arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۲۱ تير ۱۴۰۳

سخنگوی کاخ سفید: در مورد آتش بس در غزه خوشبین هستیم

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به سی ان ان گفت: ایالات متحده به طور محتاطانه نسبت به مذاکرات آتش بس غزه خوش بین است؛ شکاف ها بین دو طرف ممکن است کاهش یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: آمریکا نسبت به مذاکرات آتش بس غزه «محتاطانه خوشبین» است.

رویترز نوشت: جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به سی ان ان گفت: ایالات متحده به طور محتاطانه نسبت به مذاکرات آتش بس غزه خوش بین است؛ شکاف ها بین دو طرف ممکن است کاهش یابد.

کربی در پاسخ به این سوال که آیا توافق آتش‌بس نزدیک است یا خیر، گفت: «ما محتاطانه خوش‌بین هستیم که اوضاع در مسیر خوبی پیش می‌رود. هنوز شکاف هایی بین دو طرف باقی مانده است. ما معتقدیم که این شکاف ها را می توان کاهش داد و این همان کاری است که برت مک گورک(فرستاده خاورمیانه) و بیل برنز، مدیر سیا در حال حاضر تلاش می کنند انجام دهند.

جو بایدن در اواخر ماه مه پیشنهادی شامل سه مرحله را با هدف دستیابی به آتش بس، آزادی گروگان ها در غزه و اسرای فلسطینی در دست اسرائیل، عقب نشینی اسرائیل از غزه و بازسازی منطقه محصور ساحلی پیشنهاد کرده بود. با وجود موافقت اولیه توسط هر دو طرف درگیر، این پیشنهاد تاکنون عملیاتی نشده است.

برنز و مک گورک، فرستاده ایالات متحده در خاورمیانه در دیدار با همتایان منطقه ای خود در خاورمیانه حضور دارند تا در مورد توافق آتش بس گفتگو کنند. حماس بخش مهمی از طرح ایالات متحده را پذیرفته است و از این خواسته که اسرائیل قبل از امضای توافقنامه، ابتدا متعهد به آتش بس دائمی شود منصرف شده است.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است که این توافق نباید مانع از سرگیری جنگ اسرائیل شود تا زمانی که به اهداف جنگی خود دست یابد. در آغاز جنگ، او متعهد شده بود که حماس را نابود کند. دفتر وی اعلام کرد که نتانیاهو روز چهارشنبه به مک گورک گفت که او متعهد به تضمین یک توافق آتش بس در غزه است، مشروط بر اینکه خطوط قرمز اسرائیل رعایت شود.

گفتنی است وزارت بهداشت غزه می‌گوید که از آغاز حمله اسرائیل تاکنون بیش از ۳۸۰۰۰ فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

نظرات بینندگان