arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

معرفی سریال وضعیت سفید

وقتی بمباران‌ها شروع می‌شود، دیگر زمانی برای قهر کردن نیست. اعضای خانواده‌ی پرجمعیت گلکار که اکثرشان هم با هم قهر هستند، باید به باغ مادری‌شان در یک روستا بروند و کدورت‌ها را کنار بگذارند که بتوانند با هم زندگی کنند. یک مدرسه در این روستا، محل اسکان جنگ‌زدگان شده و حالا که خانواده گلکار در این محل هستند، باید بتوانند با هم بسازند. تلاش این افراد برای همزیستی مسالمت‌آمیز با هم، ماجراهای بامزه‌ای را رقم می‌زند که برای مخاطب خنده‌دار هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

  • نام سریال : وضعیت سفید 
  • ژانر: کمدی، درام 
  • سال انتشار: ۱۳۹۰
  • کارگردان: حمید نعمت‌الله
  • تهیه کننده: محمدرضا شفیعی
  • نویسندگان: هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله
  • تعداد قسمت‌ها: ۴۲

 

بازیگران: سید جواد هاشمی، عباس غزالی، یونس غزالی، لیندا کیانی، پوراندخت مهین و افسانه چهره آزاد و...

 

خلاصه سریال 

وقتی بمباران‌ها شروع می‌شود، دیگر زمانی برای قهر کردن نیست. اعضای خانواده‌ی پرجمعیت گلکار که اکثرشان هم با هم قهر هستند، باید به باغ مادری‌شان در یک روستا بروند و کدورت‌ها را کنار بگذارند که بتوانند با هم زندگی کنند. یک مدرسه در این روستا، محل اسکان جنگ‌زدگان شده و حالا که خانواده گلکار در این محل هستند، باید بتوانند با هم بسازند. تلاش این افراد برای همزیستی مسالمت‌آمیز با هم، ماجراهای بامزه‌ای را رقم می‌زند که برای مخاطب خنده‌دار هستند.

«وضعیت سفید» با «مادربزرگه» (رابعه مدنی) سرِ نماز آغاز می‌شود. مادربزرگ، محور خانواده‌ای است که قرار است داستان‌شان را ببینیم. او در باغی بزرگ در روستایی نزدیک تهران زندگی می‌کند و در حال آماده کردن سوغاتی برای بچه‌هایش است. مادربزرگه می‌خواهد دو پسرش، بهروز و بهزاد را که با هم قهر هستند، آشتی دهد. او شش فرزند دارد: بهرام، بیژن، احترام، بهزاد، بهروز و محترم که همه‌شان در تهران زندگی می‌کنند.

شخصیت اصلی داستان در دقیقه‌ی پنجم وارد قصه می‌شود. ناظم مدرسه از بین آن همه دانش‌آموز در حیاط مدرسه، او را صدا می‌زند که حواسش نیست «از جلو نظام» ببندد و ما با نام کامل او از بلندگوی ناظم مدرسه آشنا می‌شویم: «امیرمحمد گلکار»...

 

درباره سریال 

سریال وضعیت سفید به کارگردانی حمید نعمت‌الله در سال ۱۳۹۰  از تلویزیون پخش شد. سریال حال‌وهوای جنگ ایران و عراق را دارد و یکی از سریال‌های پربیننده‌ی تلویزیون محسوب می‌شود.

سریال‌های موفق تلویزیونی با یک شخصیت جذاب آغاز می‌شوند که لنگر و تکیه‌گاه سریال است. پرداخت شخصیت امیر از همان آغاز معرفی‌اش شروع می‌شود؛ او خیال‌باف و حواس‌پرت است (از طریق ناظم و معلمش می‌فهمیم)، به او «امیر دیوونه» می‌گویند (از زبان دخترعمو و خواهر و خودش)، هرچند عمویش بهزاد می‌گوید او «دیوونه نیست فقط یه ذره شوته» چون «با این جغله‌مغله‌ها بازی می‌کنه؟».

https://azadisq.com/Portals/0/images/content/1401/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF3.jpg?ver=C2KU-llymw-LmrcpCfEyXg%3d%3d

«امیر دیوونه» از همان دقایق اول که همراه مادربزرگش می‌شود، ما را هم با خودش همراه می‌کند. درست است که او معروف است به «امیر دیوونه» ولی تحلیل‌های درستی از روابط و شخصیت‌های اطرافش دارد. این ویژگی به شخصیت امیر پیچیدگی می‌دهد. او مدام در حال فکر و تحلیل روابط آدم‌هاست. پیش‌بینی او از آشتی نکردن عموهایش در دیدار «یهویی» برخلاف بزرگترها درست از آب در می‌آید. 

https://azadisq.com/Portals/0/images/content/1401/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF2.jpg?ver=mO7Hu3SQZFiM5MfOUmmRwg%3d%3d

 

 

نکات قوی سریال 

نبوغ دراماتیک: بیشترین اثرش در انتخاب سوژه، پیکربندی داستان، شخصیت‌پردازی و صحنه‌پردازی مشهود است.

مهم انگاشتن جزئیات: بیشترین اثرش را در شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی و دیالوگ‌نویسی می‌بینیم. هادی مقدم‌دوست گفته بود سال‌ها برای این سریال ایده و جزئیات می‌نوشتند.

وجود عناصر خاطره انگیز: از ویژگی‌های این سریال وجود عناصر خاطره انگیز دوران جنگ در زندگی مردم بود که هنرمندانه به صورت کاملاً طبیعی و نوستالژیک درآورده شده بود. در زمینه موسیقی متن، قسمت‌های مختلف مجموعه وضعیت سفید حاوی تصنیف‌ها و بازسازی‌های مختلف از قطعات مشهور موسیقی ایرانی است. در بخش صدابرداری و تدوین مجموعه هم نسبت به اضافه کردن برنامه‌های مطرح تلویزیونی و رادیویی دهه شصت هم اقدام شده است و توانسته فضای صوتی و تصویری سریال را تا حد خوبی به فضای سالهای دهه شصت نزدیک کند.

 

 

بازخورد

سعید قطبی‌زاده منتقد سینمایی می‌گوید: «وضعیت سفید واقعا ارزش توجهی بیش از اینها دارد. به نظرم این سریال از بهترین کارهای حمید نعمت‌الله است. چون در اینجا مسلط بر موضوع است. فکر می‌کنم یکی از دلایلش این باشد که او متعلق به نسلی است که در دهه شصت با انواع و اقسام محرومیت‌ها زندگی کرده و خیلی خوب همه آنها را در ذهنش حفظ کرده است. هر کدام از ما بخشی از این خاطرات را حفظ کرده‌ایم اما ارزش کار او به این است که او در این اثر این نشانه‌ها را دوباره احیا می‌کند. به عبارت دیگر کار بزرگ او این است که این «نشانه‌ها» و «خاطرات» را در قالب یک قصه جذاب ارائه می‌کند و برای انجام این مهم از روشی استفاده کرده که نه براساس الگوهای موفق و جواب پس داده قبلی است و نه شبیه فیلم‌هایی است که خودش پیش‌تر ساخته. به نظرم کاری که حمید نعمت‌الله کرده نزدیک کردن دنیای امروز به دنیای دهه شصت، با بازآفرینی خلاقانه است. یک جاهایی احساس می‌کنم که او زندگی و تجربه خودش را ساخته و آدم‌هایی که به عنوان شخصیت‌های مکمل می‌بینیم در واقع اقوام و دوستانش بوده‌اند.»

نظرات بینندگان