arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

سرمایه‌دار ایرانی و همسر بریتانیایی‌اش سهام خود را در باشگاه نیوکاسل می‌فروشند

آماندا استیولی، مدیر اقتصادی بریتانیایی و همسرش، مهرداد قدوسی، سرمایه‌دار ایرانی سهام خود را در باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد می‌فروشند. خانم استیولی در انتقال ۸۰ درصد سهام نیوکاسل به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ نقش مهمی داشت؛ معامله‌ای که تحت حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قرار داشت. در همان سال، او به همراه همسرش ۱۰ درصد از سهام باشگاه را خریداری کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: آماندا استیولی، مدیر اقتصادی بریتانیایی و همسرش، مهرداد قدوسی، سرمایه‌دار ایرانی سهام خود را در باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد می‌فروشند.
 
خانم استیولی در انتقال ۸۰ درصد سهام نیوکاسل به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ نقش مهمی داشت؛ معامله‌ای که تحت حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قرار داشت. در همان سال، او به همراه همسرش ۱۰ درصد از سهام باشگاه را خریداری کردند.
 
پس از تصاحب باشگاه نیوکاسل توسط عربستانی‌ها، این زوج در اداره آن و انتصاب «ادی هاو» به‌عنوان سرمربی نیوکاسل در نوامبر ۲۰۲۱ نقش پررنگی ایفا کردند. در حال حاضر استیولی و قدوسی ۶ درصد از سهام باشگاه نیوکاسل را در اختیار دارند.
 
بی‌بی‌سی روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه در گزارشی اعلام کرد این زوج باشگاه نیوکاسل را ترک خواهند کرد، خبری که تاکنون توسط این باشگاه تأیید و تکذیب نشده است.
 
تصاحب نیوکاسل به مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند توسط صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی با انتقادهای فراوانی مواجه شد زیرا به این کشور عربی اتهام‌هایی در خصوص نقض حقوق بشر وارد شده بود.
 
استیولی فردی بود که به پیشبرد این توافق کمک کرد و این در حالی بود که بحث‌ها و گمانه‌های فراوانی درباره انتقال باشگاه نیوکاسل مطرح بود.
 
در نهایت در اکتبر سال ۲۰۲۱، سازمان لیگ برتر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان این نهاد تضمین‌های قانونی لازم‌الاجرا را دریافت کرده‌اند که پادشاهی عربستان سعودی بر باشگاه نیوکاسل کنترل نخواهد داشت.
 
نیوکاسل در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در لیگ برتر فوتبال انگلستان چهارم شد و به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت و به فینال جام اتحادیه اروپا نیز رسید.
 
اما این باشگاه در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ در لیگ برتر فوتبال انگلستان در جایگاه هفتم قرار گرفت و از صعود لیگ قهرمانان اروپا ناکام ماند.
نظرات بینندگان