گرد دونالد ترامپ متحد شوند.

او گفت: «ما همچنین باید حزب را گسترش دهیم. وقتی بزرگتر شویم خیلی بهتر خواهیم بود.»

او گفت که لازم نیست آمریکایی‌ها ۱۰۰ درصد با ترامپ موافق باشند که اشاره‌ای به اختلافات خود او با آقای ترامپ بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان ادای احترام رقبای سابق به او در سالن حضور داشت.

او گاه برای آنها دست می‌زد و گاه با کسانی که کنار او نشسته بودند درباره سخنرانان حرف می‌زد.

کاملا پیدا بود که وقتی خانم هیلی حمایت کامل خود را از نامزدی او اعلام کرد، آقای ترامپ به جنب و جوش آمد و بارها کلمه «عالی» را بر زبان راند.

او در این شب بارها با یار انتخاباتی خود سناتور ونس گپ زد. او گاه لبخند می‌زد و گاه می‌خندید، به خصوص در جریان سخنرانی ساتور تد کروز.

زمانی که ران دیسانتیس گفت که دمکرات‌ها خواهان «مرزهای باز» هستند، مگر زمانی که این مهاجران غیرقانونی را راهی محله‌های پولدارنشین در شمال شرق - ایالات تحت کنترل دمکراتها - می‌کنید، رئیس جمهور سابق آمریکا به خنده افتاد.

غیبت چهره‌های مهم حزب

علیرغم نمایش اتحاد در جمع حاضران در مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه، غیبت برخی چهره‌های مهم هم چشمگیر بود.

در این نشست تاکنون از مایک پنس، معاون آقای ترامپ در دوران ریاست جمهوری او، سناتور برجسته میت رامنی، پل رایان رئیس سابق مجلس نمایندگان یا جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا خبری نبوده است.

آقای پنس اخیرا گفته است از نامزدی او در انتخابات آبان ماه حمایت نخواهد کرد. او در مصاحبه با شبکه خبری فاکس گفت «با وجدانی آسوده» از دونالد ترامپ حمایت نخواهد کرد.

به گفته آقای پنس کسی نباید از موضع او تعجب کند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش که با پیروزی جو بایدن همراه بود، آقای ترامپ از آقای پنس خواسته بود نتیجه انتخابات تایید نکند ولی او چنین نکرد.

زمانی که هواداران دونالد ترامپ در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در اعتراض به نتیجه انتخابات به کنگره حمله کردند،‌ یکی از شعارها آنها «پنس را دار بزنید»‌ بود.

مایک پنس سال گذشته داوطلبی خود را برای کسب نامزدی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه را اعلام کرد ولی در ماه اکتبر به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد.

بی‌بی‌سی روز سه‌شنبه متوجه حضور کارل روو، معمار پیروزی‌های جورج بوش در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ در شهر میلواکی، محل برگزاری این گردهمایی، شد. اما او در مجمع امسال سخنرانی نمی‌کند.

نظرات بینندگان