arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

پایان انتظار برای پرتاب موشک «آریان ۶»

انتظار می‌رود موشک «آریان ۶» که نسل جدید موشک باربری سنگین آژانس فضایی اروپاست، اولین پرواز خود را فردا در تاریخ ۹ ژوئیه انجام دهد و به شکاف یک ساله در توانایی اروپا برای دسترسی به فضا پایان دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: این پرتابگر که توسط ArianeGroup ساخته شده جایگزین موشک «آریان ۵» می‌شود که در ژوئیه سال گذشته پس از انجام ۱۱۷ ماموریت بازنشسته شد.

پنجره پرتاب «آریان ۶» فردا ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی(۲۱:۳۰ به وقت ایران) باز می‌شود.

موشک «آریان ۵» از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۲۳ به مدت ۲۷ سال فعال بود و سیستم پرتاب اصلی آژانس فضایی اروپا بود. قرار بود موشک «آریان ۶» بلافاصله پس از بازنشستگی موشک نسل قبلی خود، کار را دست بگیرد، اما سال‌ها تاخیر در توسعه آن باعث شد که در نهایت به موقع آماده نشود.

در نتیجه آژانس فضایی اروپا مجبور شد برای انجام ماموریت‌های علمی خود در سال گذشته به سایر ارائه دهندگان پرتاب مانند شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس تکیه کند.

اگر همه چیز با «آریان ۶» خوب پیش برود، اروپا به بازی فضایی باز می‌گردد. جوزف اشباخر مدیرکل آژانس فضایی اروپا در ماه ژوئن گفت: «آریان ۶» دوره جدیدی از سفرهای فضایی همه‌کاره و مستقل اروپایی را نشان می‌دهد و دسترسی مستقل اروپا به فضا را دوباره برقرار خواهد کرد.

موشک «آریان ۶» از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب و به صورت رنده پخش خواهد شد. انتظار می‌رود پوشش زنده این پرتاب ۳۰ دقیقه قبل از پرواز آغاز شود.

گفتنی است که تمرین پرتاب این موشک در روز ۲۰ ژوئن انجام شد و اپراتورها ابتدا به این موشک ۹۰ متری فرصت دادند تا آزادانه بدون پشتیبانی روی سکو بماند. سپس موشک را به دمای برودتی رساندند و سوخت را به آن پمپاژ کردند و پیش از آماده‌سازی برای پرتاب واقعی، سیستم‌ها را در تمام مدت مورد بررسی قرار دادند.

آژانس فضایی اروپا، نتایج دقیق این آزمایش را چند روز بعد منتشر کرد و مشخص شد که «آریان ۶» کاملا طبق برنامه عمل کرده است.

طرح پرواز موشک «آریان ۶» تا مدار پایین زمین در ارتفاع ۵۲۰ کیلومتری فقط یک پرواز آزمایشی نخواهد بود. این موشک به محض قرار گرفتن در مدار زمین، ۹ تاسوراه را آزاد خواهد کرد. همچنین مرحله بالایی آن موسوم به «وینچی»(Vinci) حامل چهار آزمایش غیر مداری است؛ از جمله دستگاهی که یک سیستم را برای مکان‌یابی سریع ماهواره‌ها و دو کپسول را برای فرود از مدار به اقیانوس آرام آزمایش می‌کند تا مشخص شود که آیا آنها می‌توانند دوباره با موفقیت به جو زمین وارد شوند یا خیر.

در نهایت وینچی در جو زمین خواهد سوخت. البته آن را می‌توان چندین بار در مدار زمین باز کرد تا امکان استقرار چندین ماهواره را در ارتفاعات گوناگون فراهم آورد و همانطور که برای اولین پرواز برنامه‌ریزی شده است، فضاپیما را از مدار بیرون ببرد و از شناور شدن آن به عنوان زباله فضایی یا امکان سقوط کنترل‌نشده آن به زمین جلوگیری کند.

موشک «آریان ۶» برای سالانه ۹ تا ۱۲ پرتاب تا سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. هم اکنون در حالی که هنوز اولین پرواز خود را انجام نداده است، آژانس‌های فضایی و شرکت‌های خصوصی ۳۰ ماموریت را با آن رزرو کرده‌اند. بزرگ‌ترین مشتری این موشک، شرکت آمازون است که تاکنون ۱۸ پرتاب را برای شبکه ماهواره‌ای «کویپر»(Kuiper) خود سفارش داده است.

اولین پرتاب «آریان ۶» در واقع ابتدا برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، اما مجموعه‌ای از مشکلات فنی همراه با اختلالات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین، تاخیرهای مکرر آن را موجب شد.

نظرات بینندگان