arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۲۵ تير ۱۴۰۳

اسرائیل: طی ۹ ماه تنها بخش کوچکی از تونل‌های حماس در غزه را منهدم کردیم

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، دوشنبه ۲۵ تیر به نقل از مقام‌های نظامی تل‌آویو نوشت که پس از نه ماه جنگ در غزه ارتش اسرائیل توانسته است تنها بخش کوچکی از تونل‌ها را ویران کند. طبق گزارش این روزنامه، مجموعه تونل‌های غزه همچنان پیچیده‌ترین گره برای آنچه که اسرائیل تحقق «اهداف جنگی» برای پایان دادن به حضور حماس در غزه می‌نامد، باقی مانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، دوشنبه ۲۵ تیر به نقل از مقام‌های نظامی تل‌آویو نوشت که پس از نه ماه جنگ در غزه ارتش اسرائیل توانسته است تنها بخش کوچکی از تونل‌ها را ویران کند.

طبق گزارش این روزنامه، مجموعه تونل‌های غزه همچنان پیچیده‌ترین گره برای آنچه که اسرائیل تحقق «اهداف جنگی» برای پایان دادن به حضور حماس در غزه می‌نامد، باقی مانده است.

شبکه تونل‌های حماس تخریب نشد

بنا به این گزارش، در طول این ۹ ماه جنگ اسرائیل در غزه، گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، بر خلاف حمله ۷ اکتبر، زمانی که اعضای مسلح این گروه به مناطقی خارج از قلمرو غزه وارد جنگ شدند، طی این مدت برای مقابله با ارتش اسرائیل به شکل نیرویی غیرمتمرکز و عمدتا پنهان شده در تونل‌‎ها عمل کردند.

گردان‌های القسام همچنین برای جبران برتری فنی و عددی تل‌آویو، در مقابل حملات ارتش اسرائیل از پایگاه‌ها و مواضع خود عقب‌نشینی می‌کردند و به جای رویارویی مستقیم، در تونل‌ها پنهان می‌شدند و سپس با حملات غافلگیرانه نیرو‌های اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آن‌ها همچنین حملات غافلگیرانه را علیه گروه‌های کوچک سربازان اسرائیلی انجام می‌دادند.

نیویورک تایمز در گزارش خود که از منابع نظامی اسرائیلی گرفته شده تاکید کرده است که اعضای مسلح حماس تنها برخی اوقات برای حملات غافلگیرانه با نارنجک‌های راکتی به سربازان اسرائیلی، از تونل‌ها خارج می‌شوند و سپس به سرعت به دژ‌های زیر زمینی خود باز می‌گردند.

این روزنامه همچنین نوشت آنچه جای شگفتی دارد، اظهارات مقام‌های ارشد اسرائیلی است که می‌گویند آن‌ها پس از ماه‌ها جنگ تنها بخش کوچکی از شبکه تونل حماس در غزه را منهدم کردند.

راز تونل‌های غزه

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، روش حماس در جنگ عدم رویارویی مستقیم با اسرائیل است، این گروه بر مجموعه‌هایی از مسلحان که اغلب سلاح‌های خود را در شبکه طولانی تونل‌ها ذخیره و پنهان کرده‌اند، استفاده می‌کند. این مجموعه‌های مسلح به صورت غافلگیرانه سربازان اسرائیلی را مورد حمله قرار می‌دهند و سپس در تونل‌ها مخفی می‌شوند.

بر اساس گزارش ارتش اسرائیل این تونل‌ها هنوز تهدیدی امنیتی برای تل‌آویو محسوب می‌شوند. برآورد‌های ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که شبکه تونل‌های حماس هنوز در بسیاری از مناطق از آمادگی بالایی برخوردار است.

این روزنامه در گزارش خود تأکید کرد، این شبکه تونل‌ها در اردوگاه‌هایی در مرکز نوار غزه، در شهر رفح، در جنوب، و محله الشجاعیه در شرق این باریکه فلسطینی قرار دارند و هنوز برای استفاده در عملیات حماس در وضعیت آمادگی بالایی است.

این گزارش همچنین تاکید کرد که تونل‌های منطقه رفح نیز که به منطقه مرزی اسرائیل و مصر نزدیک است، از آمادگی و کارایی بسیار بالایی برخوردار است.

نیویورک تایمز همچنین نوشت، تجزیه و تحلیل کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده توسط حماس و مصاحبه با سه تن از اعضای این گروه و ده‌ها سرباز اسرائیلی نشان می‌دهد که حماس از صد‌ها مایل تونل استفاده می‌کند که اندازه آن‌ها باعث حیرت و تعجب مقام‌های اسرائیل شده است.

تونل‌های حماس در جنگ اسرائیل در نوار غزه، همواره گره پیچیده اسرائیل بوده‌اند و در حالی که تل‌آویو به روش‌های مختلف تلاش کرد تا از شر آن‌ها خلاص شود، اما تاکنون با وجود همه امکانات موفق به ویرانی آن‌ها نشد.

نیرو‌های حماس، در شبکه پیچیده‌ای از تونل‌های پیچیده و محکم که برخی از آن‌ها در عمق ۴۰ فوتی زیر زمین هستند، عمل می‌کنند. حماس اغلب این تونل‌ها را به صورت کمین‌هایی مخفی با تله انفجاری مملو از مواد منفجره آماده کرده است.

این بدان معناست که اسرائیل می‌تواند غزه را هر طور که بخواهد بمباران کند و انواع مهمات و بمب‌های سنگرشکن را برای پاکسازی برخی از تونل‌ها بر غزه پرتاب کند، اما ارتش این کشور همچنان باید هزاران نیرو را برای حمله به «مترو غزه» مستقر کند تا بتواند با تک تک جنگجویان حماس در این تونل‌ها مقابله کند و این بر اساس گفته مقام‌های تل‌آویو، کار آسانی نیست.

نظرات بینندگان