arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

معرفی فیلم شنای پروانه

پروانه (طناز طباطبایی) به گاراژ صافکاری برادرشوهرش حجت (جواد عزتی) می‌رود و از او می‌خواهد تا جلوی همسرش هاشم (امیر آقایی) را بگیرد. هاشم به خاطر فیلمی که از شنای پروانه در استخر در فضای مجازی پخش شده‌است، به همراه نوچه‌هایش برای انتقام‌جویی به استخر رفته و مشغول تخریب آن است. در راه بازگشت از استخر، هاشم پروانه را با ضرباتی می‌کشد. دادگاه حکم به اعدام هاشم می‌دهد. حجت و پدرش (نادر شهسواری) برای رضایت گرفتن نزد پدر پروانه (علیرضا داوودنژاد) می‌روند. پدر پروانه می‌گوید فقط در صورتی رضایت می‌دهد که پخش کنندهٔ فیلم پیدا شود...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  • نام فیلم: شنای پروانه
  • تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹
  • مدت زمان: ۱۲۱ دقیقه
  • ژانر: درام
  • کارگردان: محمد کارت
  • نویسنده: محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پور امیری
  • فروش گیشه: ۳٬۳۱۶٬۲۲۶٬۰۰۰ تومان

 

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، مه‌لقا باقری، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری، آبان عسکری و پانته‌آ بهرام

 

 

خلاصه فیلم

پروانه (طناز طباطبایی) به گاراژ صافکاری برادرشوهرش حجت (جواد عزتی) می‌رود و از او می‌خواهد تا جلوی همسرش هاشم (امیر آقایی) را بگیرد. هاشم به خاطر فیلمی که از شنای پروانه در استخر در فضای مجازی پخش شده‌است، به همراه نوچه‌هایش برای انتقام‌جویی به استخر رفته و مشغول تخریب آن است. در راه بازگشت از استخر، هاشم پروانه را با ضرباتی می‌کشد.

دادگاه حکم به اعدام هاشم می‌دهد. حجت و پدرش (نادر شهسواری) برای رضایت گرفتن نزد پدر پروانه (علیرضا داوودنژاد) می‌روند. پدر پروانه می‌گوید فقط در صورتی رضایت می‌دهد که پخش کنندهٔ فیلم پیدا شود.

 

شنای پروانه

 

درباره سریال

فیلم ایرانی پرطرفدار شنای پروانه به کارگردانی و نویسندگی محمد کارت در سال ۱۳۹۹ توسط سرویس‌های تماشای آنلاین اکران شد. این فیلم تحسین گسترده منتقدان را به همراه داشت و در زمینه‌های کارگردانی، فیلم‌نامه و بازی گروه بازیگری مورد تحسین قرار گرفت.  شنای پر طی جشنواره فیلم فجر در ۱۴ بخش نامزد دریافت سیمرغ شده بود که در ۶ بخش ازجمله بهترین فیلم از دید تماشاگران موفق به کسب این جایزه شد. 

محمد کارت در فیلم خود از همان ابتدا مخاطب را بدون هیچ مقدمه‌ای در عمق حادثه فرو می‌برد. حادثه محرک فیلم در همان ابتدای فیلم قرار داده می‌شود و همه را به تکاپو وامی‌دارد.

شنای پروانه

یکی از نقاط قوت فیلم این است که ریتم خود را حفظ می‌کند و برای این‌کار نقاط عطف چندگانه‌ای در فیلم قرار داده شده است. اولین نقطه عطف فیلم در همان ده دقیقه اول فیلم اتفاق می‌افتد که لحظه قتل پروانه است.

مهدی حسینی نیا در نمایی از شنای پروانه

تعداد زیادی از پلان‌های فیلم در شب یا در جاهای تاریک فیلم‌برداری شده است که علت آن داستان فیلم است. داستانی سیاه که هرچه جلوتر می‌رویم سیاه‌تر می‌شود.

محمد کارت در فیلم «شنای پروانه» اشاره‌هایی هم به ساخته‌های قبلی خود یعنی مستند «آوانتاژ» و فیلم کوتاه «بچه‌خور» کرده است. 

در کل باید گفت: کارگردان خواسته با این کار بگوید این ۳ فیلم حلقه یک زنجیرند. چون هرکدام معظلی را در رابطه با آدم‌های جنوب شهر نشان می‌دهد. اما نکته‌ای که در مورد این فیلم وجود دارد و باعث می‌شود فیلم، زیاد قدرتمند جلوه نکند شباهت زیاد آن به فیلم بسیار خوب «مغزهای کوچک زنگ‌زده» است. وجه شباهت این دو فیلم بسیار زیاد است و در همه این موارد هم فیلم هومن سیدی بهتر عمل کرده است. 

 

 

سخن نهایی

محمد کارت با آثار خود نشان داده است که کارگردان دغدغه‌مندی است و دغدغه او بیان مشکلات موجود در طبقه پایین شهر است. در کل باید گفت: فیلم «شنای پروانه» به‌عنوان اولین فیلم سینمایی محمد کارت، فیلم قابل قبولی است و همین که او در اولین فیلم سینمایی خود خیلی بهتر از بعضی کارگردان‌های پرآوازه عمل کرده است انتظارها را از او بالا می‌برد.

نظرات بینندگان